به گزارش هنرآنلاین، محمد فوقانی درباره دغدغه برپایی این نمایشگاه که در برگیرنده عکس‌های برگزیده زیبا و خاطره‌انگیزی از فیلم سینمایی محمد(ص) ساخته مجید مجیدی است و پیشتر در سال ۱۳۹۵ در خانه هنرمندان ایران نمایشگاه کاملی از آن برگزار شده، توضیح داد: هیچ وقت، این فیلم و عکس‌هایش کهنه نمی‌شوند و سال‌ها برای مخاطب تازگی، بوی طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد. نوع تفکر و نگاه در قاب‌بندی‌ها و کمپوزیسیون انتخابی برای عکس‌ها، مخاطب را جذب می‌کند. این آثار در طول ۱۳ سال گذشته و بیش از برپایی ۲۰ نمایشگاه مجزا از عکس‌های این فیلم نه تنها در تهران، بلکه در سراسر ایران از طرف حوزه‌های مختلف هنری استان‌ها با استقبال پر شور هنرمندان و مشتاقان هنر عکاسی به خصوص عکاسی سینما برگزار شده است.

او افزود: سال  ۱۳۹۵ در تقویم ده روز با عکاسان ایران و به همت انجمن عکاسان سینمای ایران در خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه عظیمی از عکس‌های این فیلم به اجرا درآمد و عکس‌ها در قطع‌های بزرگ و متری با نظارت خود بنده چاپ شدند که بسیار مورد توجه جوانان و عاشقان هنر این سرزمین قرار گرفتند. حتی خاطرم هست، اکثر دوستان عکاس در حوزه‌های دیگر عکاسی که در آن دوره شرکت کرده بودند و سالنی در اختیار داشتند، برای گفت‌وگوهای خبری و تلویزیونی به سالن ما می‌آمدند و در کنار عکس‌های این فیلم خبر را پوشش می‌دادند. همکاری در فیلم محمد(ص) برایم همانند دانشگاه بزرگی با استادان مهم بین‌المللی و داخلی کار بلد و حرفه‌ای بود. در سال ۱۳۹۰وقتی دعوت به کار شدم از سابقه عکاسی نخستین فیلم من ۲۰ سال می‌گذشت و دارای چندین سیمرغ بلورین و جوایز مختلف داخلی و خارجی همراه با کوله باری تجربه در زندگی حرفه‌ای سینمایی بودم و همه تجاربی که در سینما و کار کسب کرده بودم را در فیلم محمد (ص) به اجرا در آوردم و در کنار همان استادان کامل کردم که نتیجه‌اش همین عکس‌ها و فریم‌های ماندگار شد که بعد از گذشت سال‌ها برای مخاطب جذابیت خودش را دارد.

فوقانی

رئیس انجمن عکاسان ایران در ادامه بیان کرد:نوع نگاه، عواطف، احساسات، قلم، دکوپاژ، سناریو و ارادت مجید مجیدی به عنوان کارگردان در ساختار فیلم موج می‌زند و پلان به پلان فیلم، مخاطب را به سوی باورهای ایشان سوق می‌دهد. در واقع صداقت و شریف بودن فیلم مخاطب را درگیر می‌کند. همچنین انتخاب درست و بجای ویتوریو استرارو به‌عنوان مدیر فیلمبرداری پروژه و یکی شدن نگاه و دید ایشان با کارگردان، مهر تاییدی بر کیفیت بالا و استاندارد فیلم است. جناب استرارو دارنده جایزه ۳ اسکار بوده و در دنیا به پروفسور نور معروف است. بزرگترین اتفاق برای من دریافت دیپلم افتخار از ایشان بود که تاثیرات زیادی در زندگی هنری‌ام ایفا کرد. افتخار می‌کنم به ورقی از کتاب این فیلم که استاد مجیدی درباره بنده قلم زد و خستگی تمام این سال‌ها را از جان و روانم زدود.

فوقانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مخاطبان هدف این نمایشگاه و بازخوردهایی که تاکنون از آن گرفته است، گفت: بافت این فیلم برای مخاطب هیچگاه از طراوت و تازگی نمی‌افتد و سیر نزولی ندارد. این موضوع تنها به اعتقاد و باورهای مخاطب مربوط نمی‌شود. همه مردم زیبایی را می‌پسندند و از آن لذت می‌برند. در دنیای امروز مردم با ادبیات بصری آشنا هستند. رنگ، نور، بازی‌ها، حرکات دوربین، نزدیک شدن به آن هنر و سمت سینمای تجاری نرفتن را به خوبی می‌شناسند. به همین دلیل فیلم‌ها را در بسیاری از موارد نقد می‌کنند. می‌توان از پس این نقدها آموخت و به تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها انتقال داد. خدا در همه نمایشگاه‌های عکس این فیلم که در طول سال‌ها برگزار کردم، چه در سالن‌های نمایشگاهی و چه در این دوره که در نمایشگاه محیطی هستیم، علاوه بر مخاطبان عام و خاص، برای من به عنوان عکاس این فیلم جذاب بوده است.

او ادامه داد: یکی از محاسن نمایشگاه محیطی ساعت بازدید نداشتن آن است؛ بنابراین باید بگویم حتی در پاسی از نیمه شب شما به دیدن عکس‌های این نمایشگاه دعوتید. در روز اول نمایشگاه که من حضور داشتم استقبال خوبی از عکس‌ها شد و حتی رهگذرانی که عکس‌ها را می‌دیدند، برای اثبات لذت بصری خود با من و تابلوها عکس سلفی گرفته و این شوق و لذت را با بنده به اشتراک می‌گذاشتند.

فوقانی2

در هر کار هنری، صداقت و شفاف بودن هنرمند در خلق اثرش کاملا رویت می‌شود که این مهم را مخاطب به خوبی می‌شناسد و با آن ارتباط می‌گیرد و تشویق به دیدن می‌شود.

این عکاس سینما همچنین درباره همکاری با خانه هنرمندان ایران و دلیل برپایی آثار در نمایشگاه محیطی بیان کرد: نخستین تجربه نمایشگاه محیطی را در این مجموعه دارم و با توجه به استقبال گرم علاقمندان و هنرمندان قصد دارم دوباره نمایشگاه محیطی دیگری را با همکاری خانه هنرمندان بر پا کنم. تشکر ویژه‌ای از آقای محمدمهدی عسگرپور دارم که همواره یار و یاور هنرمندان در هر برهه از زمان و مدیریت‌های مختلف بوده‌اند. همچنین قدردان زحمات پرسنل زحمتکش و شریف خانه هنرمندان ایران هستم که در این دوران وانفسا اینچنین می‌ایستند و برای  نفس کشیدن هنر این مرز و بوم با همه کم و کاستی‌های موجود دست و پنجه نرم می‌کنند.

نمایشگاه «رد پای ماندگار» تا ۲۰ مهر برپاست و علاقمندان به تماشای این آثار می‌توانند همه روزه به گالری محیطی خانه هنرمندان ایران واقع در ضلع جنوب غربی بوستان هنرمندان و در تقاطع خیابان‌های ایرانشهر و برفروشان، مراجعه کنند.