سرویس تجسمی هنر آنلاین: سیدمجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: هشتمین سمپوزیوم مجسمهسازی تهران با حضور 14 هنر مند خارجی از 13 کشور جهان و با حضور 15 هنرمند ایرانی از یکم تا بیست و چهارم اردیبهشت با محوریت متریال سنگ در برج میلاد تهران برگزار میشود.
او که دبیری دومین سالانه "بهارستان" را نیز بر عهده دارد درباره کیفیت آثار این رویداد هنری که به باور صاحب نظران، امسال از شکل بهتری برخوردار بود، گفت: اتفاقی که در دومین دوره "بهارستان" رخ داد این بود که ما این رویداد را در قالب یک فستیوال جامع دیدیم که در آن مرزبندی بین رشتهها چندان اهمیت نداشت و این اتفاق به اضافه رویدادهای مکمل به بالا رفتن کیفیت رویداد "بهارستان" کمک کرد.
در ادامه گفتگوی هنر آنلاین با سید مجتبی موسوی را بخوانید.
آقای موسوی هشتمین سمپوزیوم تهران از چه زمان و در کجا برگزار میشود؟
هشتمین دوره سمپوزیوم مجسمهسازی تهران از یکم اردیبهشت در برج میلاد تهران برگزار میشود که به جز هنرمندان ایرانی، هنرمندانی از 13 کشور نیز در این سمپوزیوم حضور دارند. این هنرمندان از طریق فراخوانی که سال گذشته منتشر شد در این سمپوزیوم ثبت نام کردند و طرحهایشان به دبیرخانه فرستاده شد و ما از بین این طرحها آثار را انتخاب و معرفی کردیم.
آیا بخشهای مختلف سمپوزیوم همانند سالهای گذشته است و چه تعداد هنرمند در این سمپوزیوم حضور دارند؟
ما امسال سه بخش بینالمللی، داخلی و دانشجویی را در این سمپوزیوم در نظر گرفتیم که 14 هنرمند در بخش بینالملل ، 5 هنرمند در بخش هنرمندان حرفهای و 10 هنرمند هم در بخش دانشجویی حضور دارند.
بخش دانشجویی به چه صورت برگزار میشود؟
بخش دانشجویی معمولا به منظور کسب تجربه دانشجویان برگزار میشود و بار آموزشی دارد و عموما به صورت غیر رقابتی برگزار میشود. اما در بخش هنرمندان حرفهای این سمپوزیوم شکل رقابتی وجود دارد. ما سهمیه هنرمندان ایرانی را 5 نفر در نظر گرفتیم تا استاندارد میزبانی رعایت شود و همواره در سمپوزیومهایی از این دست تعداد هنرمندان میزبان در هر کشوری بیشتر از دیگر هنرمندان است.
تعداد هنرمندان خارجی حاضر در این سمپوزیوم چند نفر است و از کدام کشورها هستند؟
در این سمپوزیوم 187 هنرمند از 53 کشور ثبت نام کردند و طرحهای خودشان را فرستادند که ما در نهایت 12 نفر را از این میان انتخاب کردیم و دو نفر هم هنرمند مدعو بودند که با متریالی متفاوت نسبت به متریال اصلی این سمپوزیوم آثاری را اجرا خواهند کرد. این هنرمندان از کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا، آلبانی، اوکراین، بلغارستان، روسیه، ترکیه، گرجستان، رومانی، ژاپن، ارمنستان و لتونی هستند.
متریال اصلی این سمپوزیوم چیست؟
متریال تخصصی امسال سنگ است. البته در کل متریال اصلی سمپوزیوم تهران، سنگ است. هنرمندان در این سمپوزیوم از سنگ گوهره استفاده خواهند کرد و در کنار این اتفاق قرار است در شکل نوعی تبادل تجربه و آموزش، آثاری هم با سنگ گرانیت داشته باشیم و در واقع آن دو هنرمند مدعو خارجی که در این حوزه تبحر دارند قرار است در این بخش و در کنار ما حضور پیدا کنند.
چرا سال گذشته متریال این سمپوزیوم تغییر کرد؟
ما سال گذشته هم به این دلیل سمپوزیوم را با متریال آهن برگزار کردیم که هنرمندانی که در این حوزه تجربههایی دارند، بتوانند تجربیات خود را عملی کنند، اما امسال دیگر متریال مهمان نخواهیم داشت.
