به گزارش هنرآنلاین، امیر قادری در ابتدای نشست با تاکید بر اینکه «قابل مطالعهترین و جدیترین جریان سینمای اصلی دنیا به جز سینمای هالیوود و هند سینمای ایتالیا در این دو دهه است» بیان کرد: یکی از دلایلی که من از اقتصاد سینما دفاع میکنم این است که هر وقت میبینید که جریان سینمای اصلی در حال نفس کشیدن و پیشرفت است اتفاقاً تجربیات بیشتری شکل میگیرد. همانطور که در آن دو دهه سینمای ایتالیا توانست فیلمسازان زیادی را تربیت کند.
او ادامه داد: از اوایل دهه شصت میلادی ساخت و نمایش فیلمهای وسترن اسپاگتی شروع میشود و افراد جدیدی معرفی و معتبر میشوند اما تماشاگرها استقبال چندانی از آن نمیکردند. سرجیو لئونه امروز برای خود یک غول بزرگ است و میبینید که اسپیلبرگ درباره او صحبت میکند و بر مد و موسیقی تاثیر دارد و خود یک ژانر جدید ایجاد کرد اما در زمان خودش اصلا مورد توجه نبود.
این کارشناس درباره ویژگیهای سبک ایتالیایی وسترنها توضیح داد: فیلمهای وسترن اسپاگتی میتوانستند خشونت بیشتری داشته باشند و در آن زمان در سینمای آمریکا خشونت کمتر بود و بیپردگی بیشتری نسبت به سینمای آمریکا داشت. سینمای کمدی رمانتیک ایتالیا هم نسبت به ژانرهای دیگر بیپردگی بیشتری پیدا کردند. متاسفانه به وسترن اسپاگتی بیتوجهی شد و جدی گرفته نشدند.
قادری با اشاره به آثار تارانتینو معتقد است: تارانتینو را به این خاطر تحسین میکنم که فیلمهای بازاری را میگیرد اما سطح آنها را به شدت بالا میبرد و ارتقا میدهد. او نه فقط به لحاظ اجرایی سطح را بالا میبرد بلکه در سطح زیر متن هم ارتقاء میدهد و اینکار علاقه شخصی او بوده است. تارانتینو در این فیلم میگوید کوربوچی تغییر زیادی در دوران فیملسازی و در نهایت در فیلمهایش ایجاد میکند.
وی درباره حضور نداشتن ستارههای معروف دنیا در آثار ایتالیایی، بیان کرد: سینمای ایتالیا بازاری بود برای آخر دوران کاری خیلی از ستارههای مشهور آمریکا و البته مواردی برعکس آن هم داریم که هنوز بازیگران مشهوری نبودند. لئونه و دیگر کارگردانان ایتالیایی بازیگران معروفی را میخواستند برای فیلمهایشان اما آنها نمیآمدند. با این وجود در این بین کسی مثل کلینت ایستوود میآید و کارش را از اینجا شروع میکند. البته برای کوربوچی بازیگران معروف زیادی از اروپا کار میکنند.
این کارشناس سینما با اشاره به تفاوت آثار آمریکایی و ایتالیایی و ارتباط آن با سینمای ایران گفت: ملودرام ایتالیایی، کمدی ایتالیایی، حادثهایها و پلیسیها تاثیر زیادی بر فیلمهای ایرانی داشتند. اما به دلیل اینکه شهرت سینمای ایتالیا زیاد نبوده به این موضوع پرداخته نشده است و فیلمسازان آن را پنهان کردند و مثلا فیلم «سفر سنگ» به نظر میرسد بیشتر از آنکه از وسترن آمریکایی تاثیر گرفته باشد از وسترن ایتالیایی تاثیر پذیرفته است.
این کارشناس سینما در بخش دیگری درباره شناخته شدن و به وجود آمدن وسترن اسپاگتی بیان کرد: لئونه و کوربوچی با وسترنها و ارزشهای جان فورد بزرگ میشوند اما وسترن اسپاگتی کاملا از آن فاصله میگیرد.
بر اساس این گزارش این رویداد، به نمایش مستندهای جذاب و دیدنی دربارهی سینماگران بزرگ تاریخ سینما اختصاص دارد و تا پنجشنبه از ساعت ۱۹ این مستندها به نمایش در خواهند آمد. پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی اثر، در کنارِ گفتوگو دربارهی چهرهی سینمایی مورد بحث برگزار میشود.
در این رویداد فیلمهای مستندِ کمیابِ «فلینی هرگز پایان نمییابد» به کارگردانی یوجینو کاپوچو، مستند «جانگو و جانگو - سرجو کوربوچی» به کارگردانی لوکا رنا به نمایش درآمدند و در روزهای آینده مستند «روح پیتر سلرز» به کارگردانی پیتر مداک، مستند «لینچ- اوز» به کارگردانی الکساندر او فیلیپ، مستند «فورمن در برابر فورمن» به کارگردانی هلنا ترشتیکوا و یاکوب هینا و مستند «چشمان اورسن ولز» به کارگردانی مارک کوزینز با زیرنویس فارسی، به نمایش در میآیند.
فریدون جیرانی، بهروز افخمی، احمد الستی، فرزاد موتمن و علیرضا رئیسیان به عنوان کارشناسان مهمان در این نشستها حضور خواهند یافت.
امروز در سومین روز از رویداد «سینما پرتره»، مستند «روح پیتر سلرز» به کارگردانی پیتر مداک با حضور بهروز افخمی به عنوان کارشناس مهمان نمایش داده خواهد شد.
این رویداد توسط گروه سینمایی هنر و تجربه و با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، جشنواره سینماحقیقت، وبسایتِ کافه سینما و پردیس سینمایی ملت برگزار میشود.