به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی گالری دنا، فرشید پارسیکیا گردآورنده نمایشگاه "انسان دشواری وظیفه است" گفت: انسانها موجوداتی اجتماعی با روابط بسیار پیچیده هستند و نمیتوانند تنها زندگی کنند. همه انسانها به هم نیاز دارند و تنیدهگی عجیب روابطشان مفاهیم مختلفی را در بین آنها به وجود آورده که از مهمترین این مفاهیم، توان دوست داشتن و دوست داشته شدن است.
او افزود: اما رویکرد انسان درخصوص دوست داشتن و دوست داشته شدن متفاوت است و همین تفاوتها گاه موجب اتفاقات متعددی در زندگی شخصی، خانوادگی، در سطح ملی و حتی بینالمللی میشود. مثلا آمریکا زمانی که هیروشیما را بمباران کرد، دولت مردان این ابرقدرت عنوان کردند به دلیل علاقهای که به مردم جهان داشتند از ترس گسترش قدرت دولت ژاپن چنین کاری کردند تا منافع جهانیان به خطر نیفتد.
این هنرمند ادامه داد: با این که از عنوان نمایشگاه دوست داشتن استنباط میشود اما نوع رویکرد هنرمندان به این موضوع در بیشتر موارد تلخ و غمانگیز است و گاه دوست داشتن تبدیل به مفهوم تنفر میشود. در این نمایشگاه نیز به نوعی هر یک از هنرمندان این دو مفهوم را در تقابل با هم نشان دادهاند.
پارسیکیا در بخش دیگر سخنانش گفت: تنها بخشی از آثار این نمایشگاه جنبه فروش دارند و باقی آثار چنین رویکردی ندارند موضوع این نمایشگاه از قابلیت بسیار بالایی برخوردار است و نمایشگاه آتی گالری دنا همچنان قصد دارد به این موضوع با دعوت از دیگر هنرمندان بپردازد.
حمید جانیپور یکی از هنرمندان شرکتکننده در این نمایشگاه گفت: شعر "در آستانه شاملو " همواره برای من جذابیت خاصی داشته است و بارها و بارها آن را خواندهام و حتی با شاگردانم در کلاس عکاسی روی این شعر کار کردهایم از این رو زمانی که فرشید پارسیکیا گردآوردنده نمایشگاه "انسان دشواری وظیفه است" از من دعوت کرد که برای این نمایشگاه براساس بیانیه نمایشگاه اثری خلق کنم و در آن حضور داشته باشم استقبال کردم.
او افزود: به نظر من زمانی که نمایشگاهی براساس ادبیات گردآوری میشود بی شک باید منتظر اتفاق خوبی باشیم و ادبیات بستر بسیار خوبی برای من هنرمند بوجود میآورد که از امکانات آن بتواند تخیلش را به پرواز درآورد و با قدرت تخیل بالا اثری را خلق کند.
این عکاس درباره نمایشگاه "انسان دشواری وظیفه است" گفت: خوشحالم که سایر هنرمندان شرکتکننده در این نمایشگاه نیز به خوبی توانستند از پس این موضوع برآیند و شاهد یک نمایشگاه قدرتمند هستیم و من از تماشای آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده، لذت بردم به ویژه از آثار هنرمندانی چون رحیم مولاییان، بابک حقی، آرش تنهایی و زروان.
جانیپور با بیان این مطلب که تجربه کار گروهی در ایران موفق نیست گفت: به نظرم برای این که چنین نمایشگاههایی به قوام برسد نباید ایدههایی چون "انسان دشواری وظیفه است" را صرفا برای گردآوری یک نمایشگاه در مدت زمان محدود خرج کرد بلکه باید این ایده را در سالهای متمادی و با گروه هنرمندان مختلف پی گرفت و در هر نمایشگاه مجموعهای از آثار یک گروه از هنرمندان را به نمایش گذاشت تا در گذر زمان بتوانیم از یک ایده جواب خوبی بگیریم.
او افزود: گالری دنا یکی از گالریهای پیشرو و ایدهپرداز است و تجربه نشان داده این گالری برخلاف بسیاری از گالریها در پی این نیست که برای هر نمایشگاه تعدادی اثر از یک سری هنرمند که پیشتر کار کردهاند گردآوری کنند بلکه در این گالری شاهد این اتفاق هستیم که برای برپایی هر نمایشگاه گروهی مدتها ایده پردازی میشود و در نهایت پس از نوشته شدن بیانیه نمایشگاه یک سری هنرمند دعوت به همکاری میشوند و بعد شروع به کار میکنند.
