به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کانون روابط عمومی خانه تئاتر، همزمان با نامگذاری روز «روابطعمومی؛ آینده نگری و مدیریت بحران ها» در هفته گرامیداشت «ارتباطات و روابط عمومی» مراسم قدردانی از فعالان حوزه روابط عمومی تئاتر توسط کانون روابط عمومی خانه تئاتر برگزار شد. این مراسم روز گذشته دوم خرداد ماه با حضور تعدادی از کارگردانان شناخته شده تئاتر و مدیران روابط عمومی در خانه هنرمندان برگزار شد.
در این مراسم که اجرای آن را علیرضا سعیدی برعهده داشت محمد رحمانیان، آرش دادگر، شهرام گیل آبادی، احسان حاجی پور، مونا رحمانی، قربانعلی تنگشیر و محمد عمرآبادی حضور داشتند.
در ابتدا قربانعلی تنگشیر مدرس دانشگاه، نایب رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ضمن انتقاد از ناآگاهی نسبت به جایگاه واقعی روابط عمومی گفت: متاسفانه روابط عمومی در همه جای ایران مظلوم است و در عرصه هنر این بی اهمیتی نسبت به جایگاه ارتباطات کمتر است. در عرصه تئاتر و سینما روابط عمومی به جایگاه درستی دست پیدا نکرده و در حوزه گرافیک و چاپ اقلام تبلیغاتی قدرت دخالت ندارد. باید مقدمات و زیرساختهایی ایجاد شود که روابط عمومی به عنوان یک واحد یا کمپانی و شرکت تئاتری در ساختارها تعریف شود.
زیباترین بخش یک کار اجرایی در تئاتر روابط عمومی است
در ادامه محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر درباره جایگاه روابطعمومی تئاتر و ویژگیهای یک روابطعمومی موفق گفت: زیباترین بخش یک کار اجرایی در تئاتر روابط عمومی است. روابط عمومی در مراحل مختلف به داد کارگردان می رسد. من از دهه۶۰ تئاتر کار می کنم و خیلی دیر به اهمیت نقش روابط عمومی در تئاتر پی بردم. اولین بار سال ۸۴ در نمایش «فنز» متوجه شدم که چقدر نسبت به این حوزه آگاهی ندارم و نگار اسکندرفر که تهیه کننده نمایش بود گروهی را به عنوان روابط عمومی و تبلیغات به گروه اجرایی اضافه کرد و ما یاد گرفتیم که در حوزه تبلیغات و رسانه چقدر می توان در جذب مخاطب موفق بود.
رحمانیان اضافه کرد: خانواده تئاتر یک روابط عمومی بزرگ است و وقتی کسی روابط عمومی یک اجرا یا شخص خاصی است درواقع او روابط عمومی مجموعه تئاتر است. با مسیری که گروه روابط عمومی و تبلیغات نمایش «فنز» به من آموختند در اجراهای خودم برای ارتباط با مخاطب موفق بودم و این را مرهون شما هستیم که در این مسیر به درستی گام برمیدارید و نشان میدهید که یک دست هیچ وقت صدا ندارد.
کانون روابط عمومی ارتباطات راهبردی درون خودش را به درستی تعریف کند
شهرام گیل آبادی کارگردان تئاتر و مدرس حوزه ارتباطات، در پاسخ به انتقادات تنگشیر از روابط عمومی سینما و تئاتر گفت: من به عنوان یک فرد پیشکسوت در حوزه روابط عمومی و رسانه میخواهم بگویم این بچههای جوانی که میبینید جزو باهوشترین نیروهای ارتباطی ایران هستند و با کمترینها کارهای بزرگی انجام می دهند.
وی ادامه داد: می خواهم خوشحالی خودم را ابراز کنم از اینکه شما همکاران جدی تئاتر هستید و نفس تئاتر به نفس شما بسته است و شما دارید راهگشایی میکنید. اما چه کار میشود کرد که درصد تاثیر این راهگشایی بالاتر باشد؟
گیل آبادی یادآور شد: امروز در حوزه روابط عمومی و ارتباطات کشف نقطه استراتژیک و تعریف چشم انداز برایمان اولویت جدی پیدا کرده است و تمام امکاناتش تقریبا در حوزه روابط عمومی و ارتباطات امکانات ابداعی است. هوش مصنوعی هم درواقع تابع فلسفه شبکهای است. در کشور ما هنوز بحث این است که فلان اپلیکیشن یا صفحه بسته شود یا جلوی شبکه های اجتماعی گرفته شود در صورتی که اساسا دنیا از این گذشته و فصل فلسفه ارتباطی است. کسانی که به این فکر هستند که تئاتر میمیرد یادشان باشد روی چیزی دست گذاشتند که اصلا مرگ ندارد.
وی متذکر شد: اصلا اهمیتی ندارد که محمد رحمانیان کاری روی صحنه داشته باشد یا نداشته باشد الان محمد رحمانیان آنقدر موثر است که حُرم نفس او اجرای تئاتر میکند. امیدوارم این صنف بتواند ارتباطات راهبردی درون خودش را به درستی تعریف کند و کارگردانان به عنوان جدیترین موضوعی که باید دنبال کنند از صفر تا صد در کنارشان یک روابط عمومی را بپذیرند.
روابط عمومی خود تئاتر است
آرش دادگر کارگردان تئاتر نیز ضمن تاکید بر جایگاه مهم روابط عمومی در تئاتر گفت: در دهه ۷۰ به واسطه قرارداد تیپ و حمایت اداره کل از آثار نمایشی، روابط عمومی و تبلیغات جایگاه پررنگی نداشت و از دهه ۹۰ بود که همه چیز عوض شد.
این کارگردان متذکر شد: از اواخر دهه ۸۰ با حذف قرارداد تیپ و اینکه مقرر شد گروه های اجرایی از گیشه درآمد داشته باشند نقش ارتباطات و تبلیغات در تئاتر پررنگ تر شد. روابط عمومی بر خلاف عقیده بسیاری جدا از خود تئاتر نیست بلکه خود تئاتر است و باید همه چیز را پیش بینی کند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که همبستگی خانواده تئاتر بیشتر شود و ادامه داد: کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر باید فضا و موقعیتی را با کمک همه ایجاد کند تا تضارب آرا و گفتگو شکل بگیرد و مهارتهای لازم برای ارتباط وسیع، همدلی و مشارکت ایجاد شود. ایمان داشته باشیم که نتیجه گفتگو برد - برد است.
محمدعمرآبادی مدیر سامانه تیوال نیز ضمن تاکید بر ارتباط تنگاتنگ سامانه های فروش بلیت با مدیران روابط عمومی عنوان کرد: یکی از مهمترین ویژگیهای فرهنگ و زندگی اجتماعی در دوران معاصر روابط عمومی است که از آن به عنوان هنر هشتم یاد میشود. وی ابراز امیدواری کرد که نشست هایی مستمر با حضور اعضای کانون شکل بگیرد تا از ایده های آنها بتوان در سامانه فروش و کمک به دیده شدن آثار اجرایی بهره گرفت.
در بخش پایانی مراسم هیات مدیره کانون روابط عمومی خانه تئاتر با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از فعالان و متخصصان حوزه روابط عمومی قدردانی کرد.
مراسم گرامیداشت هفته روابط عمومی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی روابط عمومی، توسط هیات مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر با حمایت خانه تئاتر و خانه هنرمندان برگزار شد.