به گزارش هنرآنلاین، فراخوان نهمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برای برگزاری در پاییز 1402 منتشر شد.

علاقه‌مندان به شرکت در این سمینار می‌توانند تا تاریخ 15 مرداد با مراجعه به سایت ایران‌تئاتر به نشانی (https://theater.ir/) ;نسبت به اطلاع از جزئیات و محورهای اصلی این سمینار و همچنین تکمیل فرم تقاضا و بارگذاری مدارک لازم اقدام کنند.

مقالات پذیرفته‌شده در نهمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به صورت ارائه‌های حضوری و مجازی و پنل‌های بحث و گفت‌وگو ارائه خواهند شد و پژوهشگران گواهی شرکت در این رویداد هنری را دریافت خواهند کرد.

مقالات برگزیده علاوه بر دریافت مبلغ 40 میلیون ریال کمک‌هزینه (حق تالیف) در کتاب مجموعه مقالات سمینار به چاپ خواهند رسید.

نهمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در روزهای هشتم و نهم مهرماه 1402 برگزار خواهد شد.

 

فراخوان نهمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی 1402

ورود به چالش‌های تاریخی در خصوص «انواع نمایش در ایران» و گونه‌ای که معمولاً «آیینی» و «سنتی» خوانده می‌شود، نیازمند پاسخ به پرسش‌هایی ریشه‌ای است که به رویکرد مسلط و پیش‌فرض‌های آن توجه کند و بپرسد که «انواع نمایش در ایران» برحسب کدام رویکردِ اسطوره‌ای، تاریخی و آیین‌شناختی تبیین شده و چرا گمان می‌کند که برآمده از آبشخوری بومی یا اصیل است؟ به این ترتیب، پرسش‌های زیر مسائل اصلی فراخوان حاضر برای سال 1402 قلمداد شده و فرض ما این است که هر مقاله یک یا چند پرسش‌ را مبنا قرار داده و خواهد کوشید جستجوی پژوهشی خود را با پرداختن به آن‌ها بسط و گسترش ‌دهد. به عبارت بهتر، هر پرسش، نقطه‌ی شروع مقاله‌ای پژوهشی است که نویسنده می‌کوشد با ورود به آن، به نتایجی مستدل دست یابد.

  1. چرا آن چه را که ما «آیینی» و «سنتی» می‌نامیم بومی و اصیل است؟ یا چرا نیست؟ چگونه می‌توان بنیان‌های بومی آن را اثبات کرد؟
  2. چگونه می‌توان در بحث از «انواع نمایش در ایران» از سوگیری‌های مکتب انسان‌شناسی کیمبریج و به ویژه دیدگاه جیمز فریزر گذر کرد و به چشم‌اندازها و نتایج تازه‌ای دست یافت؟
  3. دیدگاه‌ها و رویکردهای بدیل در برابر مکتب انسان‌شناسی کیمبریج کدام است و چگونه می‌توان از آن‌ها برای پژوهش در بنیان‌های نمایش در ایران بهره برد؟
  4. مطالعات تطبیقی در خصوص فرهنگ‌ها و کشورهایی که امروزه نمایش‌های بومی آن‌ها، هم ارزش محلی دارند و هم در بعد جهانی مطرح‌اند، چه نتایجی برای ما به ارمغان می‌آورد؟ 
  5. نظریه‌‌‌ها و رویکردهای مسلط در تعزیه پژوهی چه هستند؟ در تبیین تعزیه و خاستگاه آن تا چه حد موفق بوده‌اند؟ نظریه‌ها و رویکردهای بدیل در تعزیه را چگونه می‌توان سنجید و ارزیابی کرد؟
  6. در زندگی روزمره‌ی دوران معاصر، ما چه نسبتی با آیین‌ها داریم؟ آیا آیین‌‌ها می‌توانند اصالت فرهنگی ما را تضمین کنند؟
  7. با توجه به شرایط کنونی و تحولات تکنولوژیک، «آیین» و «سنت» چه آینده‌ای در پیش دارند؟