گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: همواره در راستای فرهنگسازی برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد که از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، کوشش بسیاری شده است و نقش صدا و سیما و تاثیر آن در این فرهنگسازی بر کسی پوشیده نیست.

در همین راستا نیز بارها تاکید شده تا صداوسیما با توجه به میزان نفوذی که در جامعه دارد، با تولید فیلم‌های فاخر در خصوص کاهش دید منفی جامعه به خانواده‌های زندانیان گام‌های موثری بردارد.

این در حالی است که صداوسیما با روی آوردن به ساخت سریال‌های مناسب می‌تواند از این دو رویکرد فراتر رود، در راستای کاهش خشونت و جرم و جنایت گام بردارد و بر قشر کودک، نوجوان و جوان تاثیر بسزایی بگذارد. با این حال اما متاسفانه ظرفیت رسانه ملی و تولید فیلم و سریال دست کم گرفته شده است و اغلب سازندگان آثار تلویزیونی با این رویکرد فاصله بسیاری دارند.

مجید ابهری، آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی در این باره به هنرآنلاین می‌گوید: هنر درمانی در درمان ناهنجاری‌های رفتاری و روانی در 50 سال اخیر به اثبات رسیده و بسیار مورد استقبال روانشناسان قرار گرفته است و استفاده از فیلم‌های آموزشی کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان که در آن مهارت‌های زندگی را در قالب گفتمان هنری عرضه کنند، بسیار مورد استفاده کارکنان پیشگیری و درمان دادگستری‌ها قرار می‌گیرد.

او یکی از هنرهایی که از دیرباز برای انتقال آموزه‌های دینی به مردم رواج داشته را هنر تعزیه می‌خواند و عنوان می‌کند: این هنر مادر تئاتر مذهبی در کشورهای مسلمان خصوصا در ایران است. برای نوجوانان و حتی کودکان بزه‌کار و دارای زمینه‌های بزهکاری، هنر درمانی و هنرتراپی یکی از ابزارهای مهم و اصلی اصلاح کج‌رفتاری‌ها و رفتارهای بزهکارانه است.

به گفته این آسیب‌شناس اجتماعی حتی برای بزرگسالانی که به علت جرایم مختلف در بازداشت به سر می‌برند، از آنجایی که در زندان فرصت مناسب و زیادی برای تفکر و تعمق در گذشته وجود دارد، یافتن چاله‌های فکری و فرهنگی به واسطه هنردرمانی توسط هنرمندان ماهر در این زمینه بسیار حائزاهمیت است.

ابهری هنردرمانی و تماشای فیلم و سریال‌های فاخر را موثرتر از هر داروی اعصاب و روانی می‌داند و اظهار می‌کند: هنر می‌تواند در خدمت اصلاح و درمان بزهکاری‌هایی همچون پرخاشگری و رفتارهای ضد اجتماعی قرار گیرد و ناخودآگاه افراد را در مجاری اصلاح و تربیت قرار دهد.

 او معتقد است تلویزیون یکی از اصلی‌ترین ابزار نمایش و فرهنگسازی در جامعه بوده و در زندان‌ها تنها وسیله پر کردن اوقات فراغت زندانیان است و می‌گوید: مسئولان سازمان زندان‌ها باید یک کانال ویژه برای زندان‌ها در رسانه رسمی ایجاد کنند و با استفاده از جرم‌شناسان، آسیب‌شناسان اجتماعی و رفتارشناسان سناریوهای لازم در راستای پیشگیری و اصلاح بزهکاری‌ها را دریافت کنند و با تولید فیلم‌های اصلاحی و آموزشی در این زمینه گام بردارند.

این آسیب‌شناس اظهار می‌کند: تا زمانی که آموزش و اصلاح و تربیت زنجیره‌ای، متوالی و مستمر نباشد و فقط در هفته یا ماه یک فیلم عرضه شود، موثر نخواهد بود و هنر درمانی زمانی مفید واقع می‌شود که مسلسل‌وار صورت پذیرد تا اثر خود را در روح و روان زندانیان نوجوان و بزرگسال بگذارد.

ابهری با بیان اینکه سازمان زندان‌ها با بهره‌گیری از هنرمندان ماهر و علاقه‌مند که تعدادشان هم بسیار زیاد است، در این راستا به زندانیان کمک کند، می‌گوید: این سازمان می‌تواند هنر اصلاح زندانیان را به صورت یک هنر خاص به کار گیرد. بسیاری از این زندانیان نیز دارای استعداد نمایشی هستند که از آن‌ها نیز می‌توان در تولید اقلام آموزشی بهره گرفت.

خبرنگار: غزال ساری‌اصلان