گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: فیلم‌نت پس از دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب» که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته بود، سریال تازه‌ای را به مردم ارائه کرده است.

«داریوش» سریالی به کارگردانی هادی حجازی‌فر است که گفته می‌شود قرار است در 13 قسمت به کار خود پایان دهد. بودن نام نوید محمودی به عنوان تهیه‌کننده و طراح قصه پای این سریال و حضور حجازی‌فر به عنوان بازیگر نقش اصلی، این گمانه را در ذهن مخاطبان ایجاد کرد که «داریوش» می‌تواند اسپین‌آفی از «پوست شیر» باشد.

تجربه همکاری حجازی‌فر و برادران محمودی در «پوست شیر» موفقیت‌آمیز بوده و سریالی بود که مخاطب زیادی داشت و به نظر می‌رسد، پیرو همین امر، این ترکیب با تغییراتی مجددا تکرار شده است. این تکرار در حضور بازیگرانی چون ژیلا شاهی و مهرداد صدیقیان نیز به چشم می‌خورد.

با تماشای قسمت اول اما متوجه می‌شویم که اسپین‌آفی در کار نیست اما می‌توان گفت بسیار شبیه است. در این سریال هم، با مردی روبرو هستیم که سال‌ها از دختر خود، به دلایلی دور بوده و حالا با بازگشت او، دفتر گذشته باز شده است.

شخصیت داریوش فرقش با نعیمِ «پوست شیر» در این است که بر داریوش ترس غالب است و آن کنش و جنگجویی نعیم را ندارد(حداقل در قسمت اول این گونه بود). اما بستر قصه و حال و هوای آن تشابه زیادی با «پوست شیر» دارد.

این نکته شاید در ابتدا به مذاق طرفداران «پوست شیر» خوش آید و به نوعی برایشان خاطره سریال را زنده کند اما در نهایت مخاطب از «داریوش» می‌خواهد که چیز جدیدی برای ارائه داشته باشد. البته که هنوز برای قضاوت ادامه این روند زود است اما طبیعتا قیاس این دو سریال موجب می‌شود که توقع مخاطب از «داریوش» بیشتر باشد.

داریوش۴۴

هادی حجازی‌فر هم کسی است که بارها بازیگر بودنش ثابت شده است. اما در کارگردانی بعد از سریال «عاشورا»، دومین کارگردانی او و اولین سریال در پلتفرم است. البته پیش‌بینی این که حجازی‌فر به سراغ سریال‌سازی در نمایش خانگی برود، چندان دور از ذهن نبود. به نظر می‌رسد او در کارگردانی متاثر از کارگردانانی است که پیش از این با آن‌ها کار کرده است. در «موقعیت مهدی» که به سریال «عاشورا» تبدیل شد، تاثیرپذیری او از محمدحسین مهدویان مشخص است و اکنون در «داریوش» هم بی‌تاثیر از جمشید محمودی نیست.

 

داریوش-2-2

او که نخستین بار در شبکه نمایش خانگی در سریال «ممنوعه» در نقشی متفاوت از نقش‌هایی که پیش از آن، از او دیدیم ایفای نقش کرد، اکنون سریالی دارد که نقش اصلی‌اش هم خود اوست. به نظر می‌رسد که او این بار ریسک زیادی را پذیرفته است.

به هر صورت قرار است که این تابستان را با سریالی بگذرانیم که تیزر آن با پخش آهنگ نوستالژیک «یاور همیشه مومن» همراه بود و مخاطبان را ذوق زده کرد و البته برخی اعتراضات را هم در پی داشت.

 

بیشتر بخوانید»»نگاهی به سریال«در انتهای شب»/ پرداختی ظریف به خرده روایت‌های زن و شوهری