به گزارش هنرآنلاین،آیین اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران روز سه شنبه دوازدهم دی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در تالار رودکی تهران برگزار شد.
بین کنشگران سینما و پژوهش فاصله وجود دارد
قادر آشنا دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران در ابتدای این مراسم ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری دوره ششم این رویداد، توضیح داد: تلاش ما این بود که با همکاری و همفکری اساتید درجه یک کشور این جایزه را به سرانجام برسانیم و خوشبختانه شاهد دورهای خوب بودیم که در هفت محور تعیینشده آثار بسیار خوبی ارایه شد. در این حوزه شورای علمی و شورای سیاستگذاری جشنواره نهایت تلاش خود را انجام دادند که بتوانیم در قالب جلسات مفصل به نتایج خوبی در حوزه پژوهش سینما برسیم.
وی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، افزود: درباره موضوع پژوهش باید تلاش کنیم که بین کنشگران عرصه سینما و پژوهشگران ارتباط بیشتری انجام گیرد تا پژوهش بتواند مبنای فیلمنامه در عرصه سینما باشد. ما از این فرآیند دور هستیم و لازم است بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری بتوانیم در این تراز قرار بگیریم تا آثار با کیفیتتری در عرصه سینما پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران در بخش پایانی صحبتهای خود از همه سینماگران خواست تا نسبت به حوزه پژوهش توجه بیشتری داشته باشند تا این عرصه مبنایی برای تولید آثار با کیفیت در عرصه سینما باشد.
قطعا تاسیس اندیشکده سینما یک ضرورت است
در بخشی از این آئین محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و گفت: از دبیر این رویداد، اعضای شورای سیاستگذاری، شورای علمی و... تشکر میکنم که در این رویداد تاثیرگذار بودند. مبنای هر حرکتی برای ماندگاری، پژوهش است. بسیاری از برنامههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... اگر مبنای پژوهشی نداشته باشند، دچار نقصان شده و به افق پایدار منجر نمی شوند.
وی ادامه داد: امروز اگر میخواهیم سینمای ملی توسعه پیدا کند و به فکر بازار جهانی و مخاطب باشیم باید تمام تصمیمات و برنامه ها بر مبنای کار پژوهشی باشد. چنین ساختار و رویکردی در سازمان سینمایی وجود دارد اما باید تقویت شود. مثلا باید پژوهش کنیم ببینیم چرا مخاطبان فیلمهای کمدی را دوست دارند و چرا فیلمهای هنری کمتر مورد اقبال قرار میگیرند؟ امروز پژوهشِ درست میتواند بگوید راهبرد درست برای سینمای ما که اتفاقا اسلامی است برای عرضه جهانی چه میتواند باشد و باید چه برنامهریزی داشته باشیم. این سوال مطرح است که چرا سینمای ما با وجود نیروهای خوب، سرمایه انسانی و فیلمهای خوب مقام دوازدهم در دنیا را دارد و چه کاری باید کنیم تا در سه رتبه اول کشورها در حوزه سینما قرار بگیریم؟ قطعا تاسیس اندیشکده سینما یک ضرورت است. اگر قرار است کارهای اساسی در سینما شکل بگیرد، وجود یک اندیشکده سینمایی ضروری است و تصمیم داریم در شورای عالی سینما چنین طرح ماندگاری را پیگیری کنیم.
خزاعی تاکید کرد: امروز شب تولد بانوی دو عالم (س) و تولد امام خمینی(ره) است، به همه بانوانی که در جمع حضور دارند تبریک میگویم. در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم عزیز نیز، هستیم که همه ما و مردم منطقه مدیون او هستیم. بارها از خودم می پرسم که چرا حاج قاسم، جان و جوانی خود را فدا انقلاب و ولایت کرد؟ اینکه چرا شهدای بزرگوار، امثال شهید باکری، شهید سیدرضی عزیز و... جان خود را برای این کشور و این نظام هدیه می کنند؟ ارزش و قدر این فداکاری ها و ایثارها و مجاهده ها هنگامی برای جامعه و تاریخ ما روشن می شود که درست تبیین شوند، این رسالت متوجه همه ماست. متوجه ما و شما هنرمندان، پژوهشگران و منتقدان ، کارگردانان و نویسندگان همگی نسبت به میراث گرانقدر شهیدان و سرمایه های ملی مسئولیت داریم.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به درگذشت ناصر طهماسب و برخی حواشی آن افزود: به همه کسانی که توسط برخی از دیکتاتورهای رسانهای حتی بعد از فوتشان مورد طعنه قرار گرفتند، تبریک میگویم. قرار نیست هرکسی که کاری برای نظام میکند، در زمان زنده بودنش مورد سکوت قرار بگیرد اما بعد از فوت، درباره او حرفهای ناروایی بزنند. به آنهایی که مسیر درستی را نمیروند میگویم که ارزشی ندارد شما صدای دیکتاتوریهای رسانهای باشید. باید قدر کسانی را که در بزنگاه ها و مقاطع مهم تاریخ معاصر کنار ملت، انقلاب و نظام ایستاده اند بدانیم و پاس بداریم.
