به گزارش هنرآنلاین، این نمایشگاه که قرار بود با حدود 30 اثر از ترقی جاه برگزار شود، در آخرین روزهاى تدارک، بیش از 30 اثر منحصر به فرد دیگر به این مجموعه اضافه شد تا در نمایشگاه حاضر، شاهد کاملترین مجموعه ارائه شده پس از درگذشت زنده یاد محمدعلى ترقى جاه باشیم که شامل تنوع در ابعاد، تکنیک، متریال و موضوع است. این در حالى است که مجموعه داران زیادى به جمع آورى آثار ترقى جاه طى سالهای اخیر توجه نشان دادهاند. در این نمایشگاه طیف وسیعى از آثار ترقى جاه از سلف پرتره، مجموعه خروسها، مناظر تا مجموعه اسبها و ... به نمایش در آمده است.
مجید ملانوروزی در افتتاحیه این نمایشگاه، درباره زنده یاد ترقی جاه و آثار او، گفت: آقای ترقی جاه را من از دیرباز میشناسم از دهه 60 که با ایشان گفتگویی در کیهان فرهنگی داشتم زمانی که در حوزه هنری یک سری کارهایی انجام میداد که با فضای اجتماعی خیلی آمیخته بود و بعد کم کم وارد فضای خاص خودش شد و به عنوان هنرمند مؤلف به کارش ادامه داد. ترقی جاه یکی از هنرمندانی است که واقعاً رد پای نگارگری ایرانی را در کارهایش اما با زبان کاملاً معاصر و امروزی میتوان دید. اسبهای شاهنامه شاه طهماسب و یا شاهنامه بایسنغری را میتوان در آثارشان دید البته با ترکیبی نو، همان اسبهای سیال با یک فضای آسمانی که پاهایشان هم روی زمین نیست با رنگهای اخرایی که کاملاً ویژه ایران است و آقای ترقی جاه توانست خیلی زود هم زبان جهانی پیدا کند و هم کارش ایرانی باشد.
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: اگر گاهی کارها کمی کوراتیو هم دیده میشود به هر حال این ویژگی هنر شرق و هنر ایران است. من فکر میکنم آقای ترقی جاه واقعاً از محدود هنرمندانی بود که توانست یک زبان مؤلف داشته باشد و بدون تأثیر گرفتن از هنرمند مشخصی، زبان شخصی خودش را پیدا کردند.
وی تاکید کرد: آقای ترقی جاه متاسفانه در اوج خلاقیت، زمانی که آثارش میتوانست در عرصههای جهانی بیش از پیش مطرح شود کمااینکه این اتفاق داشت میافتاد و مخاطبین خوبی در خارج از ایران هم داشت، پرواز کرد. من هنرمندان انگشت شماری میشناسم که احساس شاعرانه، خیالی نگاری، زبان امروزی، رنگها و پالت ایرانی را در کارهایشان بتوان پیدا کرد و شاد سیالیت هم از روحیه آبرنگ کار کردن ایشان میآمد که بسیار خوب کار میکرد و بعد توانست در فضای آکریلیک و کارهای روی بوم هم همان احساس را منتقل کند.
مجید ملانوروزی با ابراز خوشنودی از برگزاری چنین نمایشگاههایی، گفت: خوشحال هستم که آرت سنتر در تداوم برگزاری نمایشگاه ای پیشگامان هنر نوین ایران، نمایشگاهی از آقای ترقی جاه برگزار کرده است.
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در خصوص پرداختن به هنرمندان تجسمی درگذشته ایران، با بیان اینکه متاسفانه این موضوع هنوز تا حدودی روی زمین مانده است، ادامه داد: یکی از کارهایی که روی زمین مانده است و باید ما، وزارت فرهنگ و ارشاد، دولت و حاکمیت دنبال آن باشیم ثبت آثار هنر معاصر ایران و تاریخ شفاهی ایران است. معمولاً در زمینه تاریخ ادبیات و تاریخ سیاسی کارهایی دارد صورت میگیرد اما در زمینه تاریخ هنرهای تجسمی و جامعه هنرهای تجسمی کار خوب انجام نشده است. یک مقدار مستندنگاری هست که در موزه انجام شده و نمایشگاههایی بوده اما اینها نیاز دارد به نمایشگاهها و متون جامع تر و همچنین ثبت خاطرات اساتید درباره هنرمندان درگذشته که به عنوان مثال این هنرمندان از کجا شروع کردند از کجا تأثیر گرفتند، چقدر کار کردند و ...
مجید ملانوروزی در ادامه سخنانش، تصریح کرد: هنرمندانی چون جمال بخش پور، اکبر صفاییان، ناصر عصار، قاسم سعیدی و ... از جمله شخصیتهایی هستند که باید بیش از اینها دربارهشان کار مستندنگاری انجام شود. اگر به دنبال آثار این دست از هنرمندان نباشیم آثارشان پراکنده میشود. این آثار و آثار زنده یاد ترقی جاه باید در قالب کتاب چاپ شوند. در خارج از ایران خیلی از گالریها چاپ کتابها را انجام میدهند ولی در ایران به هر حال دولت باید در این زمینه اهتمام کند زیرا اینها اوراق زرین فرهنگ و هنر معاصر ایران هستند که متاسفانه پراکنده شدهاند.
وی در پایان افزود: خوشبختانه گالریهای خوبی در تهران فعالیت میکنند که در بخشی از این فعالیتها بسیار مؤثر عمل میکنند آرت سنتر یکی از آنها است، گالریهای دیگری چون شهریور، آب انبار، آریا و بسیاری دیگر که دارند بخشی از این کمبود را جبران میکنند. این نمایشگاهی که امروز از آثار آقای ترقی جاه در آرت سنتر افتتاح شد، بخشی از آثار این هنرمند را به نمایش گذاشت که کمتر دیده شده بود، آثار دهه 60 و 70 این هنرمند آثاری بود که دیگر کمتر در نمایشگاههایی که برگزار میشد، میدیدیم و نمایش، چاپ و ثبت این آثار میتواند همیشه به عنوان اسناد فرهنگی ایران ماندگار شوند.
گفتنی است، چهرههایی چون محمد رحمانیان، مهرداد صدری، کامران عدل، الهام پاوه نژاد، ایرج حسابی، محمد فرنود، واحد خاکدان و ...در افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشتند.
همچنین فیلم مستندی از زندگی زنده یاد محد علی ترقی جاه به کارگردانی فریور حمزه ای نیز به نمایش درآمد. این نمایشگاه تا 10 اسفند ادامه خواهد داشت و علاقه مندان میتوانند برای دیدن آثار همه روزه از ساعت 11:30 تا 20:30 به نشانی بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، شماره 145، آرت سنتر باغ (باغ انجمن خوشنویسان) مراجعه کنند.