گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: رئالیتی‌شو «گل یا پوچ» که اخیرا به پخش شبکه نمایش خانگی رسیده است، می‌تواند نقش مهمی در باز تولید فرهنگ سنتی ایران داشته باشد، چرا که علاوه بر آنکه یک بازی اصیل ایرانی است، در طراحی صحنه نیز از عناصر شاهنامه بهره گرفته است.

نیک یوسفی کارگردانی این برنامه سرگرم کننده را عهده‌دار است و در دقایق ابتدایی کلیتی در خصوص این برنامه به مخاطبان ارائه می‌کند.

مهران مدیری که علاوه بر سوابق درخشانش در تولید آثار کمدی، از لحاظ شخصیتی هم چهره‌ای کاریزماتیک و جذاب دارد، به عنوان مجری و گرداننده برنامه «گل یا پوچ» معرفی شده است؛ با این حال در جریان روند بازی صحبت‌های کمی را از او می‌شنویم که این امر بر خلاف دیگر اجراهای مهران مدیری است و صرفاً به هدایت و مدیریت مسابقه اصلی می‌پردازد.

مدیری در این برنامه در پی آن است فرهنگ لوتی‌گری را در گردانندگی خود به نمایش بگذارد تا با فضای سنتی برنامه «گل یا پوچ» هماهنگی ایجاد کند، با این حال اما کم‌صحبتی او ریتم برنامه را کُند و حوصله سر بر می‌کند و حضور چهره‌های ناآشنا و سکوت طولانی مدت مهران مدیری اشتیاق ادامه تماشا را از مخاطب می‌گیرد.

گل یا پوچ از جمله بازی‌هایی است که تمام نسل‌های مختلف ایرانی با آن خاطره دارند و سازندگان این برنامه در پی آن هستند تا با انتخاب شرکت کنندگانی از میان مردم و در همه سنین جذابیت بصری به کلیت اثر دهند، با این حال اما اصلاح رنگ در قسمت اول برنامه گل یا پوچ سبب شده مخاطب تصاویر سیاه و بی روح را به تماشا بنشیند.

انتظار می‌رفت این برنامه ایرانی و سنتی با اجرای مهران مدیری حس و حال آشنا و نوستالژیک را برای بیننده ایجاد کند، اما کم صحبتی و بدون اکت بودن این گرداننده توانمند سبب شده تا با اجراهای پیشین خود فاصله بگیرد، به گونه‌ای که گویی شخص دیگری در حال گردانندگی این مسابقه است.

گل یا پوچ

مدیری پیشتر در برنامه «اسکار» که در همین پلتفرم پخش شده، مورد انتقاد قرار گرفته بود، این در حالی است که مهران مدیری شخصیتی شناخته شده و محبوب در میان مردم است و به گفته طرفداران این کارگردان، بازیگر و مجری چهره، او کارگردان بهتری است.

با این حال برنامه «اسکار»، جدیدترین ساخته مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی بود که با انتقاد بسیاری از مخاطبان روبه‌رو شد؛ چراکه این مجری نام‌آشنا بدون برنامه‌ریزی پیشین به اجرای «اسکار» پرداخت، به گونه‌ای که حتی کنداکتور را از روی تبلت می‌خواند و برآن بود به مخاطب احساس صمیمیت بیشتری را القا کند و کمدی رفتار که در آن تبحر خاصی کسب کرده است را به نمایش بگذارد.

مهران مدیری که به خلاقیتش در ساخت سریال شهره بود، اما در رئالیتی‌شوها ساختارشکنی نکرده و به صورت تکراری از بازیگران و سلبریتی‌های تکراری نیز استفاده کرده و این روزها دچار فراز و فرودهای بسیاری شده است. «اسکار» و «گل یا پوچ» را می‌توان نقطه فرود این بازیگر، خواننده، مجری و کارگردان دانست.

انتظار می‌رود این کمدین شناخته شده و پرتجربه از دانش و تجربه چندین ساله خود بهره گیرد و اثری امیدوارکننده و فارغ از نگاه اقتصادی و کسب درآمد ارائه دهد؛ چراکه مهران مدیری شخصیتی موفق است که همواره نگاه مثبت و اقبال جمعی را به همراه دارد.