فرزین عسگریکیا یکی دیگر از عکاسان شرکتکننده در این نمایشگاه گفت: زمانی که فرشید پارسیکیا از من دعوت کرد که براساس شعر "در آستانه" یک اثری را برای حضور در نمایشگاه "انسان دشواری وظیفه است" خلق کنم مدتها به این موضوع فکر کردم و بارها و بارها این شعر را خواندم. شعر در آستانه بار عاطفی و معنایی بالایی دارد و در این شعر شاهد جزییات بسیاری هستیم که ارتباط برقرار کردن به مفاهیمی که در این شعر مطرح میشود چیز دیگری است و تبدیل این مفاهیم به تصویر کار دیگری است.
او ادامه داد: به تصویر کشیدن این شعر برای من آن قدر کار دشواری بود که در مرحلهای تصمیم داشتم که انصراف بدهم اما در نهایت توانستم عکسی بگیرم که با این شعر ارتباط داشته باشد. از این رو به غیر از این شعر در کنار این عکس استیمنت اثر را نیز نوشتهام و کسی که میخواهد با این عکس ارتباط برقرار کند در ابتدا باید این شعر را بخواند و پس از خواندن استیمنت هنرمند به تماشای این عکس بیاستد تا بتواند حلقه ارتباطی اثر را کشف کند.
به گفته عسگریکیا، این نخستین تجربه این هنرمند است که براساس یک شعر عکاسی کرده است و عکاسی به این شیوه در واقع به نوعی سفارش به هنرمند میداند اما جنس این سفارش بیشک با سفارشی که برای تبلیغات به یک هنرمند داده میشود متفاوت است و چون ایده این شعر در ذهن خود هنرمند شکل نگرفته است و هنرمند در ابتدا با این ایده انس و الفت بگیرد و پس از آن باید بتواند براساس آن ایده اثری را خلق کند.
این عکاس در بخش پایانی سخنانش گفت: با این که این نخستین تجربه من برای خلق اثر بر اساس ادبیات و یک شعر است اما این کار آن قدر برای من جذابیت داشت که قصد دارم از این پس با این شیوه اقدام به خلق اثر هنری بکنم چون وقتی با این شیوه اثری خلق میکنید به نوعی دارید خودتان را در بوته آزمایش قرار میدهید و این تکاپوی ذهن برای خلق اثر هنری بسیار لذتبخش است.
بابک حقی دیگر عکاس شرکتکننده در این نمایشگاه گفت: وقتی فرشید پارسیکیا سوژه نمایشگاه را با من در میان گذاشت با توجه به این که همواره در آثارم به موضوع انسان دوستی و دوست داشتن توجه میکنم، حضور در این نمایشگاه جذاب بود. چون در دنیای کنونی و زندگی مدرن انسانها هر روز تنهاتر میشوند و به مرور تکنولوژی جای انسانها و روابط انسانی را میگیرد و همین موضوع حس بسیار دردناک و غمگینی به انسان میدهد. در چنین شرایطی کار کردن با موضوعات انسانی شاید کمک کند که انسانها دوباره عمیقتر به موضوعاتی چون دوست داشتن توجه کنند.
او افزود: من عکاسی را با عکاسی تئاتر شروع کردم و بعدها به سمت فاین آرت گرایش پیدا کردم و در این شیوه من برای تمام عکسهایم فضاسازی میکنم و عکسهایم را براساس ایدهایی که دارم یا مونتاژ میکنم و یا با چیدمانی که میسازم، خلق میکنم.
حقی با بیان این مطلب که هنرمندان همواره از آثار هنری یکدیگر متاثر هستند گفت: یک هنرمند همواره متاثر از موسیقی، ادبیات، تئاتر و سینما است و زمانی که هنرمند آگاهانه تصمیم بگیرد که متاثر از اثر خاصی باشد کار تا حدودی دشوار میشود چون باید این تاثیرپذیری را در اثری که خلق میکند نشان دهد.
احسان نصری دیگر هنرمند شرکتکننده در این نمایشگاه گفت: اثری که من در نمایشگاه "انسان دشواری وظیفه است" به نمایش گذاشتم از مجموعه "عشق خر" است که با تکنیک خودکار و رنگ روغن روی مقوا در ابعاد 31 در 31 خلق شده است و طراحی بسیار پرکاری است. این اثر سیاه و سفید است و مرکز آن با رنگ روغن سفید کار شده و باقی اثر با خودکار مشکی کار شده است.
او افزود: در این اثر با یک حیوان مواجه میشویم که مادرش را از دست داده و یک انسان خودش را در مقام مادر او قرار داده و به این حیوان مهرورزی میکند و نقطه تمرکز این اثر انسان است.
به گفته نصری ایده نمایشگاه برای این هنرمند بسیار جذاب بوده و پس از این که شعر "در آستانه" شاملو را بارها مطالعه کرده است تصمیم گرفته این اثر را خلق کند و همچون سایر آثار پیشین این هنرمند شاهد حضور و هم زیستی انسان و حیوان در این اثر او هستیم.
