به گزارش هنرآنلاین برنامه این هفته «گفتوگوی فرهنگی» به تهیهکنندگی رقیهزهرا پرندآور و با اجرای مهران دهنمکی از رادیو گفت و گو پخش شد. مجتبی رشبند تهیهکننده و فعال حوزه سینما، امیرحسین حیدری نماینده مجمع «رصتا» در شورای انتشار «ساترا» و مدیر سابق سکوی «تماشاخونه»، احسان هوشیارگر مدیرکل هنر و رسانه خبرگزاری فارس مهمانان حضوری این قسمت از برنامه با موضوع «حقوق مادی و معنوی مخاطبان شبکه نمایش خانگی» بودند؛ همچنین محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا نیز بهعنوان مهمان تلفنی برنامه نکاتی را در این برنامه مطرح کرد.
افراسیابی در ابتدا با اشاره به اینکه بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هماهنگی خوبی بین سکوهای دارای مجوز و ساترا شکل گرفته، بیان کرد: زمانی که یک سکو برای دریافت مجوز به ساترا مراجعه میکند ما روی این موضوع تاکید داریم که ساترا از مجوزهایی که صادر میکند، باید حمایت کند. وقتی ما طبق قانون مجوز میدهیم، وظیفه داریم که از مجوزمان حمایت کنیم و اجازه ندهیم اثری که با مجوز ساترا پخش میشود دچار مشکل شود. البته گاهی یکسری ملاحظات مقطعی از سمت برخی نهادها در خصوص برخی آثار شکل میگیرد مانند «شبکه مخفی زنان» که اتفاقا مجوز کامل از ساترا داشت اما موقتا در یک شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی به تشخیص برخی نهادها، انتشار آن متوقف شد و بعد از برطرف شدن ملاحظات مقطعی دوباره پخش آن از سر گرفته شد.
معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا با تاکید بر اینکه یکی از دغدغههای ساترا این است که سریالها، ناتمام نمانند، گفت: اگر سریالی در مرحله اول یعنی پیش از تولید در درگاه ملی صدور مجوزها درخواست بدهد، طرح و فیلمنامه را ارائه بدهد، اگر مجوز تولید دریافت کند، در مرحله تطبیق و انتشار هم معمولا با مشکلی مواجه نمیشود. بعد از اینکه تولید سریال یا برنامه نمایش خانگی، مجوز گرفت باید مجددا از طریق درگاه ملی، برای مجوز انتشار اقدام کند. در این مرحله لازم است که سکوها این کار را انجام دهند در حالیکه در مرحله قبل برای دریافت مجوز تولید اشخاص هم میتوانند مجوز دریافت کنند.
وی افزود: گاهی راجع به یک سریال یا برنامه تلویزیونی برخی انتقادات از ساترا در فضای مجازی منتشر میشود که فلان اثر چه طور مجوز دریافت کرده است در صورتی که وقتی آن سکانس منتشر شده در فضای مجازی را می بینیم متوجه میشویم که اساسا این سکانس جزو ممیزیهای ساترا بوده است و هیچگاه به صورت رسمی از سکوهای دارای مجوز از ساترا پخش نشده است که انتشار چنین مواردی اخلاقی نیست و ناشی از بی انصافی و عدم مراجعه به نسخه منتشر شده در سکوهای دارای مجوز از ساترا است.
رشبند در ادامه این برنامه توضیح داد: همانطور که میدانید هزینههای تولید این روزها وحشتناک است و اگر سریالی به هر دلیل چه به دلیل ملاحظات نهادهای قضایی یا امنیتی و چه به دلیل ملاحظات ساترا یا حتی به دلیل دعاوی حقوقی، ناتمام بماند، چند صد میلیون تومان به تهیهکننده یا سکوی منتشر کننده اثر ضرر میزند. باید در علل عدم پخش سریالها، اینها را از تفکیک کنیم و به راه حلی برسیم که شاهد توقف سریالها نباشیم.
افراسیابی در پاسخ به رشبند گفت: قبول دارم که پیش از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی ناهماهنگی ها میان دستگاه های مختلف وجود داشت اما مصوبه شورای عالی با هدف پر کردن این خلاءهای اجرایی از سوی رئیس جمهور محترم ابلاغ شد و الان نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادستانی کل کشور در شورای صدور مجوز ساترا و نمایندگان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی در شورای تولید ساترا حضور دارند و خود به خود همین حضور نمایندگان دستگاه قضا و انتظامی تضمین میکند که اثری که مجوز گرفت دیگر توقیف نشود، ضمتا طبق آخرین بررسی که وزارت اقتصاد انجام داده، ساترا رتبه پنجم را در صدور مجوزها در میان تمام دستگاه های کشور از جهت سرعت و دقت داشته است.
حیدری در ادامه این مباحث خاطرنشان کرد: نمایندگان نخبهای از همه ارگانها در شورای انتشار ساترا حضور دارند و من بهعنوان کوچکترین عضو شورا همواره از آنها یاد میگیرم. معمولا در جلساتی که برای توضیح درباره آثار سکوها تشکیل میشود همواره به تعاملات خوبی رسیدهایم و نتیجه بخش بودهاند. بهعنوان نماینده رسانهها و سکوهایی که فعال هستند و نماینده شورای مرکزی «رصتا» میتوانم این را صراحتا بگویم که تعاملات خوبی اتفاق افتاده است.
وی افزود: اتفاق خوبی که این روزها افتاده و باید به فال نیک گرفت این است که مردم زمانبندی کارهای خود را براساس کنداکتور پلتفرمها میچینند.
هوشیارگر نیز در بخشی دیگر از برنامه از افراسیابی درخصوص اینکه که آیا سند و مدرکی مبنی بر آیین نامه های ساترا جایی مدون شده است و به صورت مکتوب وجود دارد، سوال پرسید که افراسیابی در پاسخ توضیح داد: آیین نامههای مختلف ساترا در سایت سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی موجود است. در واقع یک بخش جدا تحت عنوان «قوانین و مقررات» وجود دارد که میتوانند در آن آیین نامههای مربوط به تولید محتوا را مشاهده کنند. همچنین برای هماهنگی بیشتر با شورای عالی فضای مجازی، آیین نامههای ساترا را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کردیم و پس از اخذ پیشنهادات اصلاحی کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی، مجددا آییننامه ها را که الان به تایید کمیسیون تخصصی شورای عالی فضای مجازی کشور رسیده است دوباره به سکوها ابلاغ کردیم.