این سمپوزیوم چه مدت ادامه دارد؟
امسال سمپوزیوم از یکم اردیبهشت تا 24 این ماه ادامه خواهد داشت که البته کار کارگاهی تا 23 اردیبهشت طول خواهد کشید و در واقع 24 اردیبهشت اختتامیه این سمپوزیوم است.
در ایام نوروز و در همین روزها هم سازمان زیباسازی دومین سالانه "بهارستان" را در حال برگزاری دارد که به باور بسیاری از صاحب نظران از کیفیت بهتری برخوردار است. به نظر شما چه رویکردی در اجرای این رویداد منجر به ایجاد این نگاه شده است؟
"بهارستان" امسال بر اساس تجربیات و فعالیتهای سال گذشته توسط یک شورای هنری که متشکل از هنرمندانی از حوزههای مختلفی از عرصه هنرهای تجسمی بود هدایت شد و در واقع این افراد هم به عنوان سیاستگذار و هم به عنوان داور با ما بودند. اتفاقی که در "بهارستان" امسال رخ داد این بود که ما این رویداد را در قالب یک فستیوال جامع دیدیم که در آن مرزبندی بین رشتهها چندان اهمیت نداشت.
یعنی شکلی بینارشته ای داشت؟
ما سعی کردیم به خود اثر توجه کنیم و نه مدیای آن؛ در واقع مبنای ما برای انتخاب ایده هنرمندان بود و محوریت را بر اساس ایده گذاشتیم و خب بعد انتخاب ایده هنرمندان جلسات مشاورهای را با این هنرمندان داشتیم تا ایده آنها به پختگی کامل برسد و این به دلیل تجربههایی بود که در سالهای قبل به دست آورده بودیم.
این نگاه تا چه اندازه بر مبنای فضای شهری شکل گرفت؟
بله. ما تاکید کردیم که هنرمندان در طراحیهای خود به عناصر موجود در سطح شهر توجه کنند. مثل گذرهای عابر پیاده و یا پلها و غیره. خوب بسیاری هم برای سطوح پلها و برخی گذرگاهها پیشنهاداتی را ارائه دادند. به علاوه این که در به کارگیری متریال نیز تاکیدی داشتیم که از عناصر و متریالهای متنوعی بهره بگیرند و البته به حضور نور در آثار هم توجه داشته باشند که کیفیت قابل قبولتری به دست بیاورد و خوب شاید همه اینها دخیل بود در بهتر دیده شدن این رویداد.
امسال هنرمندان بیشتری در دومین سالانه "بهارستان" حضور داشتند. این اتفاق چه کمکی به شکل برگزاری این رویداد کرد؟
شاید یکی از پیشرفتها در "بهارستان" امسال این بود که سعی کردیم تا جایی که ممکن است از افراد بیشتری در این رویداد استفاده کنیم و در قالب ورکشاپها و جشنوارههای شاخهای مثل، "درختستان"، "تخممرغهای رنگی" و نقاش دیواری "رویش" تجربههایمان را گسترش بدهیم و به نظر اینها همه از دستاوردهای "بهارستان" امسال بود.
رویدادهای مکمل "بهارستان" چه تاثیری در شکل برگزاری این فستیوال داشت؟
ما در رویداد امسال "بهارستان" و جشنوارههای مکملاش با بیش از نهصد هنرمند همکاری کردیم. تعدای از مبتلا به سندرمدان در این رویداد حدود 43 المان از مجموع 430 المان حجمی تخم مرغ را رنگ آمیزی کردند که در سطح شهر قرار دادیم. بر روی 40 درخت خشکیده خیابان ولیعصر و برخی خیابانهای تهران کار شد. حدود 220 المان محیطی حجمی در سطح شهر کار گذاشته شد. ما حدود 40 سفره هفت سین حجمی طراحی و اجرا کردیم و در بخش دیوارنگاری شهری هم حدود هفتاد هنرمند در جشنواره مکمل "رویش" و "تهران شهر نقاشی" حضور پیدا کردند و در مجموع همه اینها منجر به آن شد که رویداد "بهارستان" شکل گستردهتری به عنوان یک رویداد هنر شهری به خود بگیرد. هر چند باید اعتراف کنیم که نقاط ضعفی هم هست و ما به برطرف کردن آنها بیشتر از بازخوردهای مثبتی که گرفتیم، فکر میکنیم.