گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: این برنامه از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» به‌صورت ویژه به موضوع حملات رژیم صهیونیستی به غزه و همچنین بازتاب جهانی کشتار مردم بی‌گناه این منطقه و مظلومیت آنها پرداخته است؛ در این برنامه، موضوعات در دسته‌بندی‌های مختلفی همچون فرهنگی هنری، سیاسی، علمی، نظامی، اجتماعی و... مورد توجه قرار می‌گیرند و استفاده از بخش‌های مختلف تولیدی و آرشیوی و تمهیدات فنی به همراه پرداختی متفاوت، از دیگر ویژگی‌های برنامه «نوسان» است.

پخش ویدئو، مرور شبکه‌های پیام‌رسان جهانی، نشریات و اخبار جهانی، اقدامات و نظرات چهره‌های بین‌المللی و مردم دنیا درخصوص حمایت از مردم غزه به همراه توضیحات محمد طادی از جمله بخش‌های این برنامه است.

«نوسان» را می‌توان به‌عنوان یک مجله تصویری و خبری مجری محور قلمداد کرد که اخبار مهم، جذاب و غیرتکراری محور مقاومت و جنایات اسرائیل را در یک بسته خبری تصویری و شبانه با ویژگی‌های نو و مختص به خود ارائه می‌کند.

در عصر پیشتازی فضای مجازی و سرعت انتقال داده‌ها، رسانه و برنامه‌سازی هم بی‌تاثیر از این فضا نیستند و چه بسا باید همگام با آن قدم بردارند زیرا بیننده و مخاطبان نیز توقع برخورداری از محتوا و تولیداتی را دارند که هرچه بیشتر آنها را از موضوعات پیرامون‌شان آگاه کند.

در چنین شرایطی تلویزیون که همیشه مخاطبان مختص به خود را داشته هم باید از این روند غافل نماند و در تولیدات خود سرعت و به‌روز بودن را مدنظر قرار دهد و «نوسان» این مهم را به فعل در آورده است.

 

رضایت مداوم مخاطبان از «نوسان» بهاری

در بازه زمانی 25 اردیبهشت ماه تا 1 خرداد ماه تعداد 48241 پیام در سامانه امور ارتباط با مخاطبان162به ثبت رسیده است که شامل 25130 پیام صوتی، 6333 پیام تلفنی و 16778 پیامکاست.از میان شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی به ترتیب برنامه‌های معاونت سیاسی، شبکه‌های سه، دو، آی‌فیلم و یک دارای بیشترین تماس‌های مردمی بوده‌اندکه موضوعات و برنامه‌های مختلفی دارند.

از میان پیام‌های مخاطبان درباره برنامه‌های شبکه دو سیما «پاورقی»، «صبحانه ایرانی» و «نوسان» بیشترین سهم برنامه‌های تلویزیونی در پیشنهادها، درخواست‌ها و قدردانی‌های مخاطبان در تماس با سامانه 162 را به خود اختصاص داده‌اند.

برای بار نخست نیست که برنامه «نوسان» توانسته جزو اسامی در سیما باشد که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است.

این برنامه از زمان آغاز تاکنون بارها توانسته نمره خوبی از بینندگان خود دریافت کند و در سامانه امور ارتباط با مخاطبان 162 نام آن پر تکرار بوده است؛ از جمله مهم‌ترین محورهای نظرات مخاطبان درباره برنامه «نوسان» در آمارهای پیشین، شامل تشکر از محتوای روشنگرانه و آگاهی‌بخش و اجرای مسلط مجری و درخواست تداوم و افزایش مدت زمان پخش برنامه و مهم‌ترین محورهای نظرات مخاطبان درباره برنامه «جریان»، شامل تشکر از محتوای مفید و آگاهی‌بخش و حضور مهمانان شایسته و درخواست تداوم و افزایش مدت زمان پخش برنامه بوده است.

یکی دیگر از مولفه‌های حائز اهمیت در برنامه «نوسان»، پخش و پوشش رویدادها و اتفاقات داخلی است.

رویدادهایی همچون راهپیمایی روز قدس، پرتاب موفق ماهواره‌های مهدا و دو نانو ماهواره کیهان 2 و هاتف 1، عملیات «وعده صادق» و حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و شهادت ایشان و همراهان‌شان که به‌طور زنده و در قالب ویژه‌برنامه در بخش‌های مختلف روی آنتن رفته است.

بنابراین برنامه مذکور را نباید صرفا برنامه‌ای کوتاه‌مدت شبانه قلمداد کرد بلکه در بزنگاه‌های مختلف با مدت‌زمانی طولانی توانسته به پوشش اتفاقات بپردازد.