احمد ضابطی جهرمی: سینما برای آدمهای خاص است
در بخشی دیگر احمد ضابطی جهرمی با یادآوری روزهایی که ایده این جایزه مطرح شد و با ابراز خوشحالی از اینکه به دوره ششم رسیده است، گفت: این رویداد روحیه پویایی در پژوهشگران کشور ایجاد کرد و وقتی روز اول این ایده مطرح شد، گفتم ایده درخشانی است. بر حسب عمرم و حوزه خدمتی خود، هر کاری که فکر کنید در سینما تجربه کردهام. چیزهایی هست که به ازای گذر عمر به دست میآید. عمر چیز قابل جبرانی نیست. این شاید آخرین جملاتی باشد که میگویم چون همنسلان من همه به رحمت خدا رفتهاند. همه چیز سینما نظم و احترام است. سینما آدمهای خاصی در تفکر، رفتار و... میخواهد. سینما کار آدمهایی است که به حد پولاد محکم هستند. هر کسی نمیتواند در سینما باشد. هر کسی شایسته تحصیل در سینما نیست. سینما برای آدمهای خاص است.
او افزود: من به این هنر میگویم وارث، چون تمام ظرفیتهای هنرهای دیگر را در خود جمع کرده و نمیتواند آدمهای بدون فکر، بی نظم و لاابالی را در خود داشته باشد. این هنر آرزوی بشر بوده و به طور خاص ما ایرانیها در هنرهای قبلی این ظرفیت را نشان داده بودیم و آنچه میگویم ربطی به اختراع لومیر ندارد. نمونه آن در سبک خراسانی دیده میشود. من پس از نیم قرن خدمت در این رشته میگویم که ما میتوانیم در ایران تدوین را به شکلی دیگر و جدا از آنچه در دنیا آموزش داده میشود انجام دهیم و اگر به من اجازه دهند، یک ترم، تدوین را از روی شاهنامه یا دیوان منوچهری دامغانی تدریس میکنم.
در ادامه صحبتهای این هنرمند با حضور وزیر ارشاد و دیگر مدیران سینما از او تجلیل شد.
ما نمیتوانیم نسبت به خشونت، تزلزل ارزشهای خانوادگی و... بیتوجه باشیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین پایانی ششمین جایزه سال سینمای ایران گفت: ولادت حضرت فاطمه (س) را تبریک میگویم. به مادران آسمانی درود و سلام میفرستیم. به همه زنان شایسته ایرانی تبریک میگویم. به سالروز شهادت حاج قاسم نیز نزدیک میشویم؛ به روح بلند و متعالی این شهید والا مقام که اسطوره ما و هر آزادهای در جهان است، درود میفرستیم و خوشحالیم که چنین شخصیت متعالی، رشد یافته فرهنگ انقلاب اسلامی است.
محمدمهدی اسماعیلی با بیان این مطلب، افزود: خوشحالم که از دکتر احمد ضابطی جهرمی در این آئین تجلیل کردیم. سالهاست با آثار او آشنا هستم و او از چهرههای تاثیرگذار سینمای ایران است.
اسماعیلی ادامه داد: ما امروز با واقعیتی به نام سینما روبرو هستیم که بر خلاف تحلیلهای سالهای قبل که تاکید داشت با گسترش شبکه نمایش خانگی و شبکههای اجتماعی، سینما رو به ضعف میرود، چنین نشد. صنعت سینما زنده است و با قوت پیش میرود.
وی درباره سالنهای سینمایی گفت: همکاران من همت کردند و ۵۷۰ سینما را به ۹۰۰ سینما رساندند، رونق سینما را هم میبینید و سینما رونق پیدا کرده است، فروش آن به هزار میلیارد و مخاطبان آن به ۳۰ میلیون میرسد.
وی افزود: نیازمند پژوهش هستیم، باید این موضوع تقویت شود، به سوالات اصلی ما در حوزه سینما پاسخ دهد و آینده سینما را ترسیم کند. همین نشستها و برنامهها باید ناظر بر رفع مسائل ما باشد. وقتی که وضعیت سینما خوب نیست، یک نوع انتقاد وجود دارد. وقتی خوب میشود، باز هم انتقاد میکنند و میگویند چرا فقط فیلمهای کمدی میفروشد در حالی که این طبیعتی است که برخی موضوعها بیشتر مورد توجه قرار گیرد. امروز یک فیلم پویانمایی بالای پنجاه میلیارد فروخته، این فیلم نه طنز و نه سیاسی بوده بلکه یک پویانمایی درباره تاریخ امام رضا است.
وی تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست و ما هم نسبت به آن انتقادات جدی داریم و باید تنظیمگری شود. آنها تبلیغات خیابانی هم دارند. ما نمیتوانیم نسبت به خشونت، تزلزل ارزشهای خانوادگی و... بیتوجه باشیم، گرچه خانواده ایرانی از منظر ارتباطات خانوادگی و استحکام در دنیا بینظیر است اما در شبکه نمایش خانگی به چه شکلی به نمایش گذاشته میشود! بنابراین جای پژوهش این موضوعات در این رویداد است.
