گروه سینما وتئاتر هنرآنلاین ، « رحیمی» کارگردان اثر نمایشی «مبارک و سمفونی نامه های پرنده» که در دوره های گذشته نیز در این رویداد به عنوان عروسک گردان حضور داشته است، از ضرورت شناخت گونه های نمایش آیینی و سنتی و اتفاقات مدرن سخن گفت و افزود: این گونه نمایشی از کهن الگوها برگرفته شده است و هر چقدر با این فرهنگ ها و گونه های نمایشی به سمت مردم برویم، برای آن ها لذت بخش است و در حفظ و انتقال آن نیز تاثیر گذار خواهد بود.

او که 17 سال است که در حوزه نمایش های ایرانی فعالیت می کند، بر حفظ و زنده نگه داشتن این گونه نمایشی که نشأت گرفته از سنت های ماست، تاکید کرد و اظهارداشت: ایجاد مراکزی که به نمایش های آیینی و سنتی بپردازد، در کنار موزه های خیمه شب بازی در تحقق این مهم اثرگذار است؛ ضمن این که همیشه شاهد اجرای نمایش های مختلف از تعزیه گرفته تا  روحوضی و... خواهیم بود.

این هنرمند صدور مجوزهایی برای اجرا در دل مردم و به نوعی رفتن به دنبال مخاطب برای آشنایی با سنت ها را از دیگر اقدامات اثرگذار در این زمینه عنوان و تصریح کرد:در صورتی که بعد از گرفتن مجوز، نهاد و دستگاه های مختلف نگاه سلیقه ای به این موضوع نداشته باشند.

«رحیمی» ادامه داد: میراث فرهنگی و شهرداری ها می توانند پای کار بیایند و با در اختیار قرار دادن فضاهای تاریخی و سنتی علاوه بر جذب گردشگر به معرفی این گونه نمایشی و حفظ آیین و سنت ها بپردازند.

وی حسن برگزاری این رویداد در شهرستان ها را آشنایی با گونه های مختلف نمایش عروسکی و تزریق نشاط و شادبی در جامعه عنوان کرد و با اشاره به این که خراسان شمالی مرکز موسیقی و دارایی خرده فرهنگ ها، آیین ها و سنت هاست، گفت: این جشنواره آیینی و سنتی بستری می شود برای بهره گیری از این ظرفیت ها و حفظ و اشاعه این هنر .

این هنرمند خلاق تبریزی، هم چنین ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد در خراسان شمالی و فراهم شدن بستری برای آشنایی هنرمندان  با این گونه نمایشی و ایجاد فضایی شاد و لذت بخش برای کودکان و نوجوانان،برای اجرای نمایش خیمه شب بازی، پرده خوانی و نقالی به همراه آموزش مربیان نمایش خلاق به صورت رایگان در دل جشنواره اعلام آمادگی کرد.

سمفونی

کارگردان راه یافته  به جشنواره نمایش های آیینی و سنتی هم چنین با توجه به اهمیت و نقش این رویداد در حفظ و اشاعه نمایش های آیینی و سنتی خواستار حمایت متولیان از شرکت کنندگان در این رویداد شد و بر تسهیل کردن شرایط حضور گروه ها در این رویداد تاکید کرد و گفت:  جشنواره مال هنرمندان است و می خواهیم زنده نگه داریم اما نیازمند حمایت از سوی متولیان هستیم.

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.