سرویس استانهای هنرآنلاین: مسعود گلپریان هنرمند اهل همدان که با ویدئوآرتی با موضوع روزمرگی در بخش نیومدیا نهمین جشنواره تجسمی فجر حضور دارد، با اشاره به ایده شکلگیری این اثر به هنرآنلاین گفت: تفکری که پشت این موضوع بوده بر میگردد به زمانی که ذهنم به شدت مشغول این موضوع بود که انسانها در دنیای معاصر به شدت درگیر تکنولوژی و به تبع آن روزمرگی و تکرار شدهاند، این تفکر موجب شد تا من ویدئوآرتی با همین مفهوم بسازم.
او گفت: من عقیده دارم که ویدئوآرت باید به گونهای زنده از دل جامعه شکل بگیرد، میتوان گفت، چنین اثری که در آن دخل و تصرفهای ابزاری همچون تکنولوژی و کامپیوتر کمتر باشد به نوعی زنده است و به همین دلیل روی مخاطب تاثیر بیشتری میگذارد.
این هنرمند با بیان اینکه مفهوم روزمرگی هم در این اثر از دل تکنولوژی بیرون کشیده شده، است، ادامه داد: مخاطب در مواجهه با این اثر، ترکیببندی کار و اتفاقی که درحال رخ دادن است را میبیند.
گلپریان خاطرنشان کرد: این اثر یک تکبندی عمودی دارد که با تکبندی ویدئوآرتی که همیشه افقی گرفته میشود، متفاوت است، چون درواقع با همین مفهوم و رویکرد گرفته شده است. نکته بعدی در این اثر این است که ترکیببندی کار هم به لحاظ بصری و هم به لحاظ مفهوم به مضمون تکرار و روزمرگی که انسان امروز به آن گرفتار شده، اشاره دارد.
این هنرمند عرصه تجسمی در اظهار نظری در خصوص کیفیت آثار ارائه شده در این دوره جشنواره، بیان کرد: من چون سالهای گذشته هم از آثار جشنواره دیدن کردم، میتوانم بگویم که کیفیت آثار نسبت به سالهای گذشته خیلی بهتر شده و نکته دیگر اینکه رویکرد مفهومی بیشتر دیده میشود.
گلپریان ادامه داد: اگر چه سال گذشته نیز بیشتر آثار به سمت بینارشتهای پیش رفته بود اما آثار در جشنواره امسال از این لحاظ بهتر شده که بیشتر وارد عمق مفهوم شده به این معنی که ما در سال گذشته بیشتر چیدمانها و یا چندرسانهای بودن را میدیدیم اما امسال علاوه بر این سعی شده تا از مفهوم هم بیشتر استفاده شود و مهمترین نکتهای هم که در هنر مفهومی و هنر جدید وجود دارد این است که از تزئین خارج شود و همه چیز را در خدمت مفهوم بگیرد.
لازم به یادآوری است نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا 30 بهمنماه درو موزه هنرهای معاصر تهران میزبان علاقمندان به هنر است.