به گزارش هنرآنلاین دویست و پنجاهمین شماره ماهنامه فیلمنامه نویسی فیلمنگار، ویژه آذرماه 1402 در 144 صفحه منتشر شد. در ابتدای مطالب این شماره و در بخش سینمای ایران، سیناپس «جنگل پرتقال»، «آهو»، «نبودن» و بعد، یادداشت هایی که نویسندگان و منتقدین مجله درباره این فیلمها نوشتهاند را میخوانیم. گفتوگویی نیز با آرمان خوانساریان درباره فیلمنامه فیلم «جنگل پرتقال» انجام شده است.
پرونده این شماره به داریوش مهرجویی فیلمساز فقید سینمای ایران اختصاص دارد که فیلمنامه نویسان و منتقدان مجله درباره زندگی و آثار وی مطالبی را به رشته تحریر درآورده اند. مهرجویی کارگردان یا مهرجویی فیلمنامه نویس!؟، اصل انتخاب و نسبت آن با شکل گیری شخصیت در آثار مهرجویی، چگونه داریوش مهرجویی طیف گستردهای از دغدغهها را در سینمایش مطرح کرد؟، مروری بر تصویر انسان مدرن در سینمای مهرجویی و نگاهی به حضور زنان در آثار مهرجویی از جمله مطالب این بخش هستند.
معرفی و نقد سریال «تد لاسو» موضوع پرونده موضوعی این شماره است. نویسندگان فیلم نگار به مناسبت پخش فصل نهایی این سریال از اپل تی وی، به سراغ این مجموعه محبوب تلویزیونی رفتهاند تا دریابند ساختار و شیوه برساخت روایت، الگوی شخصیتپردازیهای منحصربه فرد و الگوی بسط پیرنگ در این مجموعه، از چه تمهیداتی برای تبدیل مناسبات خارج از حوصله مخاطب عام بهره جسته تا چالشهای انسانی و اخلاقی فرامتنی را به بهانهای در جهت بازتعریف کهن الگوی کمدی ورزشی استاندارد، تبدیل کند.
بخش سینمای جهان با سیناپس اوپنهایمر، آناتومی یک سقوط، دادگاه نظامی شورش کین و سریال خصومت آغاز میشود و با نقد و گفتوگوهایی با خالقان این آثار ادامه مییابد. مطالعه تطبیقی رمان و فیلمنامه «محاکمه» و یادداشتی با موضوع «دوازده نکته مفید درباره آغاز صحنه» دیگر مطالب این بخش هستند.
فیلمنامه کامل این شماره به «شوالیه تاریکی» نوشته جاناتان و کریستوفر نولان اختصاص دارد که توسط میثا محمدی به فارسی برگردانده شده است. یادداشت مترجم، سکانس برگزیده، یک گفتوگو و نقدی بر این فیلمنامه، مطالب پایانی این شماره هستند. «فیلمنگار» به صاحب امتیازی بنیاد سینمایی فارابی منتشر میشود. نصرتالله تابش مدیر مسئول و سردبیر و میثم محمدی دبیر تحریریه فیلمنگار هستند. علاقهمندان میتوانند برای تهیه این شماره و استفاده از مطالب شمارههای قبلی مجله به سایت www.filmnegar.ir مراجعه کنند.