به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه نقاشی‌های علیرضا ناصر المعمار با عنوان «عبور از کویر»، عصر جمعه ۱۳ مهرماه با حضور هنرمندان و علاقمندان به هنر در نگارخانه لاله افتتاح شد.

محمدعلی سعیدی مدیر نگارخانه لاله درباره این نمایشگاه گفت: در نمایشگاه «عبور از کویر» ۶۰ اثر از علیرضا ناصرالمعمار به نمایش درآمده است و تعدادی دیگری از آثار وی نیز در حالت رزو است که شامل دو بخش آثار رئال و آثار انتزاعی این هنرمند است. بخش اول مجموعه آثار خلق شده از آخرین نمایشگاه در سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ که عمدتاً واقعگرایانه و با تکنیک آبرنگ ترسیم شده است و برخی تجارب متفاوت را نیز شامل می‌شود و بخش دوم آثار مربوط به مجموعه «عبور از کویر» است.

علیرضا ناصر المعمار  هنرمند نقاش نیز درباره آثار نمایشگاهش توضیح داد: آثار نمایشگاه «عبور از کویر» بیشتر شامل چشم‌انداز خیالی است که مشخصاً متعق به جایی نیستند و فضاهایی هستند که در ذهن من شکل گرفتند که مربوط به افق و دوردست‌هایی است که از جاده قابل مشاهده است و به همین دلیل، عنوان «عبور از کویر» انتخاب شد.

کویر1

وی در پاسخ به اینکه آیا در خلق آثارش نگاه زیست محیطی و دغدغه‌های مشابه دارد، گفت: در پیش‌زمینه چشم‌اندازهای مربوط به مجموعه «کویر» که مخاطب قرار می‌گیرد، همیشه آلودگی دیده می‌شود؛ یعنی آن‌قدر در نوار آلودگی‌ها قرار گرفته‌ایم که این خیلی ملموس است. حال اگر بخواهیم واقع‌بینانه به آن بنگریم، در چشم اندازهای جاده‌ای این آلودگی وجود دارد. مورد دیگری که در ذهن داشتم «سفر زندگی» بود که به گرفتاری‌های زندگی اشاره دارد و شما وقتی از آلودگی صحبت می‌کنید منظور این است که از تاریکی به روشنی و افق روشن برسیم که آللودگی ذهنی را در بر می‌گیرد.

ناصر المعمار درباره تکنیک آثار این نمایشگاه بیان کرد: تکنیک خلق آثار «عبور از کویر» آبرنگ، ترکیب مواد، ذغال و جوهر و مرکب روی انواع کاغذ، بوم، مقوا با بافت‌های مختلف اجرا شده است. در واقع حس ذهنی را که داشتم، روی زمینه‌های مختلف اجرا کردم تا شکل متفاوتی از اثر را داشته باشم. قیمت‌های آثار متنوع هستند که از ۲ تا ۳۰ میلیون تومان را شامل می‌شود.

این هنرمند نقاش درباره نگاهش به معماری و توجه به بحث سنت و مدرنیته در آثارش گفت: این دغدغه تعداد زیادی از معماران است که مشکلات معماری و میراث فرهنگی را چگونه حل کنند و با توجه به فعالیتم در میراث فرهنگی، به بناهای تاریخی و تقابل سنت و تجدد علاقه مندم. عدم حفاظت از میراث فرهنگی نیز یکی از گرفتاری‌های بشری است و این فضا را در نقاشی‌های من ملموس می‌کند.

کویر2

علیرضا ناصر المعمار کارشناسی ارشد معماری و دکترای معماری اسلامی دارد که دغدغه او در نقاشی از معماری و میراث فرهنگی را مشخص می‌کند. وی تحصیلات آکادمیک نقاشی ندارد اما در آثارش میل به عبور از واقعیت و به تصویرکشیدن جهان خواب‌ها و خیال‌ها با تاکید بر محیط زیست، میراث فرهنگی و مرمت و احیا بافت و بناهای تاریخی به چشم می‌خورد. دست وی در استفاده از متریال خلق اثر باز بوده است که مناظر و تصاویر یکسانی را با متریال مختلف اجرا کرده تا حواس مختلف مخاطبان را درگیر و ارتباط برقرار کند.

ناصر المعمار از سال ۱۳۶۹ نقاشی را با احمد فتوت (در همدان) آغاز کرد و برای ادامه تحصیلات به تهران آمد. نمایشگاه‌های انفرادی آثارش از سال ۱۳۷۴ آغاز شده و نمایشگاه «عبور از کویر» یازدهمین نمایشگاه انفرادی او است.

نمایشگاه «عبور از کویر» همه روزه از ۱۴ تا ۲۲ مهرماه، شنبه تا چهارشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۷ و پنج شنبه‌ها ۹ تا ۱۳ به غیر از ایام تعطیل در نگارخانه لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله دایر است.