گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: شهرها، فرهنگشان و بناهای تاریخی را اغلب به واسطه‌ فیلم‌ها و سریال‌ها می‌شناسیم که قصه خود را به هویت یک شهر گره زده‌اند؛ با این حال اما پایتخت بیشترین حجم از تولیدات سریال‌ها و سینمایی‌ها را به خود اختصاص داده و به غیر از فیلم‌های تاریخی، کمتر سریالی در فضایی خارج از تهران ساخته می‌شود.

به تازگی سریالی با عنوان «پشت پرده» با بازی رضا شفیعی جم، حسین سلیمانی، میرطاهر مظلومی، جواد خواجی، مریم کاویانی، آزیتا ترکاشوند و برخی از بازیگران استانی یزد به پخش شبکه دو سیما رسیده که توجه به ظرفیت‌های استانی را مدنظر قرار داده است.

مصطفی رضوانی، تهیه کننده سریال «پشت پرده» در گفت‌وگو با هنر آنلاین، با بیان اینکه این سریال یزدی اثر مشترک شبکه دو سیما و مرکز هنری رسانه‌ای نهضت بوده و از ابتدای خرداد ماه روی آنتن شبکه دو سیما رفته است، گفت: در این قصه به موقعیت شهر یزد و تقابل دو فرهنگ اصیل ایرانی و فرهنگ امروزی شده شهری پرداخته‌ایم و داستان «پشت پرده» بر پایه سوء تفاهم دو خانواده بنا شده است.

وی در راستای سوژه‌یابی این قصه و انتخاب شهر یزد، عنوان کرد: کارگردان «پشت پرده» اهل یزد و این اقلیم است و فعالیت‌های خوبی را در شهر یزد انجام داده بود؛ او لهجه یزدی که شیرینی خاصی دارد را در کارهایش به زیبایی نمایش داده و فرهنگ یزد را به تصویر کشیده است.

پشت پرده2

این تهیه کننده با تاکید بر اینکه هدف گذاری این بود کاری بسازیم که حداقل 70 الی 80 درصد عوامل را از همان استان انتخاب کنیم، اظهار کرد: بر آن بودیم که کار صرفا شبکه استانی محسوب نشود و چون این سریال پخش سراسری داشت، بازیگران و عومل بومی به مخاطبان معرفی شدند و در این راستا بر تهران‌گریزی ساخت سریال‌های تلویزیون نیز تاکید داشتیم.

رضوانی با اشاره به ظرفیت‌های ساخت فیلم و سریال در شبکه‌های استانی، گفت: در شهرستان ظرفیت‌هایی داریم که در کارهای تهرانی کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود، عوامل تهرانی را حتی در پشت دوربین هم در اولویت قرار داده‌اند. با این حال اما خوشبختانه در این کار تمامی عوامل پشت دوربین یزدی و بازیگران هم به جز چهار یا پنج نفر اغلب بومی یزد هستند.

وی با بیان اینکه معماری یک خانه قدیمی در یزد را به تصویر کشیدیم، عنوان کرد: متاسفانه بودجه آنکه سریال با تنوع لوکیشن ساخته شود را در اختیار نداشتیم، خیلی موفق نشدیم به شهر یزد بپردازیم و بیشتر فرهنگ مردم یزد را به تصویر کشیدیم.