گروه سینما و تئاتر هنرآنلاین، سینمای کودک و یا حداقل سینمایی که نسل دهه 60 و 70 در بعد از انقلاب آن را شناختند، سینمایی دغدغه مند بود که هم برای و هم درباره کودک و نوجوان آثار درخشانی در کارنامه سینمای ایران به جای گذاشت و در فستیوال های مختلف جهانی جایزه های ارزنده کسب کرد.

فیلم هایی که هنوز می توان درباره آنها نه به واسطه خاطره بازی، بلکه به دلیل کیفیت فیلمنامه، کارگردانی و روایت برای کودکان به نیکی یاد کرد و برای نسل کودک و نوجوانان امروز نیز آنها را نمایش داد.

با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی مدیوم سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی به مثابه رسانه عمل می کند رسانه ای که وظیفه روایت زندگی و تامین نیازهای روزمره مخاطب و به خصوص کودکان و نوجوانان را دارد. وظیفه ای که به یادگیری مستمر و خودباروی آنها کمک کند. ضرورت توجه به این دو موضوع زمانی پر رنگ می شود که بدانیم امروزه اپلیکیشن های مختلف در گوشی های تلفن همراه وجود دارد که بدون در نظر گرفتن کمترین جنبه آموزشی و صرفا جهت سرگرمی با محتوای غیر آموزشی و بعضا سخیف در دسترس فرزندان مان است و به خورد نسل های آینده می رود.

آنچه مسلم است تلویزیون و به تبع آن سینما وظیفه دارند با ساخت آثار خوب و آموزنده شرایط مساعد برای جذب مخاطب و آموزش بهینه به کودکان را فراهم کنند. محتوایی که شرط اول آن شناختِ درست کودکان امروز است. کودکانی که با هوشی سرشار و قدرت تحلیل درست، همواره و هر روزه در معرض دریافت اطلاعات هستند و این شناخت تنها در مسیر همسو شدن با کودکان و نوجوانان و شناخت روحیه و خواست امروز آنها بر می آید. زیرا نمی توان در دنیای امروز، خوراک تاریخ مصرف گذشته دیروز را به خورد کودکان و نوجوانان داد.

تجربه نشان داده توجه به کودکان و نوجوانان و یا به عبارت بهتر گفتگو با آنها با به تصویر کشیدن داستان های شاد و آموزنده همراه با موسیقی شاد و حرکات نمایشی شدنی است. گفتگویی که سال ها است از تلویزیون رخت بسته و رگه هایی از این گفتگوهای کودکانه را در تولید فیلم برای کودکان و نوجوانان در دوره های مختلف زمانی می توان جستجو کرد. نام های آشنایی مانند فیلم های «شهر موش ها»، «دزد عروسک ها»، «گربه آوازه خان»، «کلاه قرمزی و پسر خاله»، و این اواخر آثار سید جواد هاشمی با «اختاپوس» و «شهر گربه ها».

در کنار کم کاری های سیاست زده تلویزیون به عنوان متولی؛ سینما هم به دلیل دست خالی بودن از داستان مناسب، عدم شناخت ذائقه کودک و نوجوان دهه 90 و  اوخر دهه 80 و از همه مهمتر نا آشنا بودن با مقوله روانشناسی کودک به عنوان یک ضرورت؛ از حضور کودکان و نوجوانان در شبکه های اجتماعی جا ماند.

اما داستان پلتفرم ها و شبکه های اینترنتی از این قاعده مستثنی است. زیرا با وجود محدودیت ها در امر تولید، سعی در تامین نیاز مخاطب در گروه های مختلف سنی، از جمله کودک و نوجوان را دارد و یکی از تازه ترین سریال هایی که برای کودکان و نوجوان در پلتفرم «نت فیلم» درحال نمایش است «فوفو» نام دارد.

داستانی درباره شیطنت های کودکانه یک پسر بچه و خواهرش همراه با خیال پردازی های سرخوشانه در خانواده ای خوشحال.

بی شک استفاده از روایت داستان و همراهی آن با تخیل کودکانه مانند سفینه و آدم فضایی یکی از مشخصه های جذاب و خواستنی در روایت داستان برای کودکان است که «فوفو» با حضور بازیگر کودک و نوجوان و نشان دادن خانواده ای گرم توانسته در قسمت های آغازین مخاطب را با خود همراه کند. اما نکته حائز اهمیت در تولید و عرضه سریال «فوفو» حضور و حمایت چند وجهی پلتفرم « فیلم نت» به عنوان بخش خصوصی است. در واقع به دلیل دغدغه مندی و حفظ مخاطب کودک و نوجوان در خانواده «فیلم نت» این مجموعه فرهنگی اقدام به تولید سریال برای کودکان و نوجوانان کرده است که در همین دو قسمت پخش شده از ماجراهای «فوفو» و مانی، مخاطب با فیلمنامه ای خوب و بازی های پخته از بازیگران کودک و نوجوان مواجه است.

سریال «فوفو» داستان روبرویی مانی با موجودی فضایی و غیر زمینی است. موجودی که دوست دارد پسربچه داستان را به آرزوهایی که دارد؛ برساند. داستانی جذاب و ذهن آشنا که مخاطب دهه 60 را یاد کاراکتر «پاتال» در فیلم «پاتال و آرزوهای کوچک» می اندازد.

رنگ بندی ساده و زیبا در طراحی صحنه، انتخاب لباس و همچنین پرداخت خوب به هریک از کاراکترها در فیلمنامه به خصوص انتخاب شغل های مناسب دامپزشک برای پدر و مخترع برای مادر، به زیباتر شدن روایت داستان و ایجاد خلاقیت ذهنی به کودکان کمک کرده است.زیرا فیلمنامه نویس با انتخاب این دو حرفه به عنوان دامپزشک و مخترع در درجه اول مهربانی با حیوانات و دوست داشتن محیط زیست و درادامه توجه به رویاها و آرزوها و تلاش برای دستیابی به آنها را به کودکان و نوجوانان آموزش می دهد و صد البته برای بزرگترها نیز یادآوری می شود.

فوفو-2

گرچه «فیلم نت» با تولید این سریال در توجه دادن به مخاطب از یاد رفته کودک و نوجوان توجه ویژه داشته اما نکته مهمتر ساخت این سریال با بودجه غیر دولتی در بخش کاملا خصوصی است مه این مهم می تواند و یادآور رسالت ذاتی رسانه ملّی برای ساخت سریال هایی از این دست باشد که سال های سال است درانجام این مهم کوتاهی کرده است.

امید است بعد از پایان تغییرات سازمان صدا و سیما فرصتی برای ساخت و تولید محتوای مناسب و به روز شده برای کودکان و نوجوانان و آینده سازان ایران عزیزمان نزد مدیرانِ رسانه ملّی فراهم شود.»

از ویژگی‌های مجموعه این است که هر قسمت با قصه‌ و عنوانی مستقل پیش می‌رود. جواد رضویان، الیکا عبدالرزاقی، بهراد خرازی، پاشا جمالی، رضا شفیعی‌جم، السا فیروزآذر، ستاره حسینی، سارا مقربی، محمدمهراد دادخواه با هنرمندی یدالله شادمانی، مجید افشاری، لاله صبوری و یوسف صیادی از جمله بازیگرانی هستند که در «فوفو مسافری از کامادو» نقش‌آفرینی کرده‌اند. همچنین فربد عشقی، ویهان معراجی و تامارا یکتا بازیگران کودک این سریال هستند.

پریسا ساسانی