محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه تجسمی در موزه هنرهای معاصر درباره غرفه‌های صنایع دستی مستقر در پارک لاله گفت: سال 1368 فضای باز بیرونی موزه هنرهای معاصر که در سند ملکی موزه به عنوان بخشی از زمین موزه درج شده است، به صورت موقتِ یک ساله با 75 غرفه برای حوزه تخصصی هنر در اختیار وزارت کار قرار گرفت تا تعدادی از غرفه‌های صنایع و هنرهای سنتی به عنوان خود اشتغالی در این فضا مستقر بشود.

IMG_20240806_154113_844

وی ادامه داد: در قرارداد تفاهم‌نامه آمده است که حق اضافه کردن غرفه یا انجام هرگونه تغییراتی بدون هماهنگی با موزه وجود ندارد و بعد از پایان یک سال هم قراداد به اتمام می‌رسد. متاسفانه این تفاهم‌نامه در سال‌های بعد تمدید ‌شد و در بعضی سال‌ها اصلاً قرارداد هم تمدید ‌نشد و فضا در اختیار دوستان باقی ماند.

خراسانی‌زاده اضافه کرد: من بارها تاکید کرده‌ام که کسبه بازارچه لاله همسایگان محترم ما هستند و نباید کوچکترین آسیبی ببینند، ولی الان اجاره‌ای به موزه یا وزارت کار پرداخت نمی‌کنند و در واقع این جا را به شیوه غیرقانونی بدون اینکه سند یا سرقفلی داشته باشند در اختیار گرفته‌اند، حتی متاسفانه بعضی از این غرفه‌ها چند دست جابجا شده است.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم‌ترین دغدغه‌اش در روزهای پایانی تصدی این پست را حل کردن مشکل این بازارچه دانست و گفت: هر متر  این بازارچه متعلق به موزه هنرهای معاصر و همه هنرمندان ایران است و ما حق نداریم که به راحتی بگذاریم در اختیار دیگران باشد و این یک عزم ملی می‌خواهد.

وی مشارکت دستگاه‌های امنیتی و شهرداری تهران را لازمه این احقاق حق دانست و گفت: مهمترین قسمت این است که افرادی که در اینجا مستقر هستند و معیشت‌شان وابسته به اینجا است نباید آسیب ببینند، در این زمینه تجربه خوبی وجود دارد مثلاً زمانی که تره‌بارها پراکنده بودند و جایگاه مناسبی نداشتند جای مشخص به آنها داده شد و اکنون میدان مادر که همه ما این مکان را می‌شناسیم جایی شناخته شده در این حوزه و ویژند است و مراجعه خیلی خوبی دارد یعنی وقتی در کنار هم قرار گرفتند، منفعت اقتصادی برای این مجموعه پراکنده ایجاد شده است.

 خراسانی‌زاده تاکید کرد: پیشنهاد ما است که برای این دوستان هم جایی در نظر گرفته شود که بتوانند مستقر بشوند و بعد از اینکه این فضا خالی شد، فضای زیر زمین برای ساخت پارکینگ در اختیار شهرداری بگیرد، چون اینجا کمبود پارکینگ خیلی جدی است و بعد در فضای بالای ساختمان هم متناسب با معماری موزه هنرهای معاصر، ساختمان شماره 2 ما ساخته شود.

وی افزود: باید فضایی برای گنجینه آثار اضافه شود، الان یکی از دلایلی که ما نمی‌توانیم آثار جدید را به موزه اضافه کنیم کمبود فضای نگهداری است. همچنین باید نگارخانه به موزه اضافه شود و ما علاقه‌مندیم فضایی برای نشست‌های تخصصی و حتی فضاهایی برای ارائه هنرهای دیجیتال به صورت خاص در ساختمان شماره 2 دیده بشود.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یک طرح کلی برای این فضا وجود دارد، اظهار داشت: ما 13، 14 نوع کاربری برای آن فضا در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم که این اتفاق رقم بخورد و طبیعتاً این کاری نیست که ظرف یک یا دو سال به نتیجه برسد یک عزم ملی می‌خواهد و دلیل اینکه تاکنون نتیجه‌‌ای حاصل نشده این است که مسئله به صورت انفرادی پیگیری شده است، موزه به تنهایی توان اینکه این مسئله را حل کند، ندارد.

وی ادامه داد: مجموعه شهرداری کاملاً همراه است که این کار را انجام دهد اما مدیریت این فرایند اجتماعی کار شهرداری نیست، بلاخره تک‌تک افرادی که اینجا هستند ممکن است برایشان سوبرداشت ایجاد شود و طبیعتاً ما نمی‌خواهیم آنان آسیب ببینند ولی در ادوار گذشته بعضی از غرفه‌هایی که شهرداری برای غرفه‌داران این مجموعه ساخت، تصاحب شد و برخورد با آن موجب یک کنش اجتماعی شد که آسیب‌زا است.

خراسانی‌زاده در پایان تصریح کرد: دستگاه‌های دیگر در سطح استانی یا حتی ملی باید بیایند و حتی بعضی از شوراهایی که برای سطح کلان امنیت تصمیم‌گیری می‌کنند باید به این موضوع فکر بکنند و مصوبه داشته باشند، اگر مصوبه آنها باشد حتماً دستگاه‌ها برای اجرای آن ملزم می‌شوند. اهدای زمین معوض و متقاعدسازی این دوستان مهم است و بعد از خالی شدن اینجا باید بلافاصله پروژه عمرانی آغاز شود اگر این فضا با کمک شهرداری ساخته شود، من فکر می‌کنم برای همیشه برای تاریخ هنر ایران باقی خواهد ماند.

IMG_20240806_153754_048

خبرنگار: غزاله صوفیانی