گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: امیرمحمد مقدم متولد 1379 دانشجوی ترم آخر نقاشی دانشگاه شاهد تهران است و سال 1402 نفر برگزیده رشته طراحی جشنواره هنرهای تجسمی جوان شده است. او امسال برای اولین بار به عنوان یکی از برگزیدگان دوره پیشین جشنواره به عضویت شورای سیاستگذاری سی‌ و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درآمده است.

امیر محمد مقدم در گفتگو با هنرآنلاین درمورد رتبه‌بندی برگزیدگان در این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره نفر اول و دوم و سوم ندارد بلکه یک برگزیده دارد که نفر اول محسوب می‌شود و یک شایسته تقدیر دارد که نفر دوم حساب می‌شود، بنده در سی‌امین جشنواره جوان در سال 1402 برگزیده و در واقع اول شدم و در جشنواره فجر سال گذشته هم نفر دوم شدم.

IMG_20240809_230830_434

وی درخصوص آثارش در دوره قبل افزود: من با دو اثر در جشنواره شرکت کردم که یکسری طراحی‌های فیگوراتیو بود. سبک آنها طراحی با ذغال بود و از ترکیب فضا و فیگور تشکیل شده بود‌.

این هنرمنده جوان در مورد نحوه علاقه‌مند شدنش به نقاشی و هنر، گفت: پدرم هنرمند است و در این حوزه تخصص دارد و در هنرستان هم تدریس می‌کرد، من هم از کودکی به هنر علاقه پیدا کردم و از ابتدا طراحی و موسیقی را در خانواده فرا گرفتم، تا اینکه آموزش حرفه‌ای‌ام در هنرستان شکل گرفت و در هجدهمین جشنواره فنی حرفه‌ای کشور شرکت و مقام اول را کسب کردم، آنجا شروعی بود برای حرفه‌ای‌تر شدنم.

وی در مورد حضورش در جایگاه عضو شورای سیاستگذاری سی و یکمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوان اظهار داشت: این اولین فرصتی بود که پیش آمد تا من به عنوان نماینده هنرمندان جوان حضور داشته باشم و حرف دل آنها را بزنم و نیازهای بچه‌ها را انتقال بدهم. حضور من جز برای اینکه از حق بچه‌ها در شورای سیاستگذاری دفاع کنم بیهوده است چون خودم در حال یادگیری هستم و تازه کارم را شروع کرده‌ام فقط اینجا را فرصتی می‌دیدم که مطالبات بچه‌ها را بیان کنم و راه ارتباطی بین جشنواره و هنرمندان جوان باز کنم.

عضو شورای سیاستگذاری سی و یکمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوان حضور بنیاد ملی نخبگان در این دوره جشنواره را حائز اهمیت و مهم دانست و گفت: حضور بنیاد ملی نخبگان نقطه عطفی است که برای اولین بار شکل می‌گیرد و این امر موجب انگیزه بیشتر هنرمندان جوان کشورمان برای حضور و شرکت در این جشنواره شده است.

وی ادامه داد: سال‌ها در بنیاد ملی نخبگان شاهد حضور چشم‌گیر رشته‌های فنی، ریاضی و تجربی بودیم و واقعاً جای جوانان هنرمند خالی بود. این امر باعث می‌شود جوانان هنرمند بیشتر دیده شوند و انگیزه‌شان بیشتر شود، حیف است که هنرمندان جوان ما بین سایر رشته‌ها حضور نداشته باشند در صورتی که رشته‌های هنری همان‌قدر اهمیت دارند.

مقدم روی آوردن هنرمندان جوان به کار هنری را نه به دلیل منفعت اقتصادی بلکه به‌خاطر علاقه ذاتی و درونی برشمرد و گفت: این امر یک جوشش درونی است که به هیچ وجه با جنبه‌های مادی و اقتصادی قابل مقایسه نیست، چون هنر و مادیات در تضاد با هم قرار دارند. چیزی که باعث می‌شود هنرمند به خلق اثر هنری روی بیاورد مطالبی است که از درونش می‌جوشد و از ارتباط هنرمند با جامعه پیرامونش نشات می‌گیرد.

این برگزیده جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به هنرمندان جوان توصیه کرد: با همه محدودیت‌هایی که وجود دارد خواهش می‌کنم که جوانان از گوشه‌گیری بپرهیزند و در جشنواره حضور داشته باشند و بدانند این حضورشان باعث می‌شود که سطح جشنواره بالاتر برود و حضور بیشتر هنرمندان جوان به همان اندازه قدرت جشنواره و سطح آثار را بالاتر می‌برد.

وی ادامه داد: از مسئولیت درخواست دارم که این راه ارتباطی را برای جوانان هموارتر کنند و به دیده‌شدن‌شان کمک کنند چون این  قضیه دو سر برد است. همین ارتباط گرفتن با افرادی چون من باعث می‌شود که بچه‌ها فکر کنند ارزشمندتر هستند و من درخواست دارم که بچه‌ها حین مراحل جشنواره هم حضور داشته باشند.

خبرنگار: غزاله صوفیانی