گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: انیمیشن «اولترامن: خیزش» یک اثر ژاپنی آمریکایی است که برای اولین بار در 12 ژوئن 2024 مصادف با 23 خرداد 1403، در جشنواره بین‌المللی فیلم انسی پخش شد و «شانون تیندل» کارگردانی این اثر را بر عهده دارد.

ژانر انیمیشن «اولترامن: خیزش» ابرقهرمانی، علمی تخیلی، اکشن، ماجراجویی و فانتزی است و در آن بازیگرانی چون کریستوفر شان، جده واتانابه، تاملین تومیتا و کئون یانگ صداپیشگی شخصیت‌ها را برعهده داشتند.

این انیمیشن قصه فردی به نام کن ساتو را روایت می‌کند که یک بازیکن سوپر استار بیسبال است و به ژاپن برمی‌گردد تا آخرین قهرمان شود و ردای اولترامن را به دوش خود می‌کشد. اما در پی اتفاقاتی مجبور می‌شود یک هیولای تازه متولد شده با نام کایجو، بزرگ‌ترین دشمن خود را به فرزندی قبول کند و تمام نقشه‌های او خراب می‌شود و بیش از هر چیزی بر روابط والد و فرزندی و فداکاری‌هایشان تاکید دارد.

در این انیمیشن به سراغ یک کاراکتر نمادین که قدمت آن به  سال 1966 بازمی‌گردد، رفته‌اند و بر آنند از دید تازه‌ای به داستان نگاه کنند که این امر شکایت و نارضایتی برخی را برانگیخته است. با این حال اما می‌توان گفت این انیمیشن یکی از انیمیشن‌های خوب ابرقهرمانی در سال‌های اخیر و یکی از بهترین اقتباس‌های آمریکایی از بین تمام دنباله‌های ژاپنی است؛ چراکه در عین حفظ کردن روند داستان، به واقعیت‌های جدیدی در مورد والدین اشاره می‌کند و شیطنت‌های فوق‌العاده‌اش این انیمیشن را به اثری خانواده‌پسند تبدیل کرده که والدین در بزرگ‌ترین نبردهایش نقش دارند.

انیمیشن «اولترامن: خیزش» آنگونه که از داستان‌های پیشین آن انتظار می‌رود به دنیای این قهرمان ورود نکرده و سرگرم‌کننده، صمیمانه و متفکرانه است و به گونه‌ای پیش می‌رود که در صنعت سرگرمی کودکان بیشتر برای بزرگسالان تولید شده و طولانی‌تر از آن است که باید باشد.

انیمیشن «اولترامن: خیزش» در داستان خود فاقد پیچیدگی است و قصه در پایان به نتیجه آرام و دلخواه دست پیدا می‌کند و آنگونه که انتظار می‌رود هیجان تماشاگر را افزایش نمی‌دهد؛ با این حال می‌توان گفت این انیمیشن از منظر بصری کاری حرفه‌ای است و قاب‌بندی‌های جذاب از نماهای نئونی شهر، اکشن‌های جذاب و دیوانه‌وار به سبک انیمه و سبک نقاشی با خطوط اغراق‌شده گواه این امر است.

سایت راتن تومیتوز نیز 82 درصد از نظرات بینندگان این انیمیشن را مثبت ارزیابی کرد و کاربران گوگل هم از انیمیشن «اولترامن: خیزش» رضایت 78 درصدی داشتند. در متاکریتیک نیز برای این انیمیشن 14 نظر با میانگین نمره 66 از 100 ثبت شده است که هشت مورد از این نظرات مثبت، پنج مورد متوسط و یک نظر نیز منفی بود.

خبرنگار: غزال ساری‌اصلان