گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: علی هوشمند معاون هنری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در گفتگو با خبرگزاری هنرآنلاین با اشاره به اینکه برگزاری سی و یکمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران یعنی یک جریان هنری سی و یک سال در حوزه تجسمی جریان دارد، اظهار داشت: هنرهای تجسمی یکی از حوزه‌های گسترده و پر مخاطب است و از دل همین جشنواره آدم‌ها و سرمایه‌های مهم هنرهای تجسمی ما ظهور و بروز پیدا کردند به گونه‌ای که برخی از بزرگان امروز ما همین جوانانی بودند که زمانی در این جشنواره شرکت داشته‌اند.

وی ادامه داد: گستره و تنوع رشته‌های این جشنواره، فضایی برای کشف استعدادهای خاص در حوزه تجسمی است. مجموعه‌ای از این‌ موارد و دوره‌های آموزشی موجود در جشنواره و خود نحوه حضور این جوانان در این جشنواره یعنی فرآیند چگونگی حضور یک جوان در یک رخداد ملی باعث می‌شود جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران هم در حوزه تخصصی هنرهای تجسمی و هم در حوزه حضور در جشنواره‌ها یک آموزشگاه و کارگاهی بشود برای آموزش آداب جشنواره‌ها که خود این هم یک سویه برای این جشنواره است.

معاون هنری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درباره حضور بنیاد ملی نخبگان در این جشنواره تاکید کرد: این امر یک اتفاق و رخداد مبارک است چون برای اولین‌بار بنیاد ملی نخبگان هنرمندان را در این ارزیابی قرار می‌دهد و نگاهی دارند که هنرمندان به عنوان قشر خاص جامعه در فضای نخبگانی قرار بگیرند و این قابل ستایش است. حتماً این قدم‌ اول قدم‌های آتی و رو به رشد هم خواهد داشت.

وی درخصوص حضور هنرمند جوان برگزیده دوره پیشین جشنواره در شورای سیاست‌گذاری دوره سی و یکم گفت: امسال بنا بر پیشنهادی که ما به آقای خراسانی‌زاده و اعضای شورای سیاست‌گذاری دادیم، تصمیم بر این شد که یک جوان هم در شورای سیاستگذاری باشد که این پیشنهاد پذیرفته شد و ایشان هم آمدند.

هوشمند در ادامه تاکید کرد: همه جشنواره‌ها فراز و فرودهایی دارند، جشنواره امسال ما تا الان که فراخوانش منتشر شده، با استقبال خوبی همراه است حتی ما برای یک سالی که نوجوان هم در جشنواره شرکت داده شدند تعدادی درخواست شرکت در جشنواره از سوی نوجوانان داریم و این مساله در شورای سیاست‌گذاری در حال بررسی است.

شورای سیاست‌گذاری سی و یکمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در پایان به روند برگزرای جشنواره اشاره کرد و گفت: فراخوان حضور در جشنواره 31 خردادماه 1403 منتشر شد و آخرین مهلت ارسال هنرمندان جوان تا 21 مرداد ماه بود، از 22 تا 29 مرداد ماه هم قرار است داوری‌ها انجام شود. وی اضافه کرد: اسامی پذیرفته‌شدگان روز 3 شهریورماه اعلام خواهد شد و راه‌یافتگان از 19 تا 23 شهریور در خراسان شمالی گردهم خواهند آمد در طی این دوره، رقابت‌ها حضوری و کارگاه‌های حضوری بر پا می‌شود و 22 شهریور اعلام نتایج نهایی خواهد بود و 23 شهریور آیین اختامیه برگزار می‌شود.