به گزارش هنرآنلاین، در آخرین روزهای زمستان گالری شکوه نمایشگاه "کالیگرافی آهن و چوب" علی اشرف پور و رضا پژوهش را به نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه 50 اثر تلفیقی خوشنویسی و آهن و چوب به چشم میخورد که اشعاری از مولانا، حافظ، سعدی، فردوسی، احمد شاملو و سهراب سپهری روی آن خودنمایی میکند.
تعداد آینه دیواری، ساعت دیواری و رومیزی بیش تر از سایر آثار است؛ چند کنسول، جاشمعی، میز، قاب عکس، تابلو از دیگر آثاری است که در این نمایشگاه وجود دارد. میزهایی با ترکیب آهن و چوب که میتواند به عنوان میز پذیرایی و یا میزهای کناری در خانه استفاده شود جلوه و روح خاصی دارند طوری که مخاطب را برای دقایقی با خود همراه میکند.
طراحی کلمات عشق روی میزها و شعرهایی از شاعران بزرگ بر روی آثار دیگر؛ نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی است که میتواند ما را به سنتهای خود برگرداند.
در گوشه ای از نمایشگاه تابلویی به نمایش گذاشته شده است که طراحی حرف "و" روی آن منحصر به فرد از سایر آثار است و تنها اثری در این نمایشگاه است که تنها یک حرف روی آن طراحی شده است.
رضا پژوهش درباره شکل گیری همکاری با علی اشرف پور میگوید: "رشته تحصیلی اشرف پور معماری است و به طراحی صنعتی نیز اشراف کامل دارد و من سالها در زمینه دکوراسیون سالها فعالیت داشتم بنابراین تصمیم گرفتیم با یکدیگر کاری مشترک انجام دهیم و معماری و طراحی صنعتی را با دکوراسیون داخلی ترکیب کنیم."
او ادامه میدهد: "همیشه برایم سؤال بود که چرا ایرانیها باید از دکوراسیون کشورهای دیگر استفاده و به آن افتخار کنند باید هنر ایرانی وارد خانهها بشود تا بتوانیم به هنر کشور خودمان افتخار کنیم. کالاهایی که از کشورهای دیگر وارد میشود هویت خودشان را دارند و متاسفانه ما هویت ایرانی در دکوراسیون داخلی نداشتیم بنابراین تصمیم گرفتیم خط خوشنویسی را به عنوان نمادی از فرهنگ ایرانی وارد آثارمان کنیم."
این طراح دکوراسیون میگوید که ما دو نفر خوشنویس نیستیم و از این هنر به شکل فرم در کارها بهره گرفتیم. تعداد محدودی از کارها با همکاری چند خوشنویس انجام گرفت اما بیشتر خوشنویسیها دیجیتالی است بنابراین آثار این نمایشگاه صنایع دستی محسوب میشود زیرا حدود 60 درصد از هر اثر صنعتی است.
پژوهش با اشاره بهاینکه آثار با ادیشن محدود تولید میشود؛ میافزاید: "بهرهگیری از خوشنویسی در خلق آثار در هنرمندان پیشین نیز به چشم میخورد با وجود اینکه الهام گرفتن در هنر انکار ناپذیر است اما تمام سعی ما در این بود که آثارمان به هنرمند دیگری شباهت نداشته باشد."
او ادامه میدهد:" تمامی آثار به صورت اشتراکی خلق شده است ممکن است طراحی متعلق به یک نفر از ما باشد اما در نهایت با اتفاق نظر یک اثر را تولید کردیم."
این هنرمند در پایان صحبتهایش اضافه میکند: "روند خلق آثار ترکیبی ادامه پیدا خواهد کرد؛ در نظر داریم این آثار را وارد دکوراسیون خانه کنیم طوری که این طراحیها به جای اینکه یک وسیله کاربردی در خانه باشد؛ بخشی از خانه باشد."
در انتهای نمایشگاه؛ تابلویی از حرف "و" خودنمایی میکند درباره توضیح این تابلو علی اشرف پور میگوید: "این تابلو جزء نخستین کارهای ما بود آثار این نمایشگاه مانند همین تابلو "و" شاید با اصول نگارش و خوشنویسی مطابق نداشته باشد زیرا میخواستیم تنها برداشتی از شکل کلمات داشته باشیم. تابلویی که به آن اشاره شد به خط فارسی نیست بلکه خط ثلث است. تمام شیارهایی که روی تابلو دیده میشود؛ داده مستقیم نرم افزار است که به صورت تصادفی روی حروف قرار میگیرد."
این هنرمند درباره وجه تمایز آثار ترکیبی این نمایشگاه توضیح میدهد: "تاکید ما بر نگاه دکوراتیو آثار است ما در کالیگرافی و حروف فارسی؛ نوآوری میکنیم برای مثال میزی که با حروف عشق طراحی شده است هیچ پایهای در آن دیده نمیشود و تمامی اجزی میز با حروف فارسی ایجاد شده است. "
او درباره دلیل استفاده از چوب و آهن در آثار میگوید: "کاملاً تصادفی به سمت چوب و آهن رفتیم براساس سفارش یک مشتری از آهن استفاده کردیم و تصمیم گرفتیم در خلق یک اثر از ویژگیهای مثبت چوب و آهن بهره ببریم."
اشرف پور درباره آینهها و ساعتهایی که در نمایشگاه وجود دارد؛ میگوید:" آینه و آینه کاری جزء علاقه شخصیام بود و خلق آثار ترکیبی هم با یک آینه شکل گرفت. تمامی ساعتهای رومیزی این نمایشگاه نیز ساختار سادهای دارد و سعی شده در نهایت سادگی، نتیجهای دلخواه و مطلوبی بدهد."
او در پایان صحبتهایش میافزاید: "شعرها بر اساس ارتباط ذهنی و نزدیکی آن شعر با یک اثر انتخاب شده است تا شعر و اثر با یکدیگر همخوانی پیدا کنند."
نمایشگاه "کالیگرافی آهن و چوب" تا 11 اسفند در گالری شکوه دایر است علاقهمندان میتوانند همه روزه (به جز پنجشنبهها) از ساعت 16 تا 20 از این آثار در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه سلیمی شمالی، کوچه امیرنوری شماره 19 گالری شکوه دیدن نمایند.