گروه تئاتر «هنرآنلاین»: دومین جشنواره بینالمللی پانتومیم زنجان چندی پیش در این شهر برگزار شد. جاوید اسماعیلی هنرمند عرصه پانتومیم از شرکتکنندگان این جشنواره بود که نمایش خود را با عنوان «در جستجوی خوشبختی» روی صحنه برد و جوایز مهمی از جمله شایسته تقدیر در بهترین ایدهپردازی، رتبه دوم بهترین کارگردانی و رتبه اول بهترین بازیگری مرد را از آن خود کند.
اسماعیلی در گفتگو با هنرآنلاین در رابطه با این جشنواره گفت:جشنواره پانتومیم زنجان برای ما که چند سالی است در این حوزه فعالیت میکنیم، فرصتی بود تا هنرمندان دیگر در نقاط مختلف کشور را بشناسیم، دور هم جمع شویم و از یکدیگر بیاموزیم. کارگاههایی که در این جشنواره برگزار شد بسیار تاثیرگذار بود. چرا که ما منبع قابل استنادی برای هنر پانتومیم نداریم و بیشتر کتابهای موجود، تاریخچه پانتومیم است. در این کارگاهها ما استاندارد جهانی را برای این کار آموزش دیدیم.
این هنرمند به سوتعبیری که از هنر پانتومیم به عنوان بازی میشود اشاره کرد و اذعان داشت: در کافهها رایج شده است که جشنواره پانتومیم برگزار میکنند و ما در دورهمیها هم با بازی پانتومیم خود را سرگرم میکنیم. باید بدانیم که این ادابازی است و با پانتومیم جدا است. البته که نمیتوان به طور قطع این دو را از هم جدا کرد اما ادابازی از مایم وام گرفته است. هنر پانتومیم با ابتداییترین حرکات انسان شناختی جلو میرود و با ادابازی شباهتهایی دارد. این اصطلاحات کمی با هم قاطی شده است و موجب سوتعبیر شد که نبود تبلیغات برای این رشته تخصصی میتواند دلیلش باشد. ما در پانتومیم رده سنی نداریم و این هنر، هنر بیریایی است.
جاوید اسماعیلی در پایان افزود: در تاریخ تئاتر و خاستگاه تئاتر، بازیگری از مایم و حرکت شروع شده است و رشته کاملا مستقلی است. البته این نکته وجود دارد که افرادی که مایم کار میکنند راحت تر روی صحنه و مقابل دوربین قرار میگیرند و میتوان مایم را یک پیشنیاز دانست.