به گزارش هنرآنلاین نشست تخصصی «شخصیتپردازی در گریم سینما» در دومین روز برگزاری دومین جشنواره سراسری آموزشگاههای آزاد سینمایی با حضور سیدعلی عسگری طراح گریم در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.
سیدعلی عسگری در ابتدای این نشست تخصصی گفت: ما امکان رجوع به ۲۰۰ سال پیش را نداریم بنا بر این هر گریموری که میخواهد کاری را انجام دهد نیاز به پیشینه و اطلاعاتی تاریخی دارد. برای مثال گریمور باید بداند که رنگ پوست، رنگ چشم و دیگر موارد در آن زمان چگونه بوده است.
وی ادامه داد: اصراری که به بچههای گریم دارم استفاده از برندهای مشخص در کار است و وقت آن رسیده که از هر وسیلهای برای انجام گریم استفاده نکرده و ابزار خود را بروز کنید. همچنین تاکیدم بر این است که در همان ابتدا داستان را لو ندهید و طوری گریم نکنید که شخصیت خیلی خوب باشد و همه ماجرای داستان نشان داده شود.
وی افزود: روانشناسی و جامعه شناسی دو رشتهای است که در گریمهای ما جایش خیلی خالی است. همیشه همکارانم یا روانشناس هستند یا گریمور. مگر میشود گریمور روانشناسی را نشناسد؟ زیرا نقش فردی و اجتماعی افراد در جامعه بسیار مهم است و باید ببینیم طبقه اجتماعی کاراکتر چیست. همچنین بستر فرهنگی یعنی همان جامعه شناسی و روانشناسی؛ مگر میشود یک تیپ در چند منطقه متفاوت باشد؟
عسگری تصریح کرد: یک فیلم موفق ایرانی یا خارجی پیدا کنید که گریمور کار از همان اول مشخص باشد، چنین فردی را پیدا نمیکنید؛ افراد را گل درشت گریم نکنید. همه چیز گریم نیست و طوری کار کنید که انگار خود شخص همانطور است. بین کاراکترهای خود تفکیک قرار دهید یعنی اگر هر کاراکتر شخصیت متفاوتی داشته باشد بهتر است. برای مثال همه شخصیتهایتان را با یک مشخصه معرفی نکنید.
وی در ادامه این نشست تخصصی گفت: شاید بهتر باشد گریمور با کارگردان مشورت کند که بازیگر چه شخصیتی دارد. البته اگر کارگردان پیشنهاد شما را نخواهد باید کاری که او میخواهد را انجام دهید. یک گریمور باید تلاش کند فرد مقابل را متقاعد و نظر خود را با دلیل مشخص بیان کند.عسگری بیان کرد: در درس خواندن تعدادی نمره هنر خوبی دارند اما در دروسی مانند عربی و زبان خوب نیستند، مشکل اینجاست فرد معلم میگیرد تا ریاضی یا عربی خود را تقویت کند اما به دنبال ارتقای هنر نیست. نظرم بر این است برای مثال درس تاریخ را به اندازهای بخوانید که به کار گریم و هنر شما بخورد و بتواند به شما دیتا بدهد.
وی در پاسخ به سوال افراد حاضر در جمع گفت: لطفا این تابو را بردارید که کسی که میرود هنرستان درسش ضعیف است و هوش خوبی ندارد. یک پیک موتوری خیلی خوب بهتر از یک پزشک است و حتما نباید همه مهندس و دکتر شوند. من هرکاری کردم نتوانستم موزیسین شوم و کلاسهای بسیاری رفتم. در کلاسهای ریاضی ام همیشه نمراتم پایین بود اما همیشه نمره هنرم خوب بود. در هنرستان رشته مرتبط بخوانید تا برای دانشگاه بتوانید رشته مناسب خود را انتخاب کنید. همچنین بدانید که دانشگاههای آزاد سینمایی برای جبران رشتههای دانشگاهی ایجاد شدهاند.
عسگری بیان کرد: هم خارجیها گاهی فیلم خوب دارند و هم ایرانیها و این تغییرات برای این است که از گریم خوبی استفاده شده است. فکر میکنم در فیلمهای خوب خارجی از نظر گریمور در شکل نهایی کار استفاده میکنند. مثلا برای برای نقش فردی که مسن هست چه نیازی است که ۷ ساعت گریم انجام شود و خب چرا از بازیگری که واقعا مسن است استفاده نکنیم؟
وی در ادامه این نشست خبری تصاویری از گریمهای گوناگون را نمایش داد و گفت: پیشینه گریم مورد نظر خیلی مهم است و حتما درباره این مساله تحقیق و اطلاعات کسب کنید. همچنین درباره انواع زخم مثل زخم بر اثر بریدگی و…، کوفتگی، اعتیاد به الکل و سیگار و… تمام این موارد گریم متفاوتی دارند.
دومین جشنواره آموزشگاههای آزاد سینمایی به همت معاونت توسعه فناوری و اطلاعات سازمان سینمایی و به دبیری مهدی شفیعی در موزه سینما در حال برگزاری است.
کد خبر:
187025
در نشست تخصصی «شخصیتپردازی در گریم سینما» مطرح شد
هر گریمور نیاز به اطلاعات و پیشینه تاریخی دارد
سیدعلی عسگری مدرس نشست تخصصی «شخصیتپردازی در گریم سینما» در دومین جشنواره سراسری آموزشگاههای آزاد سینمایی گفت: هر گریمور نیاز به اطلاعات و پیشینه تاریخی دارد و باید از ابزارهای روز در گریم استفاده کرد.