به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان زیباسازی شهر تهران، بیژن غنچهپور، هنرمند مجسمهساز حاضر در هشتمین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران، روند این رویداد را رو به رشد خواند و گفت: این دومین بار است که من در سمپوزیوم تهران حضور دارم و معتقدم که سمپوزیوم تهران یک اتفاق خوب است؛ زیرا اگر بخواهیم این رویداد را با دیگر سمپوزیومها مقایسه کنیم باید بگویم افراد زیادی در این عرصه توانمند شدهاند و به صورت حرفهای مشغول به کار هستند.
وی افزود: به طور حتم در دورههای اول سمپوزیوم تهران، ما این تعداد از هنرمندان حرفهای را نداشتم و واقعاً تعداد هنرمندان در بخش سنگ انگشت شمار بودند لذا من معتقدم سمپوزیوم مجسمهسازی تهران در رشد این عرصه بسیار مؤثر عمل کرده است.
این هنرمند مجسمهساز تصریح کرد: به اعتقاد من، اینکه امروز تعداد بالایی از دانشجویان و هنرمندان حرفهای در سمپوزیوم تهران حضور دارند، نتیجه برنامهریزی مسئولان سمپوزیوم تهران و سازمان زیباسازی برای پرورش نسلی در راستای کار با سنگ است که البته موفقیتآمیز هم بوده است.
غنچهپور در خصوص اجرای اثر «سردیس سهروردی» در هشتمین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران گفت: یکی از علتهای انتخاب من شخصیت سهروردی و شیخ اشراق است زیرا من درباره وی مطالعه داشتم و مجذوب این شخصیت هستم لذا دوست داشتم که یادمانی برای این شخصیت بزرگ تاریخی بسازم. البته علت دیگر این بود که سعی کردم روی روال ثابت سمپوزیوم که عمدتاً آثار انتزاعی و هندسی هستند، کمی جسارت و ریسک داشته باشم لذا کاری فیگوراتیو در این ابعاد انتخاب کردم.
وی افزود: برای اجرای چنین اثری من سعی کردم که یک پروسه دقیق زمانی را تعیین کنم تا بتوانم طی این مدت زمان کار را اجرا کنم، لذا پروسه را از قبل برای خودم طراحی کردم و بر اساس همان کار را پیش میبرم به همین خاطر اگر طبق همان روش و متد پیش بروم کمبود زمانی نخواهم داشت.
این هنرمند درباره حضور دانشجویان در سمپوزیوم تهران اظهار کرد:حضور دانشجویان در سمپوزیوم تهران را ایده خوبی میدانم. در واقع از آنجایی که من خودم مدرس دانشگاه هستم و شاگردان خود را در این حوزه میبینم، معتقدم که این اقدام بسیار مؤثر است. البته برخی از اساتید نسبت به حضور دانشجویان موضع دارند زیرا معتقدند که آنها از کلاسهای دانشگاه غافل میشوند اما من به شخصه معتقدم که دانشجو در سمپوزیوم چیزی را میآموزد که دانشگاه امکانات آموزش آن را ندارد. ضمن اینکه عمده دانشجوهایی که در سمپوزیوم تهران هستند، بهترینها و فعالترینها هستند. در واقع این گروه، کسانی هستند که به موقع کارهای خود را انجام میدهند به همین خاطر من نگرانی برای جا ماندن آنها از این بخش ندارم زیرا آنها هنگام بازگشت از سمپوزیوم با انگیزه و انرژی بیشتر و با این احساس که وارد فضای حرفهای شدهاند، مسئولانهتر به کارهای دانشگاه خود میپردازند.
غنچهپور فضای سمپوزیوم مجسمهسازی تهران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در واقع واژه سمپوزیوم معنا و کیفیت دور همی بودن دارد لذا این بخش مهمتر از محصول تولیدی است؛ زیرا این مجسمهها را میتوان در کارگاههای شخصی نیز ساخت اما سمپوزیوم از نظر من تبادل نظر و ایجاد ارتباطاتی را در پی دارد که مهمترین بخش این رویداد است.
