گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: میثم درویشان‌پور، کمدین و بازیگر، در گفت‌وگو با هنرآنلاین روند ساخت برنامه‌های طنز در تلویزیون را تشریح کرد و گفت: با توجه به روندی که تلویزیون دارد، می‌توان گفت بخش مرتبط با کمدی و برنامه‌های تفریحی مردم به شدت کاهش یافته و برنامه‌های با کیفیت و پرمخاطب تلویزیون همچون خندوانه، دورهمی و ... جای خود را به برنامه‌های بی محتوا و سطحی داده‌ است.

وی با بیان اینکه در گذشته بیشتر درخصوص تولید محتوای طنز فکر می‌شد، عنوان کرد: در برنامه‌های امروزی موضوع طنز آنگونه که باید عمق ندارد و کمدی‌های سطحی تولید می‌شود و در زمینه برنامه‌سازی طنز در تلویزیون پسرفت را شاهد هستیم.

این بازیگر با تاکید بر اینکه پتانسیل طنزنویسی در گذشته بسیار قوی‌تر از امروز بود، اظهار کرد: این طنزپردازان اغلب همان افرادی هستند که پیش از این پرقدرت‌تر فعالیت می‌کردند، اما متاسفانه امروز محدودیت‌های تلویزیونی وسعت یافته و نگا‌ه‌ها بر طنز ریزبینانه شده است.

درویشان‌پور افزود: از این رو نویسندگان کمدی یا از فعالیت در این فضا صرف نظر کرده‌اند یا باید با توجه به محدودیت‌ها فعالیت کنند که این امر ممکن است فیلمنامه و تولید محتوای جذابی در پی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به فضای موجود نحوه پرداختن به طنز دستخوش تغییرات شده است، گفت: بنا به شرایط جامعه نگاه‌ها به طنز باید به‌روزرسانی شود، اما متاسفانه در تلویزیون این امر رخ نداده است و تغییر دیدگاه را در پلتفرم‌های نمایش خانگی شاهد هستیم‌.

این کمدین با بیان اینکه هر روز سختگیری‌ها در خصوص ساخت محتوای طنز بیشتر می‌شود، اظهار کرد: طنز شبکه نمایش خانگی با برنامه طنز تلویزیون قابل مقایسه نیست، اما از آنجایی که تماشای تلویزیون رایگان است، اگر فضای موجود در شبکه نمایش خانگی را در اختیار تلویزیون قرار دهند، مجددا مخاطبان خود را جذب خواهد کرد.

درویشان‌پور با تاکید بر اینکه تلویزیون همواره مخاطبان خاص خود را داشته است، عنوان کرد: اگر صدا و سیما نسبت به ساخت برنامه‌های جذاب اقدام کند، تماشاگرانی که در گذشته به تماشای تلویزیون می‌نشستند، دوباره به این قاب رجوع می‌کنند.

وی به ورود چهره‌های اینستاگرامی فعال در حوزه طنز به صدا و سیما و برنامه‌های کمدی اشاره کرد و گفت: اینستاگرام در دنیا برای هر فرد یک رسانه شخصی است، برخی افراد از این فضا وارد حوزه هنر شدند و توانایی تولید محتوا در حوزه طنز را دارند، از این رو مخاطب آن‌ها را پیگیری و سازنده برنامه این افراد را جذب کرده است.

این کمدین در پاسخ به این سوال که نمایش فضای دهه ۶۰ و ۷۰ در سریال‌های طنز تبدیل به کلیشه شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: اگر فضای فیلمنامه‌ها را به زمان قدیم‌تر خصوصا دوران پیش از انقلاب ببریم، محدودیت‌ها برای پرداختن به طنز کمتر می‌شود، از این رو معتقدم به منظور ایجاد فضایی نوستالژیک برای مخاطب و رساندن پیام توسط سازنده بازگشت به روزگار قدیم‌تر با تمام سختی‌ای که دارد، بهتر است.