گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: مجتبی کشاورز، تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی،  در خصوص راه های رسیدن به یک همگرایی فکری در بستر رسانه های جمعی مانند تلویزیون گفت: وجود اختلاف‌نظر در گفتگوهای تلویزیونی اجتناب‌ناپذیر است، آنچه مطرود است، عناد و دشمنی است.

وی با اشاره به اجتناب ناپذیر بودن اختلاف نظر در بستر گفت و گوهای تلویزیونی افزود: آنچه مطرود است و ما آن را دو قطبی‌سازی در تلویزیون می­‌نامیم، پنهان کردن دشمنی‌ها و عناد در پشت اختلاف‌سلیقه‌ها است. اگر در یک گفتگوی خودمانی هم  لحن ما از خط قرمزها و چارچوب‌های اخلاقی عبور کند، دیگر نمی‌توان آن را اختلاف‌سلیقه و اختلاف‌نظر بنامیم و این گفتگو بیشتر رنگ دشمنی به خود می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه در رسانه تصویر می‌شود، در آینده خود را در جامعه بازتاب می‌دهد و خود را خلق می‌کند و همین نمایش دشمنی‌ها از قاب تلویزیون زمینه‌ساز دوقطبی سازی در جامعه است. نباید مسائل را باهم خلط کنیم. اختلاف‌نظر با دشمنی دو امر متمایز است. اختلاف‌نظر یعنی هر فردی احساسات، دیدگاه‌ها و رفتارهای مخصوص به خودش را داشته باشد و امکان ندارد دو نفر در همه‌چیز هم‌عقیده باشند درعین‌حال عناد و دشمنی به معنای ستیزه‌جویی و لجبازی  است و به فرد لجوج و ستیزه‌جو و گفته می‌شود.

کشاورز در ادامه افزود: نباید صحنه تلویزیون را به صحنه دشمنی و جنگ تبدیل کنیم این به معنای آزادی بیان نیست. اصل اساسی در یک گفتگو رعایت اخلاق است و عناد و دشمنی بااخلاق جمع‌پذیر نیست.

وی با اشاره به بیانات رهبر گفت: من همیشه به  چهاراصل  اساسی دین، اخلاق، امید و آگاهی که  مقام معظم رهبری همواره برنامه‌سازان را به آن توصیه کرده اند پایبند هستم.

وی در ادامه افزود: رسالت اصلی تلویزیون امیدآفرینی است و بازتاب دشمنی‌ها و عناد افراد در قاب تلویزیون جایگاهی ندارد، درعین‌حال این امیدآفرینی به‌منزله حذف اختلاف‌نظرها نیست بلکه بحث دشمنی با اختلاف‌نظر متفاوت است در عین حال اگر قرار است نقدی هم صورت گیرد، باید با هدف آگاهی بخشی باشد و باید در بحث نقد نیز اصول اخلاقی رعایت شود.

وی در پایان تأکید کرد: برنامه‌سازان باید تابع قوانین و چارچوب‌های سازمان باشند و اینکه هر کس ساز خودش را بزند، زمینه ساز هرج‌ومرج و بی‌قانونی در جامعه و یا هر ارگانی است.