در روزهای گذشته که نظرسنجی ایسپا درباره وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، دستمایه تلاش برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری برای تحریف، القای برداشت‌های جهت‌دار و ناصحیح درخصوص مرجعیت رسانه ملی شده است، علی ربیعی نیز در توئیتی دست به نقد مرجعیت خبری صداوسیما در کشور زده است که با واکنش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما همراه شد.

محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در واکنش به نقد علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور، در صفحه شخصی‌اش در ویراستی نوشته است: جناب آقای دکتر ربیعی، مدت‌هاست که همه سنجش‌ها نشان می‌دهد کماکان مرجعیت خبری اکثریت مردم ایران داخل مرزها و رسانه ملی است. در این‌ زمینه، چنانچه نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات صداوسیما را قبول ندارید، می‌توانید به نظرسنجی ایسپا در این‌ زمینه مراجعه بفرمایید. البته توصیه می‌شود به اصل نظرسنجی ایسپا رجوع کنید.

عضو هیئت‌علمی و استاد دانشگاه صداوسیما در ادامه اضافه کرده است: قضاوت برمبنای مطالب مندرج در سایت‌ها و کانال‌های جهت‌دار فضای مجازی ممکن است حتی یک استاد دانشگاه با سوابق طولانی اجرایی و امنیتی را دچار خطای تحلیلی نماید. جهت استحضار، ایسپا جوسازی سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی در استناد به نظرسنجی اخیرش را غیرعلمی و غیرقابل‌ تعمیم به عموم جامعه ایران اعلام کرد.

علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور در صفحه شخصی‌اش در ایکس نوشته بود: مدت‌هاست که همه سنجش‌ها و شواهد نشان می‌دهد که متأسفانه مرجعیت خبری از داخل کشور به بیرون مرزها انتقال یافته است. سنجشی که اخیراً ایسپا در مورد استفاده از فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه مخاطبین منتشر کرده، حاکی از آن است که علاقه به محتواهای تفریحی و تماشای فیلم نیز، دیرزمانی است که به تولیدات خارج از مرزهای ایران سوق پیدا کرده است. آیا وقت آن نرسیده که در سیاست‌های خبری رسانه‌ای فرهنگی و سینما تجدیدنظر شود؟!

ذکر این نکته ضروری است که در گزارش‌های منتشره برخی پایگاه‌های خبری به بخشی از نظرسنجی فوق اشاره شده، از جمله آنکه دانشجویان مورد پرسش، بخش عمده‌ای از اوقات فراغت خودشان را صرف گشت‌وگذار در فضای مجازی می‌کنند و اساساً تماشای فیلم و سریال جایگاه قابل‌توجهی در پر کردن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه‌های دولتی ندارد و از اندک دانشجویانی که اعلام کرده‌اند در اوقات فراغت خود فیلم و سریال تماشا می‌کنند، پرسیده شده که از چه منبعی فیلم و سریال تماشا می‌کنند که نتایج نشان داده پاسخگویان بیشتر از طریق دانلود و تماشا از سایت‌های اینترنتی و بعد، پلتفرم‌های نمایش داخلی و خارجی بیننده فیلم و سریال‌اند و تلویزیون در رتبه چهارم قرار دارد.

مرکز تحقیقات پیش‌تر در پاسخ، به ذکر این توضیح پرداخته است که اساساً الگوی مصرف رسانه‌ای یک قشر خاص مثل دانشجویان، قابل‌مقایسه با عموم مردم و تعمیم به تمام جامعه ایران نیست و حتی خود ایسپا بعداز این شیطنت رسانه‌ای اعلام کرد که این نظرسنجی از ۲۲۵۰ نفر دانشجو انجام شده و نتایج آن قابلیت تعمیم به کل جامعه را ندارد.

این در حالی است که در فروردین‌، یعنی چند روز قبل‌از اجرای این نظرسنجی دانشجویی، ایسپا در یک نظرسنجی از عموم مردم (نه یک قشر خاص مثل دانشجویان) میزان مخاطب رسانه ملی را حدود ۷۰ درصد اعلام کرده بود؛ اما هیچ‌کدام از سایت‌های مذکور اشاره‌ای به آن نداشتند.