به گزارش هنرآنلاین، مرضیه برومند، بازیگر، نویسنده و کارگردان نامی تئاتر عروسکی، شب گذشته با حضور در نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، به تماشای نمایش «280مین شب سال» به نویسندگی و کارگردانی مرجان پورغلامحسین در تالار سایه نشست.
این هنرمند پس از پایان اجرای این اثر نمایشی که روایتگر و بازگویی زندگی یکی از غواصان شهید در عملیات کربلای چهار در فضایی انسانی و لطیف و عاشقانه بود، با کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) و هادی حجازیفر (دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی عروسکی تهران-مبارک) دیدار کرد.
برومند با اشاره به برگزاری شانزدهمین جشنواره نمایشهای عروسکی تهران_ مبارک گفت: «به هادی حجازیفر، اداره کل هنرهای نمایشی و تمامی اعضای ستاد برگزاری خسته نباشید میگویم که این دوره از جشنواره را با نظم، قدرت و برنامهریزی اجرایی کردند.»
او با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد بزرگ هنری گفت: «تئاتر و بهویژه نمایش عروسکی پیش از اینکه به شورونشاط جامعه منجر شود، باید دلیلی باشد برای تعقل و تفکر.»
این هنرمند ادامه داد: «اکثریت مخاطبان تئاتر گمان میکنند نمایش عروسکی تنها برای گروه سنی کودک و نوجوان است و قطعاً برپایی جشنواره نمایش عروسکی تهران_مبارک باعث میشود تا آنها با نمایشهای ویژه بزرگسال نیز آشنا شوند و بدانند که نمایش عروسکی برای تمامی گروههای سنی است.»
شرایط موجود سلامت روانی تئاتر شهر را به خطر انداخته است
برومند در این دیدار با اشاره به حذف حفاظ مجموعه تئاتر شهر در سالهای قبل گفت: «اینکه تئاتر در قلب یک پارک و در فضایی آزاد باشد، فکر خوبی است. قطعاً تصمیمی که در سالهای قبل برای برداشتن حفاظهای این مجموعه گرفته شد، با نیت درست و بهجایی انجام شده است.»
او ادامه داد: «زمانی که شرایط اقتصادی مردم خوب نیست و مشکلات فرهنگی زیادی وجود دارد، محوطه باز مجموعه تئاتر شهر تبدیل به پاتوقی برای برخی افراد و یا فضایی برای حضور دستفروشان میشود.»
این هنرمند توضیح داد: «فروشگاههای اطراف مجموعه نیز از حضور دستفروشان ناراحت هستند اما زمانی که اوضاع اقتصادی خوب نیست، نمیتوان انتظار داشت دستفروشان دست از کار بکشند.»
او توضیح داد: «در طول سه دوره دبیری جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران_مبارک به دلیل شرایط بیرونی مجموعه تئاتر شهر و نیز بهواسطه زشتیها و آلودگیهای بصری، صوتی و متأسفانه انسانی رنج زیادی متحمل شدم.»
برومند افزود: «از نظر من درست نیست که اطراف این مجموعه دیوار داشته باشد زیرا مردم باید به تئاتر نزدیک باشند و بتوانند در این فضا بیواسطه رفتوآمد کنند و نفس بکشند.»
برومند با اشاره به اینکه مسئولیت حفظ حریم تئاتر شهر بر عهده اهالی تئاتر نیست، تأکید کرد: «متأسفانه تئاتر صدمات زیادی بابت شرایط پیرامون مجموعه تئاتر شهر متحمل میشود و قطعاً نیروی انتظامی، شهرداری و تمامی ارگانهایی که با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم سروکار دارند، باید فکری عاجل به حال این شرایط کنند.»
او گفت: «مجموعه تئاتر شهر تنها سالن تئاتر کشور است که در طول چهل سال گذشته همانندش در تهران و دیگر شهرهای کشور ساخته نشده است؛ اما شرایط موجود، سلامت روانیاش را به خطر انداخته است.»
این کارگردان پیشکسوت نمایش عروسکی ادامه داد: «هنرمندان و جوانان علاقهمند به هنر و مردم باید بتوانند بهراحتی در فضای باز مجموعه تئاتر شهر نفس بکشند اما متأسفانه فضا مسموم است چراکه سازمانها و ارگانهای مرتبط نمیتوانند وظیفه خود را بهخوبی انجام دهند.»
مدیرعامل خانه سینما تأکید کرد: «مشکلاتی چون فقر، فساد، اعتیاد و ... در کشور وجود دارد که همگی در آلوده شدن فضای تئاتر شهر دست دارند؛ بنابراین تنها راه و یا حداقل راه موقت حل مشکلات، جدا کردن حریم تئاتر شهر از آلودگیهاست.»
مرضیه برومند در پایان گفت: «قطعاً جداسازی فضای مجموعه تئاتر شهر به معنای رها کردن ناهنجاریها نیست اما حتماً باید تعریف دوبارهای از حریم تئاتر شهر شکل بگیرد و در ادامه به مشکلات و ناهنجاریها هم رسیدگی شود.»
نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به دبیری هادی حجازیفر از هشتم تا شانزدهم تیر ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.