مهدی رستمی، مدیرگروه معارف و تاریخ رادیو ایران در گفت‌وگو با هنرآنلاین، با اشاره به ابعاد شناختی تاریخ و آگاه شدن از مسیر انحرافات تاریخی و تحریف‌های هویتی در این شبکه رادیویی، گفت: نقطه عزیمت ما تاریخ است و تاریخ به روایت دوسویه‌ای که دارد مبنای ما قرار گرفته است.

وی افزود: ظاهر تاریخی تاریخ اسلام خصوصا در سال‌های 60 و 61 هجری قمری پیروزی و ظفر معاویه و یزید بود؛ این در حالی است که ظاهر تاریخی با باطن آن کاملا متفاوت است و با تعبیر حضرت امیرالمومنین(ع) از پوستین وارونه‌ای که بر تن شده، نقش حسین ابن علی(ع) را در این شبکه رادیویی بازگو می‌کنیم و در برنامه‌های ویژه به ابعاد تاریخی موضوع می‌پردازیم و صرفا فقط فضیلت امام حسین(ع) را عنوان نمی‌کنیم.

مدیرگروه معارف و تاریخ رادیو ایران با تاکید بر اینکه تکیه‌گاه ما تکیه‌گاه تاریخی است، عنوان کرد: در این راستا از دو اسلام حقیقت و اسلام هویت صحبت می‌کنیم و به بیان روایت‌های نابی از تاریخ اسلام می‌پردازیم.

رستمی با بیان اینکه تاریخ را به صورت صد درصدی در افزایش سواد رسانه موثر می‌دانیم، گفت: رسانه و تاریخ و تاریخ و رسانه با هم پیوندی دیرینه دارند؛ نگاه ما به تاریخ مثبت بوده و معتقدیم نقطه آسیب‌پذیری خانواده‌های دینی در ارتباط با سواد رسانه و تاریخ است. از این رو در برنامه‌های این شبکه رادیویی به زیست مومنانه بسیار تاکید داریم و این زیست متاثر از برخی مبانی است که از دل اسلام حقیقت برآمده است.

وی در خصوص برنامه‌ها و کنداکتور گروه معارف و تاریخ رادیو ایران اظهار کرد: در برنامه‌ها کمتر به نمایش می‌پردازیم، اما فرازی از رویدادهای تاریخی را جای داده‌ایم و داستانی را در کنار آن بازگو می‌کنیم.

مدیرگروه معارف و تاریخ رادیو ایران ادامه داد: در این راستا دو رویکرد داریم؛ ابتدا می‌گوییم همه داستان‌ها از موعود غدیر و حَجَّةُ الوداع و خطبه غدیر است. رویکرد دیگر ما عاشورا است که به موضوعات از غدیر تا عاشورا می‌پردازیم.

رستمی اقبال مردم از برنامه‌های تاریخی را بسیار زیاد خواند و عنوان کرد: در برنامه‌سازی به آن رسیدیم که مخاطب به شکل روش‌مهندسی می‌اندیشد و به دنبال شنیده شدن صدای خود نیست؛ مخاطب امروز در پی شنیده شدن دغدغه خود است و نظام‌مند فکر می‌کند.

وی با بیان اینکه متاثر بودن معرفت تاریخی و تاریخی که متاثر از معارف است را در کنار یکدیگر می‌بینیم، به تشریح برنامه‌های روتین این شبکه پرداخت و اظهار کرد: برنامه «به افق آفتاب» یکی از برنامه‌های ثابت این گروه است و هنگام اذان ظهرگاهی پخش می‌شود.

مدیرگروه معارف و تاریخ رادیو ایران خاطرنشان کرد: برنامه ویژه محرم و صفر تحت عنوان «خانه دوست اینجاست» را هم در دستور کار داریم و در مناسبت‌هایی که وفات را در پیش داریم به پخش این برنامه می‌پردازیم و در ایام ولادت‌ها نیز برنامه «میلاد بهار جان» را در این شبکه تقدیم مخاطبان و شنوندگان می‌کنیم.