سرویس تجسمی هنر آنلاین: صادق نوری که این روزها نمایشگاه خطاطیهایش با عنوان "جوهر روح" در گالری مژده برپاست به هنر آنلاین گفت: من هجده سال است که دارم خوشنویسی کار میکنم اما تمایل چندانی به برگزاری نمایشگاه در گالری نداشتم و به همین دلیل این اولین نمایشگاه من است که در آن مجموعهای از کارهای 4 یا 5 سال اخیر خود را به نمایش در آورده ام.
وی ادامه داد: سبک این آثار سبک ویژه متون زمان قاجار و برگرفته از آثار افرادی چون میرزا غلامرضا اصفهانی است که من این سبک را به واسطه آموزشهای اساتید به نامی فراگرفتم که ویژهترین آنها مظفر بختیار بود و به همین دلیل من این نمایشگاه را با احترام به نام این استادم برگزار کردم.
این هنرمند خطاط گفت: خوشنویسی یک هنر نسبتا بیریا، دشوار ، هنری دست نیافتنی و زمخت است و در عین حال به شدت تابع آداب است. شما هیچ هنری را پیدا نمیکنید که تا این اندازه مبادی آداب باشد، دقیقا همانگونه که یک ورزش رزمی مبادی آداب است اگر یک فن به درستی حاصل نشود همه آن چه که فراگرفته شده از بین میرود و حاصلی نخواهد داشت.
نوری گفت: پنج سال طول میکشد که فردی در خوشنویسی مدرک ممتاز بگیرد. زمانی که او مدرک ممتاز را گرفت تازه خط و خوشنویسی شروع میشود. خوشنویسی صبر و حوصله بسیاری را میطلبد و از این منظر معتقدم جزو اصلیترین مدیاهای هنرهای تجسمی است.
وی افزود: خوشنویسی تنها یک خط نستعلیق نیست. نستلیق عروس خطوط است. چون بسیار تابع قانون است. شما هیچ هنری را پیدا نمیکنید که چارت سازمانی داشته باشد و تا این اندازه تابع قانون باشد. اگر شما به زمان قاجار دقت کنید خوشنویسی خیال انگیزترین هنرهاست.
این هنرمند خوشنویس گفت: وقتی آثار خطاطی را کنار یک نقاشی میگذارند قبل از هر چیز گفته میشود که چه کسی این را نوشته است؟ و این خود حامل یک پیام است و نقاش و موسیقیدان چنین روندی را ندارند.
نوری در مورد آثار نمایشگاه "جوهر روح" گفت: این آثار به تبعیت از سبک زمان قاجار بود و من در آن از قلم جلی (کتیبه) استفاده کردم. برخلاف قدیم که با قلمهای لطایف الحیل مینوشتند. همه کاغذهایی که روی آن نوشته شده دستساز هستند و حدود این کاغذهای دستساز مهره شده است و بعضا با نقوش ابری است.
وی ادامه داد: وجود این حاشیهها با این وسعت در تاریخ خوشنویسی انجام نشده و برای اولین بار است که در این حجم اتفاق میافتد از همه مهمتر آن است که قالبهای سیاه مشق که در این آثار به کار رفته مثل بداههنوازی در موسیقی است و نیاز به مهارت خاصی جدای از آموزش دارد چرا که بیانگر حس و حال لحظه است و در حقیقت سیاه مشق بداههنویسی است.
این هنرمند نقاش در مورد نامگذاری نمایشگاه گفت: "جوهر روح" نام یکی از تابلوهای این نمایشگاه است که از یکی از ابیات حافظ گرفته شده است. در کنار این تابلو، ابیات دیگری از حافظ مولانا و عین القضات همدانی، احمد غزالی و آیات و احادیث وجود دارد.
نوری گفت: 21 اثر در این نمایشگاه وجود دارد که ابعاد همه آنها 120 در 90 است و مرکب آن دستساز و چهره منحصر به فردی به این آثار داده است.