اسماعیلی گفت: درباره ورود فیلمهای خارجی به کشور، عدد و رقم درستی نداریم. حتی برنامههایی که اذان پخش میکنند، بهروزترین آثار جهان را به نمایش میگذارد. آیا نظارت پسینی در این حوزه جواب میدهد؟
وی افزود: نظارت آثار در سکوهای نمایشی، کار سازمان سینمایی است و وضعیت این آثار حتما مورد رضایت نیست. حتی بزرگان سینما هم نسبت به آن ابراز نارضایتی میکنند. ما موظفیم ضعفها و آسیبها را حل کنیم و در عین حال به آینده سینمای کشور امیدواریم.
اسامی برگزیدگان این رویداد بدین شرح است:
بخش پایاننامه
۱. لوح تقدیر بخش پایاننامه دکترا به همراه هدیه نقدی به الهه کسمایی مولف پایاننامه «فرهنگ فیلمهای پایاننامه دانشکده سینما (چهاردهه سینمای آنالوگ)» اهدا شد.
۲. لوح سپاس و تندیس پایاننامه برگزیده کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به امین یوسفی مولف پایاننامه «نظارت بر فیلمهای سینمایی از منظر حقوق بشر»، به خاطر اهمیت حقوق مخاطب در سینمای ایران و ضرورت پرداختن به پژوهشهای دانشگاهی با موضوع حقوق معنوی مخاطب اهدا شد.
۳. لوح تقدیر بخش پایاننامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به محمد سعید جوبند مولایی مولف پایاننامه «گونهشناسی کاراکترهای فیلمهای کمدی سینمای دفاع مقدس با استفاده از تیپهای شخصیتی پیشنهادی اسکات سدینا (مطالعه موردی فیلمهای لیلی با من است، گاهی به آسمان نگاه کن، اخراجیهای ۱ و ۲ و ضد گلوله) اهدا شد.
۴. لوح تقدیر بخش پایاننامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به لیلا ناصربخت مولف پایاننامه «بررسی زیبایی شناسانه تصاویر رویا و خاطره در سینمای پس از انقلاب اسلامی» اهدا شد.
بخش مقاله
۱. لوح سپاس و تندیس مقاله برگزیده به همراه هدیه نقدی به علی اوصانلو و علی شیخ مهدی نویسندگان مقاله «تحلیل نحوه بازنمایی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی در فیلمهای سینمایی ایران با رویکرد نظریات استوارت هال» بهخاطر انسجام در شاکله مقاله و استفاده از منابع معتبر و انطباق با اولویتهای موضوعی جایزه پژوهش سینمایی سال اهدا شد.
۲. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به کرم حبیبپورگتایی به خاطر مقاله «بررسی نقش سینمای ایران در تغییر شاخصهای توسعه اجتماعی» اهدا شد.
۳. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به مصطفی دری و نواب حضرتی، نویسندگان «مجموعه مقالات فقه در سینما» اهدا شد.
بخش پژوهش
۱.لوح سپاس و تندیس پژوهش برگزیده به همراه هدیه نقدی به سیاوش صلواتیان مولف پژوهش «آسیبشناسی سیستم نظارت در سینمای ایران با رویکرد نگاشت نهادی و ارائه پیشنهادی اصلاحی» بهخاطر روشمندی، هدفمندی و سودمندی برای سینمای ایران اهدا شد.
۲. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به فروزنده جعفرزاده مولف پژوهش «روند تحول مسائل و مشکلات مرتبط با گسست نسلی در ایران، در فیلمهای سینمایی ۴۰ سال گذشته» اهدا شد.
۳. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به مجید کیانیان مولف پژوهش «تحلیل تحولات فنی صدا و تصویر در صنعت سینمایی دیجیتال جهان (از آغاز تا تحولات پیش روی)، به سوی راهبرهای اجرایی در سینمای ایران» اهدا شد.
بخش طرحنامه (پروپوزال)
لوح سپاس و تندیس این بخش به همراه هدیه نقدی به سارا مومنی نویسنده طرحنامه «تدوین راهبردهای رسانهای مبتنی بر تحلیل تصویر خانواده ایرانی در سینمای ایران» اهدا شد.
بخش جنبی
۱. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به علی نقی طاهری، بهخاطر مجموعه فعالیتها در حوزه پژوهشهای سینمای بومی استان خوزستان و پژوهش «سیاه، سفید، خاکستری، روایت خوزستان در سینمای ایران» اهدا شد.
۲. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به پانتهآ خاموشی اصفهانی و زهره فتحی، بهخاطر مجموعه فعالیتهای پژوهشی در حوزه سینما و تالیف مجموعه کتابهای «بانوان سینماگر ایران» اهدا شد.
حسن بلخاری قهی، محمدرضا حسنایی، مجید شاهحسینی، رامتین شهبازی، توحید محرمی، مسعود نقاشزاده، بهمن نامور مطلق، از اساتید حوزه سینما و فرهنگ و هنر داوری آثار رسیده به ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران را برعهده داشتند.