او افزود: زمانی که من برای خلق اثر در اختیار داشتم بسیار کم بود وگرنه دوست داشتم روی این موضوع در ابعاد بزرگتر کار کنم.
نصری در ادامه با اشاره به تفاوت گالری دنا با سایر گالریها گفت: گالری دنا از جمله گالریهای پیشرو است که بیش از هر چز ایده برایش اهمیت دارد و تمرکزش را روی آثار خلاقانه میگذارد و برخلاف بسیاری از گالریها تمرکزش را بر روی آثار دکوراتیو نمیگذارد و نمایشگاه "انسان دشواری وظیفه است" یکی از موفقترین نمایشگاههای این گالری است و در آن هر یک از هنرمندان از زاویه دید خود به موضوع دوست داشتن پرداختهاند و آن را دستمایه خلق اثر خود قرار دادهاند.
محسن ثقفی دیگر هنرمند شرکتکننده در این نمایشگاه گفت: اثری که از من در نمایشگاه "انسان دشواری وظیفه است" شاهد هستید یک چیدمان است با عنوان "صبح روز بعد" و در این چیدمان من خاطره جمعی تمام کسانی که درگیر مسائل عاطفی هستند را بازسازی کردهام. بخشی از این ارتباطات به ازدواج و ادامه نسل منجر میشود و برخی نیز چنین پایانی ندارد.
او افزود: یکی از موضوعاتی که در این اثر به آن توجه کردهام این بود که آیا انسانها حاضرند زندگی خود را فدای فرزندانشان کنند یا نه. آیا از انتخاب این دوست داشتن احساس رضایت میکنند یا خیر. در این چیدمان من به نوعی فضای خلاصه شده یک خانه را به نمایش گذاشتهام.
این هنرمند ادامه داد: زمانی که ایده برپایی این نمایشگاه از سوی فرشید پارسیکیا مطرح شد مقاومت کردم که در این نمایشگاه شرکت نکنم اما در نهایت جرقهای در ذهنم خورد و تصمیم گرفتم که در این نمایشگاه شرکت کنم. به نظر من دوست داشتن و مهرورزی به دیگری آن قدر مفهوم بزرگی است که به تعداد افراد میتوان بر اساس آن اثر هنری خلق کرد و این موضوع قابلیت این را دارد که دستمایه خلق چندین نمایشگاه دیگر نیز شود.
آرش تنهایی دیگر هنرمند شرکتکننده در این نمایشگاه گفت: موضوع نمایشگاه "انسان دشواری وظیفه است" بسیار چالش برانگیز و خلاقانه است و من در این نمایشگاه یک اثر میکس مدیا کولاژ ارائه دادهام. مدتهاست که در اتاق کارم یک "نه" که با تکنیک سیلکاسکرین خلق شده است، زدهام این "نه" در واقع پاسخی است که من باید در مقاطع زندگیام به برخی پیشنهادها و حتی خواستههای خودم بدهم.
او افزود: در اثری که در این نمایشگاه ارائه کردهام من این "نه" را با تصویر مرلین مونرو تلفیق کردهام و به نوعی به او پاسخ نه دادهام.
به گفته تنهایی، دوست داشتن موضوع بسیار عمیق و بزرگی است و پرسش اینجاست که وقتی ما از عشق حرف میزنیم از چه چیزی حرف میزنیم. اگر تنها هشتک دوست داشتن را در صفحات مجازی جستوجو کنید با مجموعهای از تصاویری روبرو میشوید که در زندگی روزمره بارها با آن مواجه هستید اما این تصاویر هیچ یک آنگونه که باید معنای دوست داشتن را نمیدهند و در اثری که ارائه کرده است نه بزرگ به یک پیشنهاد دوست داشتن داده است. پیشنهادی که بیشک اگر در عالم واقع داده میشد پاسخ دیگری داشت.
لازم به یادآوری است در این نمایشگاه شاهد نمایش آثاری از آرش تنهایی، محسن ثقفی، حمید جانیپور، بابک حقی، مصطفا دهقانیان، یاسمن رسولی، فرشید شفیعی، زُروان، فرشاد عسگریکیا، سارا کاوه، رحیم مولائیان، سیاوش مقیمیان، احسان نصری و با شعری از فرزین پارسی.
اجرای پرفورمنس توسط الهام زارع، موسیقی توسط جمال سامری، رکاب زدنِ احمد شعبانی (رکورددار سهگانه و رکورددار آبهای آزاد جهان) برای لغو کار کودکان و گفتوگوی بینارشتهای فرزان سجودی، امیرعلی نجومیان و شوکا حسینی از جمله برنامههای این نمایشگاه است.
گالری دنا در خیابان طالقانی، خیابان سپهبد قرنی، کوچه سوسن، پلاک چهار واقع شده است.