گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره پای زنان به برنامه رئالیتی‌شوی «جوکر» باز شد. به اذعان احسان علیخانی، این اتفاق با پیگیری‌های بسیار زیاد در فصل دوم این برنامه افتاد و بازیگران زن در این برنامه شرکت‌ کردند.

حضور زنان در «جوکر» اتفاق قابل توجهی به شمار می‌رود. پخش اولین قسمت با حضور بازیگران زن نشان داد بسیاری از حساسیت‌های به وجود آمده درباره حضور زنان در چنین برنامه‌هایی، محلی از اعراب ندارد و عملا با حاشیه یا ناهنجاری خاصی روبه‌رو نشدیم.

در خیلی از مواقع به دلیل نبود تجربه‌های قبلی،‌ بخشی از نگرانی‌ها ریشه در واقعیت ندارد و پس از تجربه کردن و حادث شدن اتفاق، تازه مشخص می‌شود جایی برای نگرانی نبوده است. چون برنامه «جوکر» در فصل اول در فضایی کاملا مردانه ساخته شد، ذهنیت برخی این بود که زنان امکان حضور در چنین برنامه‌ای را ندارند و شاید شوخی و خنده‌هایشان حاشیه‌ساز شود.

موضوعی که خلاف آن با پخش اولین قسمت از حضور زنان در «جوکر2» به اثبات رسید. زنان در فصل دوم «جوکر» حال و هوایی بسیاری متفاوت از قسمت‌های قبلی به وجود آوردند و همین تنوع و فاصله گرفتن از فضای مردانه باعث رقم خوردن لحظات جذابی شد. حالا با این حضور با خیال راحت‌تر و اطمینان خاطر می‌توان به زنان سهم بیشتری جهت حضور در برنامه‌های اینچنینی داد.

جسارت، اصرار و ساختارشکنی علیخانی جهت حضور زنان در «جوکر» فرصت مغتنمی را به دیگر برنامه‌سازان می‌دهد. قطعا بسیاری از آنها از این پس با خیال راحت‌تری می‌توانند روی حضور زنان در برنامه‌هایشان حساب کنند.

از این به بعد زنان در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی می‌توانند حضوری پررنگ‌تر و فعال‌تر داشته باشند. اتفاقا حضور زنان در چنین برنامه‌هایی نشان می‌دهد که می‌توان از شوخی‌های زمخت مردانه دور شد و فضایی متفاوت را تجربه کرد.

این قدم بلندی برای شبکه نمایش خانگی به حساب می‌آید. بخش زیادی از بازیگران سینما و تلویزیون را زنان تشکیل می‌دهند و از طرف دیگر زنان بخش اعظمی از مخاطبان شبکه نمایش خانگی را شامل می‌شوند و چنین فرصت‌سازی‌هایی نیاز جامعه است.

قطعا حضور زنان در برنامه‌هایی مثل «جوکر» برای بسیاری از مخاطبان زن جذابیتی دوچندان دارد. همانطور که مردان بیشتر با جنس شوخی‌های مردانه ارتباط برقرار می‌کنند،‌ زنان نیز همراهی بیشتری با حرف‌ها و شوخی‌های زنانه دارند.  

زنان در اولین حضورشان در جوکر یک نکته مهم را هم گوشزد کردند. آنها نشان دادند بدون عبور از خط قرمزها، امکان شوخی با همدیگر و خنده گرفتن را دارند. همچنین زنان هم نشان دادند در شوخی و بامزه بودن،‌ دست کمی از مردان ندارند و کارها و حرف‌هایشان برای مخاطب جذابیت‌های خودش را دارد.