" گروه سینما وتئاتر هنرآنلاین" : نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک این روزها در حال برگزاری است و شور و حال مضاعفی به فضای نمایشی کشور بخشیده است. این جشنواره امروز پنجمین روز خود را پشت سر گذاشت و میزبان علاقمندان نمایش‌های عروسکی بود. نمایش‌هایی که این بار سهم بیشتری از آنها کار گروه‌های نمایشی‌ای است که برای شرکت در جشنواره از شهرستان به تهران آمده‌اند؛ اتفاقی که می‌توان آن را گامی مهم در جهت تمرکززدایی رویدادهای فرهنگی از شهر تهران دانست.جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک امسال از سوی مخاطبان نیز با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است حجم عظیمی از مخاطبان را به تماشای نمایش‌های عروسکی نشانده است.

حضور هنرمندان شهرستانی در جشنواره امسال چندین برابر شده است

در خصوص همین استقبال گسترده، گفتگویی با کاظم‌ نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم. کاظم نظری با اشاره به یکی از مهم‌ترین نقاط قوت جشنواره امسال گفت: یکی از نقاط قوتی که در این دوره دیده می‌شود، این است که حضور هنرمندان شهرستانی در جشنواره امسال چندین برابر شده است. در ادوار قبلی جشنواره هم هنرمندانی از شهرستان پای کار می‌آمدند اما تعداد با آنچه که امروز در جشنواره می‌بینیم قابل قیاس نیست. به عنوان مثال شب گذشته نمایشی از استان بوشهر را تماشا کردیم که از لحاظ محتوا، عروسک‌گردانی و... واقعا در سطح بالایی بود. نمایش دیگری را نیز از چهار جوان باانگیزه مشهدی دیدیم و کار به قدری قابل اعتنا بود که رئیس تئاترشهر شخصا به آنها پیشنهاد اجرا در مجموعه‌اش را داد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات قابل توجه دولت در این دوره از جشنواره، انجام به موقع تعهدات مالی‌ در قبال هنرمندان بود؛ اقدامی کم‌سابقه که در سالیان قبلی برگزاری جشنواره کمتر به چشم می‌خورد.

وی درباره تاثیر این اقدام بر انگیزه هنرمندان و نتیجه‌ای که در پی داشته است، گفت: نتیجه این اقدام به موقع در خصوص تعهدات مالی و حمایت‌ها را امروز در استقبالی که از جشنواره شده می‌بینیم و در همین خصوص لازم است از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دست‌اندرکاران هنرهای نمایشی به خاطر این حمایت‌ها تشکر و قدردانی کنم. اینکه جشنواره امروز باشکوه و قدرتمند در حال برگزاری است، ریشه در همین پشتیبانی‌ها دارد. آن شادی مومنانه‌ای که ما به دنبالش هستیم، به واسطه همین رویداد ایجاد شده است و در صورتیکه حمایت‌ها تداوم پیدا کند، اتفاق‌های بهتری را نیز خواهیم دید.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به اینکه آیا می‌توانیم در دوره‌های بعدی جشنواره مبارک، چنین جشنواره‌ای را در شهرستان‌ها هم ببینیم، گفت: استان‌ها می‌بایست از نظر زیرساخت‌های فنی توانایی داشته باشند. نمایش عروسکی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و امکانات فنی خودش را می‌خواهد. خیلی علاقه داریم که تمرکز تنها بر پایتخت نباشد و از این دست رویدادهای فرهنگی تمرکززدایی کنیم تا علاقمندان و جوانان مستعد دیگر استان‌ها هم بتوانند از چنین ظرفیت‌هایی بهره‌مند شوند. اگر دوستان و دست‌اندرکاران حمایت کنند و ما را در این مسیر یاری برسانند، حتی از دوره بعدی هم می‌توانیم شاهد برگزاری این جشنواره در شهرستان‌ها باشیم.

وی راجع به اینکه آیا تصمیمی برای سالانه کردن جشنواره وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: کار تولید از مراحل فنی آن گرفته تا مراحل ساخت، کاری زمان‌بر است. ما زمانی می‌توانیم به جشنواره سالانه فکر کنیم که تولیدات ما انبوه باشد و از بین این انبوه، بهترین‌ها را برای حضور در جشنواره انتخاب کنیم. اگر این ظرفیت ایجاد شود، اداره کل هنرهای نمایشی از سالانه شدن جشنواره استقبال می‌کند. با خانه تئاتر و انجمن نمایشگران عروسکی هم صحبت‌هایی داشته‌ایم و اگر میزان تولیدات بالا باشد، حتما این اتفاق را رقم می‌زنیم.

معرفی دبیر جشنواره تئاتر فجر  تا هفته آینده

در ادامه گفتگو از کاظم نظری درباره جشنواره تئاتر فجر و زمان معرفی دبیر آن پرسیدیم. او در این باره گفت: دبیر جشنواره تئاتر فجر هفته آینده بطور رسمی معرفی خواهد شد. به استان‌ها هم فراخوان داده شده و همه شرایط برای برگزاری یک جشنواره تماشایی مهیاست.

نظری همچنین ادامه داد: امسال در کنار نمایش‌های صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی را هم داریم و اینکه نمایشگران خیابانی هم صاحب یک جشنواره می‌شوند، امر مغتنمی است و به کیفیت نمایش‌ها کمک می‌کند.وی در پایان خبری خوش به علاقمندان تئاتر در شهرستان‌ها داد و گفت: ما امسال از تعداد زیادی از پیشکسوتان تئاتر ایران دعوت کردیم تا به استان‌های مختلف رفته و به انتقال تجربه بپردازند. این طرح در کرج کلید خورده و تا پایان فصل تابستان نیز در استان های مختلف کشور ادامه دارد. اینکه استان‌های مختلف در عرصه تئاتر آکادمی هنری داشته باشند و چنین اساتیدی در آنها به آموزش و انتقال تجربه بپردازند، رخداد بزرگی است که استعدادهای بسیاری را شکوفا می‌کند.