گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین، این برنامه که روزهای یکشنبه از پلتفرم فیلیمو پخش می‌شود دنباله‌ای از برنامه 35 است که پیش از این به کارگردانی و اجرای فریدون جیرانی تهیه شده است، اما تفاوت این برنامه جدید با قبلی در اینجاست که صرفا گفت‌و‌گو محور نیست و به خاطره بازی از فیلم‌های تاثیرگذار، کارگردانی‌های گرانقدر، جوایز، دوره‌های سینمایی و سکانس‌های ماندگار هم اشاره دارد و همچنین در میان برنامه به یک ترانه سینمایی که با شنیدنش خاطراتی در ذهنمان جان می‌گیرد هم گوش می‌سپاریم.

تیتراژ ابتدایی برنامه هم مانند محتوای برنامه مروری بر لحظات ماندگار سینمای ایران دارد و درمیان قاب‌های چوبی که در کنار هم بر روی دیواری سبزرنگ قرار گرفته‌اند و دوربین در امتداد آنها حرکت می‌کند، سکانس‌های معروف فیلم‌های مطرح سال‌های اخیر سینما را می‌بینیم و در پایان تیتراژ دوربین به دری می‌رسد که انگاری در ورودی به استودیو است.

دکور برنامه «سی و پنج میلیمتری» کاملا فکرشده و هوشمندانه طراحی شده است و با ایجاد فضایی گرم و دلنشین زمینه را برای یک گپ دونفره فراهم کرده است. در نمای کلی و با چشم چرخاندن در فضای دکور برنامه، ما المان‌هایی الهام گرفته از سبک کلاسیک را می‌بینیم که برای برنامه‌ای با این موضوع انتخاب مناسبی است.

دکور برنامه در گوشه‌ای از استودیو و در کنار دو دیوار بسیار عریض ساخته شده است. دو دیواری که سرتاسرش کتابخانه‌ای بزرگ و کلاسیک تعبیه شده است. بر روی هر دو دیوار کتابخانه‌ای بزرگ‌ با چهار طبقه مجزا قرار دارد و هر طبقه دارای ارتفاع بلندی است تا کتاب‌های سایز بزرگ مانند مجله اطلاعات در آن جا شود و در پایینش هم کمدی قرار دارد، درست مانند آن کتابخانه‌های قدیمی و کلاسیک که در حاشیه‌های ستون‌هایش کنده‌کاری و بالایش به حالت کنگره کنگره ساخته می‌شد. در طبقات کتابخانه، کتاب‌های نفیسی از ادبیات و سینما با جلدهای رنگی در سایز‌های مختلف چیده شده است و در کنارشان مجسمه‌های تزئینی و یا قاب عکس‌هایی از کارگردانان و بازیگران بزرگ از جمله خسرو شکیبایی و مسعود کیمیایی برای چینشی زیباتر قرار دارد.

از موارد درست و به جا که در طراحی دکور برنامه به چشم می‌آید، استفاده از آباژورهای کوچک به صورت پراکنده در میان طبقات کتابخانه است که به متعادل کردن نور محیط و استودیو کمک کرده است و حواسمان را به قفسه‌های کتاب پرت می‌کند تا درباره نام کتاب‌ها و هریک از تصاویر قاب‌عکس‌ها کنجکاوتر بشیم و همین نورپردازی‌های کوچک و به صورت گسترده بر جلوه دکور افزوده است. استفاده از انواع آباژورها مثل آباژورهای دیواری و آباژور پایه کوتاه رومیزی و پوشش پنجره‌ها با کرکره‌هایی به رنگ قهوه‌ای و شومینه‌ای مشکی در حد فاصل دیوار با کتابخانه که در بالای تاقچه‌اش چند قاب‌عکس چیده شده هرچند تزئینی است، سلیقه و ذوق طراح دکوریعنی ناصر نظری و سرپرست گروه دکور محمد براتی را نشانمان می‌دهد.

مرکزیت تصویر سه مبل چرم به رنگ سبز زیتونی با دسته‌های چوبی گذاشته شده است، دو مبل در سمت راست برای مهمانان برنامه و روبه رویشان مبلی برای میزبان که اندازه متوسط آنها بر بزرگ دیده شدن فضا هم تاثیر گذار است. مبل چستر که پشتی کوتاه و دسته‌ای بلند دارد، آیتمی مناسب برای دکوری به سبک کلاسیک است، این مبلمان از مدل‌های مبلمان چستر با اصالت بریتانیایی الهام گرفته شده است که برای جلوگیری از چروک نشدن لباس اشراف و احساس آرامش آنها هنگام نشستن بر روی صندلی ساخته می‌شدند و با این پیشینه تاریخی خود حالتی مجلل و لوکس به فضا داده است. از ویژگی‌های جالب این سبک مبلمان، لمسه دوزی‌هایی در پشتی صندلی قرار دارد و چرم براقی که نور را منعکس می‌کند تا راحتی و لوکسی را به فضای آنجا القا کند.  لمسه دوزی به دوخت‌های لوزی شکل اطلاق می‌شود که به شکل منظم با کمک دکمه در بدنه مبل چستر ایجاد می‌شود.

 ترکیب بندی رنگ سبز مبلمان با رنگ قهوه‌ای سوخته کتابخانه و میز‌های کمی عسلی همه بر دنجی و گرم بودن فضای دکور اثر گذاشته است.

پارکت چوبی کف هم به رنگ روشن انتخاب شده تا تمام فضا قهوه‌ای یکنواخت نباشد و کنتراستی در فضا ایجاد شود و فرشی مدرن که به آسانی توانسته با دیگر عناصر دکور ارتباط بصری مناسب بگیرد و آرامش و زیبایی چینش رنگ‌های گرم در کنار یکدیگر را به ما یادآوری کند. فضای ساده و کلاسیک برنامه از جمله مولفه‌های تاثیرگذار بر موضوع برنامه در سال‌های اخیر بوده است.

دکور برنامه «سی و پنج میلیمتری» در عین سادگی بسیار دوستانه است و در ساعاتی که به تماشای برنامه نشسته‌ایم و صحبت‌های فریون جیرانی با هریک از مهمانان گوش می‌دهیم، محیط دلپذیر و گرم برنامه ما را در خودش غرق می‌کند و حسی از یک نشست دوستانه برایمان می‌سازد.

آلما حقیقی