هنرآنلاین: عرصه فرهنگ و هنر همانند سایر عرصه ها طی چند سال اخیر دوران پرتلاطم و خاصی را پشت سر گذاشته است، اواخر سال98 شرایط به گونه ای بود که اگر میخواستیم از کرونا در امان بمانیم، باید دور سینما رفتن، تماشای تئاتر، رفتن به کنسرت و... را خط می کشیدیم. حتی برخی نمایشگاههای مهم از جمله نمایشگاه کتاب هم مجازی شدند. این دوره را که پشت سر گذاشتیم، این عرصه به زمان نیاز داشت تا خودش را دوباره بیابد و باز در قلب مخاطب جا باز کند و با گسترش واکسن کرونا در دولت سیزدهم، اواسط سال گذشته تا حد بسیاری بیماری کرونا به کنترل درآمد تا آنکه بلافاصله فضای فرهنگی و هنری کشور تحت تاثیر برخی اتفاقات، روال طبیعی اش دچار تلاطم شد و تروریسم رسانه با تحت فشار قرار دادن اهالی فرهنگ و هنر مانع ازسرگیری فعالیت های هنرمندان می شدند، به هر حال این دوره هم با همت هنرمندان ماندنی نبود و با پشت سر گذاشتن آن، به دورانی رسیدیم که فرهنگ فرصت عرض اندام پیدا کرد؛ یعنی همان بهار 1402.
اینکه در این دوره مردم چقدر به این حوزه روی خوش نشان دادند را باید از آمار و ارقام موجود پرسید؛ آماری که با نگاهی به آنها میتوان دریافت که آیا فرهنگ و هنر توانسته بار دیگر استقبال مردم را به دنبال داشته باشد و حتی برای بخشی از آنها اولویت شود یا خیر.
در بهار سال جاری که فعالیتهای فرهنگی تلاش کردند به رونق سابق خود بازگردند، شاهد نزدیک به 25 میلیون مشارکت کننده برنامه های فرهنگی و هنری در سه ماه نخست سال 1402 بودیم بطوری که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته در حاشیه هیات دولت، در جمع خبرنگاران در این باره خبر داد: برآوردهای دقیق ما بر اساس سامانههای ثبت حضور افراد نشان میدهد در فصل بهار نزدیک به ۲۵ میلیون ایرانی در برنامههای فرهنگی و هنری شرکت کردهاند و این عدد بسیار خوب و غیرقابل مقایسه با تمام ادوار گذشته است.
او همچنین بهار امسال را پررونقترین بهار حوزه فرهنگ و هنر دانسته و از مردم فرهنگدوست ایران بابت این حضور پرنشاط قدردانی کرد؛ اما این 25 میلیون مخاطب فصل بهار امسال مدنظر وزیر فرهنگ، در کدام برنامههای فرهنگی حضور یافتهاند و چنین رونقی را در این حوزه به ثبت رساندهاند؟ که در ادامه نیم نگاهی به جزئیات این آمار داشته ایم.
سهم سینماروها: 8 میلیون مخاطب
بنا به شرایط سخت کرونایی کشور، بهار سال گذشته کمتر از 4 میلیون مخاطب در سینماهای کشور حضور یافتند تا فاصله گرفتن از روزهای رونق سینما به خوبی حس شود اما طبق آمار سمفا در بهار امسال با توجه به همه شرایط خاص و پیچیده، حدود 8 میلیون مخاطب به سینماها رفتند تا نشان دهند که با روزهای اوج سینما، فاصله چندانی نداریم به طوری که اگر اتفاقات چند ماه پایان سال گذشته را در کشور شاهد نبودیم مسلما آمار مخاطبان فصل بهار سینماها به مراتب بیشتر از این رقم بود.
یک میلیون نفر پای صحنه تئاتردر بهار 1402
تئاتر هم در فصل بهار رونقی دوباره یافت و شاهد آن بودیم که نه تنها فعالان این عرصه، بار دیگر وارد میدان شدند و پا به صحنه گذاشتند، بلکه مخاطبان هم استقبال خوبی از نمایشها داشتند. اجراهای صحنهای هم مثل دیگر برنامههای فرهنگی یک دوره محدودیت سخت کرونایی را پشت سر گذاشتند اما با برنامه ریزی مناسب زودتر از سایر برنامههای فرهنگی احیا شدند و توانستند در بهار سال جاری، آمار بیش از 1 میلیون مخاطب را برای خود ثبت کنند.
نمایشگاه کتاب و 7 میلیون بازدیدکننده
اگر چه نمایشگاه کتاب به واسطه زمان برگزاریاش، از رکود ناشی از تنشهای اجتماعی پاییز سال گذشته در امان ماند اما دوران شیوع کرونا این نمایشگاه را ناچار به برگزاری مجازی کرده بود. حال با گذر از آن دوره، سیوچهارمین نمایشگاه کتاب تهران که در اردیبهشت 1402 برگزار شد، 7 میلیون مخاطب حضوری داشت و بکی از پررونق ترین ادوار خود را تجربه کرد.
4 میلیون مخاطب به نمایشگاه قرآن رفتند
نمایشگاه قرآن سیامین دوره خود را در بهار 1402 برگزار کرد و توانست استقبال 4 میلیونی مخاطبان را به دنبال داشته باشد و به یک رکورد بی نظیر در ادوار نمایشگاه قرآن دست یابد. این نمایشگاه نیز در سالهای گذشته دوران بحرانیای را پشت سر گذاشته بود و حالا با گذر از این بحرانها توانست نظر مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاهی کشور را به خود جلب کند به طوری که نمایشگاه قرآن امسال به محلی برای حضور خانواده ها با سلایق و نگاه های مختلف بدل شد.
گفتنی است، نمایشگاههای استانی و فصلی با 4 میلیون مخاطب به غیر از نمایشگاههای دائمی که هرساله برگزار میشوند، سهم مهمی در پررونق بودن فصل بهار 1402 ایفا کردند، نمایشگاههای موسیقی محلی، صنایع دستی و... از جمله این نمایشگاهها هستند که به طور کلی توانستند پذیرای 4 میلیون مخاطب در سرتاسر کشور باشند. این برنامههای فرهنگی در مجموع موفق شدند در بهاری که گذشت، 25 میلیون مخاطب را به عرصه فرهنگ و هنر دعوت کنند و این میزان مخاطب، خبر از مسیر جدیدی برای اهالی فرهنگ و هنر است که با پایان روزهای سخت، میتوان منتظر شکوفایی هر چه بیشتر ظرفیت های این حوزه ها بود.