گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران در چهارم اردیبشهت ماه سال ۱۳۱۹ در تهران گشایش یافت و از فردای آن روز برنامه‌های عادی رادیو آغاز شد؛ از آنجایی که برنامه‌ها تنها در تهران قابل دریافت بود، رادیو تهران نامیده می‌شد.

در سال ۱۳۳۶ نام «رادیو تهران» به «رادیو ایران» تبدیل و بعد‌ها در کنار رادیو ایران فرستنده دومی تحت عنوان رادیو تهران نیز مشغول به کار شد که در ابتدای فعالیتش تنها موسیقی پخش می‌کرد. در این راستا کاظم داداشی، قائم مقام شبکه رادیویی ایران، به مناسبت فرارسیدن روز رادیو یادداشتی در اختیار هنرآنلاین قرار داد.

رادیو ایران فراگیرترین شبکه رادیویی کشور

رسالت رسانه هدایت افکار عمومی است، اما یک واقعیت بزرگ در اینجا وجود دارد و آن عبارت است از گرایش روزافزون مردم به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی. از آنجا که مخاطبان رادیو را طیف‌های مختلفی از همین مردم تشکیل می‌دهند، برنامه‌ریزی‌های گوناگونی در سطح رادیو انجام شده است تا در کنار حفظ مخاطبان موجود و جذب مخاطبان جدید، شنوندگانی که به موازات همراهی با رادیو و در جست‌وجوی محتواهای متنوع و جذاب، زمان ویژه‌ای از یک روز خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، مغفول واقع نشوند.

به همین منظور، مدیریت‌های فضای مجازی در شبکه‌های مختلف رادیویی تشکیل شده‌اند تا در تعامل با گروه‌های برنامه‌ساز و با رعایت استانداردهای اختصاصی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به تولید و تکثیر محتواهای صداپایه بپردازند و میان این بسترها و آنتن شبکه‌های رادیویی، یک ارتباط منطقی و هم‌افزا را برقرار کنند؛ آنچنان که دلخواه مخاطبان و شنوندگان است.

می‌توان از رادیو ایران به عنوان فراگیرترین شبکه رادیویی کشور یاد کرد؛ چراکه براساس آخرین نظرسنجی‌ها که به نوعی به پاییز سال ۱۴۰۲ مربوط می‌شود و البته طیف مخاطبان جدیدی که با برنامه‌های مختلف رادیو ایران در تماس هستند و همینطور ایرانیارانی که طی ماه‌های گذشته و در خلال طرح ملی هفته‌های ایرانی به جمع مخاطبان فعال رادیو ایران پیوسته‌اند، حکایت از افزایش شنوندگان این شبکۀ رادیویی دارد.

حالا که در اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ قرار داریم، براساس سند تحول سازمان صدا و سیما که بر هویت محوری و عدالت‌گستری تاکید داشت، به ۲۱ استان کشور در قالب طرح ملی هفته‌های ایرانی سفر کرده‌ایم و در این اولین هفته اردیبهشت، مهمان استان هرمزگان هستیم. آنچه در طرح هفته‌های ایرانی اتفاق می‌افتد، رنگین‌کمان چشم‌نوازی است از ظرفیت‌های مختلف یک استان در حوزه‌های مختلف که از راه برنامه‌های متعدد و متنوع رادیو ایران، در معرض دید و نگاه شنوندگان این شبکه رادیویی در سراسر کشور قرار می‌گیرد.

طرح ملی هفته‌های ایرانی کاملاً با سند تحول سازمان صدا و سیما و دو مؤلفه «هویت‌محوری» و «عدالت‌گستری» منطبق است.  تمام تلاش‌ها در این طرح معطوف به معرفی تمام و کمال یک استان با همه قابلیت‌ها و استعدادهای شهری و روستایی است. مضاف بر این که طی تعامل با صداوسیمای مرکز و تحت عنوان «زیر آسمان ایران»، دو برنامه زنده در دو روز پایانی هفته از صدا و سیمای مرکز به شنوندگان رادیوی مرکز و رادیو ایران پیشکش می‌شود‌.

یکی از رویدادهای مهمی که در قالب «هفته‌های ایرانی» و در خلال سفر گروه برنامه‌ساز رادیو ایران به مرکز استان رخ می‌هد، برگزاری کارگاه و نشست ایرانیاران استان است. در این نشست که با حضور علاقه‌مندان به تعامل فعال و کنشگرانه با رادیو برگزار می‌شود، مقدماتی درباره مشاغل مختلف برنامه‌سازی ارائه می‌شود که عملاً زمینه‌ای برای آغاز و تداوم همکاری ایرانیاران استان با رادیو ایران خواهد بود.

در وهله اول، تمامی برنامه‌های موجود در جدول پخش رادیو ایران در سال ۱۴۰۳ بر اساس محورهای محتوایی و راهبردهای تحولی سند تحول سازمان صدا و سیما، به تعبیری بازطراحی و بازنگری می‌شوند و طرح‌های جدیدی که به مناسبت‌های مختلف در جدول پخش هستند نیز در بدو امر با چنین رویکردی مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرند.

با توجه به برخورداری رادیو ایران از ظرفیت «ایرانیاران» به عنوان «شبکه همراهان رادیو ایران در سراسر کشور»، قطعاً یکی از اهداف برجسته رادیو ایران در سال جاری، گسترش این شبکه مردمی و قوام بخشیدن به آن است. در روزگاری که نقش انسان‌رسانه‌ها در تولید و انتشار محتوا لحظه به لحظه مهم‌تر و مؤثرتر می‌شود، ایرانیاران ظرفیت‌های ارزشمندی هستند که رادیو ایران را در تولید محتوا بر اساس نیاز و ضرورت مخاطبان و در موقعیت‌های گوناگون همراهی می‌کنند.