گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: امین رهبر، مدیر دفتر ادبیات نمایشی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، در گفت‌وگو با هنرآنلاین در خصوص مخاطبان نمایش‌های رادیویی گفت: آمارها میزان مخطبان را مشخص می‌کنند، اما قدمت این مدیوم و نمایش‌های رادیویی با عمر رادیو برابر است، از این رو می‌توان گفت وقتی یک مدیوم چنین قدمت و عمری دارد، قطعا دارای مخاطب بوده که دوام آورده است.

وی با بیان اینکه نمایش‌های رادیویی طی این سال‌ها مخاطبان خوب و وفادار خود را داشته است، عنوان کرد: با توجه به گستردگی رسانه‌ها، نمایش رادیویی اگر نتواند خود را به روز کند، خلاقانه‌تر نشود و صرفا با قواعد کلاسیک خود حرکت کند، مخاطبان خود را از دست می‌دهد، اما برآنیم در نمایش رادیویی این پتانسیل را داشته باشیم که خلاقانه حرکت رو به جلو را ادامه دهیم.

مدیر دفتر ادبیات نمایشی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در رابطه با تلفیق مدیوم رادیو و تئاتر نیز اظهار کرد: در هجدهمین دوره از جشنواره فجر، رادیو تئاتر به دبیری نادر برهانی‌مرند آغاز به کار کرد و مقرر شد نمایش‌های رادیویی روی صحنه اجرا شوند.

رهبر این امر را یک اتفاق نوظهور خواند و گفت: وقتی نمایش رادیویی وارد صحنه می‌شود، باید از پتانسیل صحنه بهره گیرد، لذا تا حدی که رادیو اصالت خود را از دست ندهد و صداپایگی نمایش از بین نرود، میزانسن‌های محدودی را نیز اضافه کردند؛ اما بعدها به این نتیجه رسیدند می‌توانیم به حرمت صحنه گاه صحنه را حتی نسبت به رادیو برجسته‌تر کنیم.

وی با تاکید بر محوریت صدا در رادیو تئاتر عنوان کرد: در این راستا پرسپکتیو صدا و مالکیت میکروفن نباید از بین برود و در نمایش رادیویی محوریت صدا بسیار حائز اهمیت می‌شود و با نمایشنامه خوانی نیز چنین تفاوتی دارد.

مدیر دفتر ادبیات نمایشی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر در جشنواره فجر مدیوم رادیو تئاتر را شاهد بودیم و از سال گذشته این مدیوم به همت ایوب آقاخانی در یکی از سالن‌های حوزه هنری به اجرای عمومی رسیده است.

رهبر با بیان اینکه رادیو تئاتر در جشنواره ثابت کرده که مخاطبان بسیاری دارد، عنوان کرد: مخاطب با اینگونه نمایش ارتباط بسیار خوب و نزدیکی برقرار کرده است؛ اما همچنان عموم مردم با این مدیوم غریبه هستند و شناختی نسبت به آن ندارند و مسئولان و هنرمندان باید این فضا را برای مردم جا بیاندازند.

وی با اشاره به اینکه اگر تلفیق رادیو با نمایش ضربه‌ای به نمایش رادیویی نزند و ایرادی به نمایش صحنه‌ای نیز وارد و تئاترِ صِرف نشود، فضای جذابی را ایجاد خواهد کرد، گفت: اینگونه اجرای نمایش در کارهای شاخص جشنواره فجر بارها خود را نشان داد و از سمت تماشاگران نیز مورد استقبال قرار گرفت، اما این مدیوم جای بسیاری دارد تا پخته‌تر شود و خود را برای اجرای عموم آماده کند.

مدیر دفتر ادبیات نمایشی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو خاطرنشان کرد: در رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی ماهانه 50 ساعت تولید نمایش رادیویی صورت می‌گیرد و برای تابستان نیز برنامه‌هایی را در دستور کار داریم، اما رادیو تئاتر منوط به جشنواره فجر شده است و همکاران ما در معاونت صدا و رادیو نمایش درصدد هستند امسال جشنواره‌ای را به مدیوم رادیو تئاتر اختصاص دهند.