گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: پرداختن به معضلات و مسائل مربوط به دختران و زنان طی چند دهه اخیر از موضوعات مورد توجه فیلمسازان بوده و بررسی موضوعات متعدد اینچنینی از دید سینماگران زن یکی از مواردی است که می‌توان اهمیت پرداخت و توجه به آن را در آثار سینمایی شاهد بود؛ اما چندی است که آمار فیلم‌سازی کارگردانان زن سیر نزولی به خود گرفته است.

زنان فیلم‌ساز سینمای ایران همچون پوران درخشنده، رخشان بنی‌اعتماد، مرضیه برومند، تهمینه میلانی، نرگس آبیار و ...، از دیرباز تا کنون آثار موفقی را در سینمای ایران به نمایش درآوردند و علی‌رغم آنکه تعدادشان کمتر از مردان است، فیلم‌های ماندگار و جریان‌سازی را خلق کردند. با این حال اما هیچ یک از آنان به عرصه سریال‌سازی‌های شبکه نمایش خانگی ورود نکرده‌اند.

این در حالی است که فیلمسازان زن سینمای ایران هرچند تعدادشان اندک است اما در به تصویر کشیدن موقعیت‌های دراماتیک تبحر دارند و اغلب فیلم‌های خوبی را ارائه می‌دهند؛  اما این سوال طرح می‌شود که چرا حضور کارگردانان زن در شبکه نمایش خانگی انقدر کمرنگ است؟

تینا پاکروان با ساخت سریال «خاتون» جزو اولین کارگردانان زنی محسوب می‌شود که به عرصه سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی ورود کرد و در فضای مردانه سریال‌سازی، قدم در این راه گذاشت و حضوری مطلوب و موثر داشت.

آیدا پناهنده، کارگردان سریال «در انتهای شب» که آن را برای شبکه نمایش خانگی ساخته نیز از معدود زنان فیلمسازی است که تا به حال پا به شبکه نمایش خانگی گذاشته و نسبت به سریال‌سازی اقدام کرده است.

این کارگردان که اولین سریال خود به نام «در انتهای شب» را شروع کرده است، همچون سایر فیلم‌هایش همراه همسرش ارسلان امیری این داستان را نوشته و مانند فیلم‌های پیشین به موضوع و معضلات روابط میان زوج‌ها پرداخته است.

او با ساخت این سریال توانایی خود را در عرصه فیلمسازی ثابت کرده و نشان داده کیفیت بر کمیت ارجح است؛ همچنین او در این بازار پر رقیب توانست با اثر «در انتهای شب» نظر و تحسین بیننده را به خود جلب کند و مورد توجه طیف وسیعی از مخاطبان قرارگیرد.

هرچند که سریال‌سازی یکی از سخت‌ترین نوع آثار نمایشی محسوب می‌شود، اما با وجود کارگردانان مطرح زن که در سینمای ایران فعالیت می‌کنند، می‌توان به آینده سریال‌سازی امیدوار بود و حضور چنین کارگردانانی در این عرصه و پذیرش ریسک ساخت سریال می‌تواند در میزان جذب مخاطبان نیز موثر باشد. ساخت دو سریال «خاتون» و «در انتهای شب» نشان داد که اگر شرایط برای حضور زنان در این میدان فراهم باشد، می‌توانند آثاری قابل قبول را از خود به جا بگذارند.

 

خبرنگار: غزال ساری‌اصلان