گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: سمیه رمضان ماهی، عضو شورای سیاستگذاری سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: از اواخر دهه 70 و ابتدای دهه 80 یک شکوفایی در برگزاری جشنواره‌های هنری در کشورمان رخ داد و امسال در دوره جدید جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران یک بخش جدید به نام «رسانه‌های نوین» به جشنواره اضافه شد که فکر می‌کنم خیلی جالب باشد به این دلیل که نسل جوان بیشتر با عرصه مدیا مثل موشن گرافیک و غیره آشنایی دارند.

وی ادامه داد: این می‌تواند باعث جذب جوان‌ها برای انجام کار خوب است. در ادوار قبلی نقاشی و بعد از آن گرافیک و خوشنویسی و هنرهای صناعی خصوصاً سفالگری بیشترین میزان درخشش را داشتند. خوشنویسی و هنرهای صناعی به دلیل ریشه کهنی که در ایران دارند، نقاشی به علت اینکه یک هنر مادر است و گرافیک هم چون هنر اجرا است، با اقبال بیشتری مواجهند.

رمضان ماهی تاکید کرد: برخلاف اتفاق‌های دیگر که در استا‌ن‌ها، خصوصاً استان‌های بزرگی مثل تهران و اصفهان و غیره متمرکز هستند در این جشنواره ملی، بقیه استان‌ها هم درگیر می‌شوند و مهمترین اتفاق این جشنواره ملی این است که دیگر استان‌های کشور هم پایشان به میدان باز می‌شود.

عضو شورای سیاستگذاری سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره اینکه امسال استان خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد میزبان این جشنواره است، اظهار داشت: این موضوع باعث فعال شدن مراکز فرهنگی استان میزبان می‌شود و چون اساتید برگزاری کارگاه‌ها در استان‌ها معمولاً از استان میزبان هستند برگزاری این جشنواره این امکان را فراهم می‌کند که یک سری از دانشجویان از مناطق مختلف کشور به استان دیگری سفر بکنند و با اساتیدی که کارکتر بین‌المللی و آثار شناخته شده دارند ولی الزاماً در استان‌های بزرگی مثل تهران ساکن نیستند، آشنا بشوند.

وی مشارکت بنیاد ملی نخبگان در برگزاری این جشنواره را اتفاق بسیار مبارکی دانست و گفت: بالاخره در عرصه فرهنگ و هنر به جایی رسیده‌ایم که نخبه هنری داشته باشیم، یعنی بنیاد ملی نخبگان به این موضوع فکر بکند که باید در حیطه هنر هم رصد اتفاق بیافتد و نخبه‌ها فقط در دروس محض مثل ریاض و تجربی و غیره نیستند ما نخبه هنری هم داریم و آنها هم نیاز به پشتیبانی توسط بنیاد ملی نخبگان دارند.

IMG-20240804-WA0005

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره با اشاره به برگزاری دوره پیشین این جشنواره در سال 1402، گفت: اتفاقی که در دوره پیشین رخ داد اضافه شدن بخش نوجوان بود که خوشبختانه امسال این بخش حذف شده است. البته از دو نظر می‌شود به این موضوع نگاه کرد؛ اول اینکه توجه به نوجوانان و پرورش استعدادهای آنها امر خوب و مبارکی است ولی ضعفش این بود که حیطه سنی نوجوان به لحاظ سطح کاری و آموزش و غیره با سطح جوان متفاوت است به همین دلیل این دو نمی‌توانست کنار هم باشد که خوشبختانه امسال طبق صحبتی که دکتر خراسانی‌زاده اعلام کردند قرار شد برای نوجوانان برنامه و رویه دیگری تعریف شود. یعنی اول این نیاز حس و در یک دوره اجرا شد ولی به دلیل عدم موفقیت و شناسایی مشکلاتی که داشت الان به این نتیجه رسیده‌اند که این بخش را جدا کنند و جشنواره مستقلی را برای آن شکل بدهند که بسیار مبارک و صحیح است.

وی درخصوص ارزیابی ادوار پیشین این جشنواره، تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی عدم پیگیری افرادی است که در این دوره‌ها برگزیده شدند. بعد از اینکه یک دانشجو یا جوان هنرمند در یک چنین جشنواره‌ای شرکت می‌کند و برگزیده می‌شود، از طرف ارگان‌های دولتی و فرهنگی پیگیری صورت نمی‌گیرد. آیا این افراد بعد از آن نیاز به حمایتی از طرف دولت دارند یا خیر؟ یعنی عملاً ما نمی‌دانیم که خروجی‌های این جشنواره به کجا رفته‌اند یا چه شده‌اند‍، این اتفاق بدی است به همین دلیل گفتم ورود انجمن ملی نخبگان اتفاق مبارکی است چون باعث می‌شود خروجی‌ها رها نشوند.

رمضان ماهی ادامه داد: بعد از این حداقل بنیاد ملی نخبگان این بچه‌ها را رصد می‌کند و روند حرکت این بچه‌هایی که استعدادهای جوان این مملکت هستند پیگیری و حتی جهت‌دهی ‌می‌شود. در عرصه هنر که یک عمل کاربردی و مهارتی است قاعدتاً بیشتر نیاز به این رصد است. قرار است که آن هنرمند اثر هنری خلق کند و این خلق اثر هنری نیاز به حمایت دارد. حتی گذاشتن یک نمایشگاه در یک گالری خوب و ورود یک اثر هنری به حراجی‌ها یا غیره چیزی نیست که دانشجوی جوان بتواند انجامش دهد، این نیاز مستقیم به موسسات حمایتی دارد.

وی تصریح کرد: جشنواره‌های ادواری دبیرخانه دارند اما رصد کارشناسی جشنواره پس از اتمام و پیگیری اینکه چه بر سر کسانی که در این جشنواره برگزیده شدند و حتی شرکت کردند، می‌‌‌آید وجود ندارد. در همه جشنواره‌ها اینگونه است و چه بسا این رهاشدگی موجب سرخوردگی شود.

عضو شورای سیاستگذاری سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با بیان اینکه امسال برای اولین بار، امیرمحمد مقدم برگزیده جوان سال گذشته جشنواره در شورای سیاست‌گذاری حضور داشت، گفت: ما به عنوان استاد در جشنواره حاضریم اما استفاده از جوانی که خودش در این پروسه بوده اتفاق خیلی خوبی است به خاطر اینکه ممکن است کم و کسری‌ها یا الزماتی از دید آن جوان نیاز باشد که از چشم ما دور مانده باشد.

وی افزود: ما این جشنواره را برای جوانان برگزار کنیم اینکه در شورای سیاستگذاری جوانی داشته باشیم و از او  نظر بخواهیم باعث می‌شود خیلی کارمان جلو بیافتد و نکته بعدی هم این است که خود جوان‌ها بهترین مبلغان یک جشنواره هستند یعنی وقتی یک جوان در شورای سیاستگذاری‌ها ما هست قطعاً از طریق شبکه‌های مجازی و غیره اطلاع‌رسانی می‌کند و این خیلی فرق می‌کند تا اینکه منِ استاد مطلبی را در صفحه مجازی‌ام بگذارم. این خود سندی است که این جشنواره امکان دیده شدن را جوان‌ها می‌دهد و جای هیچ شُبهه‌ای باقی نمی‌گذارد، چون شما اگر قابلیت داشته باشید می‌توانید جزو برگزیده‌ها باشید.

 

خبرنگار: غزاله صوفیانی