وی ادامه دارد: در طول یک سمپوزیوم، پروسه به اشتراک گذاشتن تجربیات و ارتباطات شکل میگیرد که بسیار مهم است کما اینکه افراد بسیاری در سمپوزیومها هستند که با کشف رابطههای تازه موفق شدهاند، مسیر کار حرفهایتری را دنبال کنند و حتی سمپوزیوم به عنوان پلی برای ورود به عرصه بینالمللی برای آنان عمل کرده است.
این هنرمند مجسمهساز در خصوص تنوع آثار هشتمین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران گفت: تنوع موجود در سمپوزیوم تهران را باید استقبال کرد، البته بدیهی است که ساختار سمپوزیم دارای محدودیتهایی است که اجازه تنوع و تفاوت در آن، از یک حد بیشتری وجود ندارد؛ زیرا یک زمانبندی و قالب سنگی مشخص وجود دارد که بر هنرمندان اعمال میشود اما قطعاً این تنوع به وجود آمده نشانگر نوع رابطه با سنگ و نگاه شخصی و رفتاری است که هر کدام از هنرمندان با سنگ دارند که از نظر من زیباست. در واقع اینکه با این محدودیت زبان و متریال این همه تنوع بیانی را شاهد هستیم، نکته مثبت و قابل تقدیری است.
غنچهپور زبان هنر را بینالمللی خواند و اظهار کرد: سمپوزیومها ثابت میکنند که هنر بیش از اینکه یک کیفیت بومی داشته باشد، یک زبان جهانی و مشترک است که خارج از دستور زبان کلامی ما، میتواند با مخاطب رابطه برقرار کند. به این معنا که شاید ما از مکزیک چیزی ندانیم اما کار یک هنرمند مکزیکی را درک میکنیم لذا زبان هنر مشترک و جهانی است و این مهمترین پیام سمپوزیوم است.
وی در خصوص ارتباط مخاطب با اثر خود در دل تهران گفت: قطعاً وقتی این آثار وارد شهر میشوند، رابطه صحبت کردن بین هنرمند، شهروندان و مردم کوچه و بازار از طریق اثر به وجود میآید لذا شاید من فرصت این را نداشته باشم که با مردم در جای دیگر صحبت کنم اما این اثر نماینده من است که با مردم سخن میگوید و این امر از نظر من یک زیبایی خاصی دارد.
این هنرمند در خصوص اثر اجرایی خود، اظهار کرد: فکر میکنم به نسبت بقیه آثار، اثر من به خاطر کیفیت فیگوراتیو و بازنمایانهاش قابلیت ارتباط با اقشار بیشتری از مردم را دارد لذا فکر میکنم برای مردمی که کمتر با هنرهای انتزاعی آشنایی دارند، این اثر میتواند ارتباط بهتری داشته باشد. برای من همیشه دغدغه بوده که اثر من بتواند با توده بیشتری از مردم رابطه برقرار کند. در واقع به نظر من اگر مخاطب حتی سهروردی را نخوانده باشد، میتواند کیفیت خاصی از آن را درک کند.
غنچهپور ضمن تشکر از مسئولان برگزاری هشتمین سمپوزیم بینالمللی مجسمهسازی تهران گفت: باید از تمام دست اندرکاران، مسئولان سازمان زیباسازی و هنرمندانی که همت میکنند تا سمپوزیوم پا بگیرد، تشکر کنم.
وی افزود: میدانم که سمپوزیوم تهران در حال شناختهتر شدن است لذا امیدوارم که تداوم یابد و هر سال بهتر از قبل ادامه داشته باشد تا بتواند تبدیل به یک برند جهانی شود.
لازم به یادآوری است، هشتمین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران در برج میلاد در حال برگزاری است و تا 24 اردیبهشتماه از ساعت 10 تا 18 همه روزه میزبان علاقمندان به هنر است.