سرویس تجسمی هنرآنلاین: نادر سیحون مدیر گالریهای سیحون در گفتگو با هنرآنلاین گفت: گالری سیحون به دلیل پیشینهای که دارد نمیتواند میزبان هر نمایشگاهی باشد و من گاهی خط قرمزهایی را برای این گالری در نظر گرفتهام و برای برگزاری نمایشگاه وسواس خاصی به خرج میدهیم. اما برای گالری سیحون در سال جدید دو برنامه ویژه و متفاوت داریم و قرار است که به حوزههای جدید هنری ورود کنیم.
او ادامه داد: گالری یک فضای خصوصی است و در انتخاب هنرمندان سلیقه شخصی دخالت دارد. خود من نیز پیش از این با سلیقه شخصی کار میکردم اما اکنون این روند را تغییر دادهام و از دو نفر از هنرمندان پیشکسوت برای انتخاب نمایشگاهها مشورت میگیرم.
مدیر گالری سیحون گفت: ما بیشتر به آثار مدرن علاقه داریم هرچند گاه سبکهای دیگر آثار هنری را نیز به نمایش میگذاریم. با این حال بیشتر برای ما مهم است با هنرمندانی کار کنیم که آثارشان ضعف تکنیکی نداشته باشد و کارشان به قوام و قدرت لازم برای برگزاری نمایشگاه رسیده باشد.
سیحون اظهار کرد: بسیاری از اوقات ما هنرمندان را خودمان انتخاب میکنیم و برای من معرفی هنرمندان جوان یکی از کارهای بسیار مهم است و این موضوع یکی از برنامههای مداوم ماست.
او گفت: ما امسال و پس از تعطیلات نوروزی نمایشگاهی از آثار منصور نصرت نظامی و افشین باقری را در گالریهای سیحون خواهیم داشت.
مدیر گالری سیحون با انتقاد از آشفتگی بازار هنر اظهار کرد: متاسفانه قیمتهایی که بعضی گالریهای ناآشنا روی آثار هنری میگذارند موجب شده است که با رشد بیرویه قیمتها مواجه شویم و کسی که نخستین نمایشگاه خود را برگزار کرده است توقع دارد آثارش به قیمتهای نامتعارفی قیمتگذاری شده و به فروش رسد.
سیحون درباره روند رو به افزایش گالریها در تهران گفت: هرچه تعداد گالریها بیشتر باشد و مردم بیشتر با کارهای هنری آشنا شوند نتایج مثبتتری به بار خواهد آمد. با این حال وجه منفی این موضوع آن است که کسی گالری باز میکند اگر در کار هنری تجربه نداشته باشد و از آگاهی لازم برای این کار بهرهمند نباشد ناخوداگاه مشکلاتی را به بار خواهد آورد.
او افزود: به نظر من بد نیست که مرکز هنرهای تجسمی به کار گالریها نظارت داشته باشد و به کسانی که با گالریداری به شکل کامل آشنایی ندارند، مشاوره ارائه کند یا خود گالریها فرد آگاهی را به عنوان مشاور هنری انتخاب کرده و از تجربیات او استفاده کنند.
مدیر گالری سیحون گفت: زمانی که قرار بود من مدیر گالری شوم سختگیری بسیاری در مورد این کار وجود داشت. شرایط در یکی دو سال اخیر آسانتر شده است و اینکه وزارت ارشاد روی این موضوع نظارت بیشتری داشته باشد میتواند مفید باشد.
او با اشاره به اینکه گالریداری کار سادهای نیست افزود: شما برای گالریدار شدن باید از این کار شناخت داشته باشید، هنرمندان را بشناسید و از چیدمان آثار در گالری آگاه باشید. به علاوه باید نحوه صحیح قیمتگذاری را نیز بدانید، گالریداری شغلی شبانهروزی است و بیشتر اوقات در منزل نیز باید به کارهای مربوط به آن پرداخت.
سیحون گفت: نکته دیگر این است که گالریدار باید در قبال زحمت و اعتماد هنرمند احساس مسئولیت کند و شرایطی را ایجاد کند که حتی اگر نتوانست آثار او را بفروشد دست کم هنرمند را به خوبی معرفی کرده و افراد زیادی را برای بازدید از نمایشگاه و آشنایی با هنرمند به گالری دعوت کند.گالریداری این روزها این قدر نیاز به پرکاری دارد که به واقع خواب را از چشمان من ربوده و من روز تعطیل و غیر تعطیل ندارم.