به گزارش هنرآنلاین، متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:
«به نام خداوند زیباییها
هنر دیرینه، متنوع و پردامنۀ نمایش، در آغاز شکلگیری تمدّن و زیست اجتماعی انسان و از هنگامی که آموخت به جای بهرهگیری از ابزار بیرونی، از طریق کلمات و واژگان، مناسبات و شرایط حاکم بر زندگی فردی و جمعی خود را به دیگران بنمایاند، همزاد سیر اندیشه و بیانگر ذهن و جان جستجوگر بشر بوده است؛ هنری پیوند یافته از قویترین مؤلفههای بیانی و اجرایی برای نمایاندن آنچه بوده، آنچه هست و آنچه برای بودن بایستهتر است، بهشمار میرود.
این پیکار پیوستۀ آدمی در میانۀ روشنایی و تاریکی، همواره انتخاب میان رستگاری یا بدفرجامی او را رقم زده است و خواهد زد؛ بهسان آنچه میان «اصحاب النار» و «اصحاب الجنّه»، همیشه در حال وقوع و جریان است.
و هم از این روست که زیست حقیقی و هستیشناختی این هنر، هزاران سال است که ادامه یافته و دستاوردهای صنعتی و فناوریهای مدرن دنیای امروز نیز نتوانسته در ماهیّت و کارکرد آن، مانعی باشد و بنیانهای هستیشناسانۀ آن را دگرگون کند.
در ایران اسلامی نیز، به پشتوانۀ پیشینهای درخشان در عرصۀ تمدّنسازی، گونههای مختلف نمایشی، همواره جوهره زیستی سازنده، والا و پویایی داشتهاند.
در سدۀ معاصر هم، مردمان این مرز و بوم، پس از طی تکوینی انقلاب تاریخی خود، بیشازپیش به توانمندیها و ظرفیتهای پیدا و پنهان این هنر، به دیدۀ تحسین مینگرند.
در این راستا فرازها و فرودهای حوادث چهار دهۀ گذشته از وقوع شگفتیساز انقلاب اسلامی نه تنها، در پویایی این هنر خللی وارد نکرده، بلکه بر سرعت پیشرفت آن افزوده است.
از این نگاه و نگرش «چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر»، میتواند و بایسته است که گسترۀ معنایی و رسالتی شایسته را در واژهواژۀ متون و لحظهلحظۀ اجرای آثار و عرضۀ محتواهای گونههای مختلف نمایشی به چشم و دل مشتاقان فرهنگ و هنر ایران اسلامی، در داخل کشور و خارج از مرزهای این سرزمین سربلند، ارائه دهد.
بیگمان چهلودوّمین نوبت از تحقّق برگزاری این رخداد جهانی، میتواند نمایشی از ارتقای کیفی آثار ایرانی راهیافته به مرحلۀ نهایی و مطلوبیّت محتوایی و اجرایی آثار میهمانان خارجی باشد.
با اعتماد به حصول این چشمانداز، توفیق تمامی تلاشگران و حاضران در صحن و صحنههای این رویداد بزرگ را از درگاه منیع الهی خواستارم و به تداوم سیر تکاملی امور هدایتی و اجرایی این جشنوارۀ نشاطبخش و پیشرو امیدوارم.»