به گزارش هنرآنلاین، عصر روز سه‌شنبه، 22 خردادماه، نشست خبری اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) با حضور اعضای شورای مرکزی این اتحادیه و اصحاب رسانه برگزار شد.

دراین جلسه مهدی شاملو رئیس اتحادیه، امیر رضاخانیان خزانه‌دار، آرش دارابیان دبیر، سید رامین موسوی عضو شورای مرکزی و فرزاد آذری پور عضو شورای مرکزی حضور یافتند و ضمن تشریح فعالیت‌ها و اداف این مجموعه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

مهدی شاملو، رئیس اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران، فعالیت رسانه‌های صوت و تصویر را نوظهور خواند و گفت: از سال گذشته به دنبال راه‌اندازی اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران بودیم که از هفته گذشته این اتحادیه آغاز به کار کرده است.

وی فعالیت‌های این اتحادیه را به دور از سیاست برشمرد و عنوان کرد: اتحادیه مذکور کاملا خصوصی و براساس مصوبه ۵۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است‌ و برای راه‌اندازی آن از ظرفیت قانونی خود استفاده کرده‌ایم؛ از این رو وابستگی سیاسی ندارد و اهداف آن غیر سیاسی و غیرتجاری بوده و هدف انجام کارهای صنفی است.

رئیس اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران با تاکید بر اینکه رسانه‌های صوت و تصویر صنعت رو به رشدی بوده و به خانه مردم راه پیدا کرده است، اظهار کرد: این امر یکی از مباحث مهم حوزه فرهنگ محسوب می‌شود و در تمام کسب و کار‌ها اتحادیه‌ها نقش مهمی در پیشبرد امور آن کسب و کار دارند.

شاملو با اشاره به اینکه تابه حال تشکل‌های ما در این عرصه محدود به محدوده جغرافیایی خاص یا «انجمن وی او دی» بود، گفت: از این رو پنج مجمع عمومی را در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی با محوریت مشهد مقدس، استان گیلان، قم، اصفهان و تهران تشکیل دادیم و انتخابات آن‌ها هم برگزار شد.

وی افزود: موضوعات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را خارج از پایتخت هم شناسایی و پیگیری کردیم و نمایندگان قانونی اتحادیه را به شوراها جهت حضور معرفی خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران با اشاره به اهداف این اتحادیه اظهار کرد: در جهت نهادینه شدن و ارتقاء گفت‌وگوهای دو جانبه و چندجانبه تلاش می‌کنیم و جهت حل مسائل نمایندگانی را به مراجع مربوطه معرفی خواهیم کرد.

شاملو در پایان درباره تسهیل‌گری در موضوعات قضایی سریال‌هایی نظیر «حشاشین» و «افعی تهران»، خاطرنشان کرد: در جریان بسیاری از موضوعات مجموعه‌ها بودیم و اعلام نکردیم، از این پس اما فعالیت ما مبنای قانونی دارد و می‌توانیم اعلام کنیم پیگیر چه موضوعاتی هستیم و در این باره اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

برقراری تعامل میان پلتفرم‌ها و اهالی هنر در رصتا

در ادامه این جلسه آرش دارابیان، دبیر این اتحادیه نیز عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم به زودی نقش آفرینی کنیم و در توسعه اهداف مشترک این رسانه‌ها و دولت گام‌های موثری را برداریم.

وی همچنین ادامه داد: قریب به 450 رسانه ثبت شده‌اند که باید فعالیت گسترده داشته باشند و در این صنعت حضور یابند؛ لذا به دنبال جایی هستند که مشورت بگیرند و ما نیز در پی فضایی هستیم که بتوانیم از طریق آن میان پلتفرم‌ها با اهالی هنر تعامل بیشتری ایجاد کنیم و در راستای آن به منافع هرکدام از ذی نفعان توجه شود.

تلاش برای شناسایی توانایی پلتفرم‌ها

امیر رضاخانیان، خزانه‌دار نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: با همکاری تولیدکنندگان و کارگردانان سینما می‌توانیم محتوا را با قیمت مناسب تولید کنیم و در اختیار پلتفرم‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه با استودیوهای مختلف می‌توانیم همکاری داشته باشیم، گفت: در بحث قیمت و سرعت دوبله برآنیم از هزینه اضافی در این زمینه جلوگیری کنیم. همچنین در رابطه با مجوزهای تولید و انتشار در پلتفرم‌ها اقدام خوبی را به سرانجام برسانیم تا در راستای ممیزی‌ها فضا برای تولیدکنندگان بازتر شود.

خزانه‌دار این اتحادیه خاطرنشان کرد: همچنین برآنیم با سایر اتحادیه‌ها همکاری کنیم که توانایی پلتفرم‌ها به خوبی شناخته شود. دریافت مجوزهای تولید و انتشار برای تولیدات پلتفرم‌ها را نیز در دستور کار داریم.