اجرایی متفاوت با فرمی تازه

علاوه بر محتوای برنامه، نحوه ارائه آن به مخاطب موضوع مهمی است که مسیر «نوسان» را تحت تاثیر قرار دهد.

توضیحات سریع و بداهه در راستای روشنگری و انتقال موضوعات به بیننده نقش پررنگی دارند، بنابراین مجری باید همسو با جریان برنامه به شکلی درست پیش برود. فاصله گرفتن از سبک و روش‌های معمول در اجراهای تلویزیونی بارزترین موردی است که در اجرای «نوسان» شاهد آن هستیم؛ به‌طوری که متناسب با حال و هوای برنامه، فرم و محتوایی در آن ارائه می‌شود که به همان نسبت هم اجرایی متفاوت‌تر را از مجری طلب می‌کند؛ به این معنا که طبق آنچه تا به‌ حال در برنامه‌های تلویزیونی دیده‌ایم انتظار نمی‌رود تا مجری در مسیر معمول قرار بگیرد.

«نوسان» مهمان ندارد، دکور خاصی برای آن طراحی نشده است، اجرا سرعت بالایی دارد و به‌طور کل با توجه به زمان کوتاه برنامه، یک 20 دقیقه یک‌دست به مخاطب عرضه می‌شود.

محمد طادی در ابتدای هر ویدئو و موضوع بیه بیان مسئله می‌پردازد. او با توضیحاتی کوتاه اما کامل طرح موضوع می‌کند و پس از انتقال اطلاعات به بیننده او را به دیدن تصاویر و ویدئوهای مختص به موضوع دعوت می‌کند.

توضیحات طادی درخصوص هر موضوع، به همان چند خطی که در خبرها و فضای مجازی منتشر می‌شوند محدود نیست بلکه از زوایای مختلف به‌نوعی تحلیل اخبار و اتفاقات صورت می‌گیرد.

«نوسان» را باید برنامه‌ای مجری محور توصیف کرد که در ساده‌ترین شکل ممکن روی آنتن می‌رود.

مجری برنامه «نوسان» به‌خوبی توانسته تکنیک‌های اجرا را با ارائه مباحث تخصصی حوزه بین‌الملل تلفیق کند؛ با اجراهایی که تاکنون از او در این برنامه دیده‌ایم باید گفت او انتخاب درستی بوده که در جای درست قرار گرفته است.

اهمیت عناصر بصری در یک تولید تلویزیونی بر کسی پوشیده نیست؛ برنامه‌سازی در تلویزیون لازم است از نظر فرم، دارای جذابیت و از بعد محتوا از عمق کافی برخودار باشد تا بتواند در مسیر شکل‌گیری و تقویت آگاهی مخاطب نسبت به وقایع، نقشی شایسته ایفا کند.

برنامه «نوسان» در فضایی به مخاطب عرضه می‌شود که سازه خاصی به‌ عنوان دکور در آن دیده نمی‌شود اما صفحه نمایشگر (ویدئو وال) عریضی در صحنه تعبیه شده است که اطلاعات مورد نظر را به‌شکل تصویری به مخاطب نمایش می‌دهد. در این حالت مجری به‌واسطه نمایش اطلاعات روی این نمایشگر درخصوص موضوع‌های برنامه توضیحاتی را به مخاطب ارائه می‌دهد که از این بابت کار او ساده‌تر خواهد شد اما در نگاهی وسیع‌تر بیانگر آن است که در این مورد هم بار بیشتر برنامه روی دوش مجری است. گفت‌وگوی مستقیم طادی با بیننده بخش عمده‌ای از زمان برنامه را به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری که می‌توان زمان 20 دقیقه‌ای «نوسان» را به دو بخش نمایش ویدئوها و صحبت‌های مجری با مخاطب تقسیم کرد.

سرعت در این برنامه نقش پر رنگی را ایفا می‌کند. یکی از نقاط قوت «نوسان» همین سرعت بالاست که مخاطب را از دنبال کردن محتوای تکراری دور کرده است و در عوض بسته‌ای غنی از اطلاعات جذاب روز را در اختیار او قرار می‌دهد. سرعتی که از آن صحبت می‌کنیم لاجرم به اجرای طادی نیز مرتبط است.

این مجری جوان، در بیان موضوعات و توضیح اتفاقات درنظر گرفته شده برای مخاطب، ریتم تندی را انتخاب کرده است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن چکیده‌ای از اطلاعات را با زبانی روان عنوان می‌کند.

«نوسان» در این مورد نیز توانسته به‌شکلی حرکت کند که زمان و سرعت را توامان به‌گونه‌ای در اختیار مخاطب قرار دهد که او ضمن آنکه سردرگم نمی‌شود و با صرف زمانی کوتاه به آنچه مطلوب است، به‌راحتی دست پیدا می‌کند.