گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: همزمان با آغاز موسم عزاداری محرم خیمه بزرگ هنرهای عاشورایی میدان هفتم تیر آغاز به فعالیت کرده است. در این خیمه هنرمندان حوزه های مختلف تجسمی حضور پیداکرده اند و آثار خود را به صورت زنده تولید می کنند و علاقه مندان میتوانند با روند آماده سازی آثار آشنا شوند.

این خیمه بزرگ عاشورایی ۱۷ الی ۲۹ تیر هر روز از ساعت ۱۶ الی ۲۲ در میدان شهدای هفتم تیر برگزار می‌شود.

زهرا باقرنژاد یکی از هنرمندان حاضر کننده در این رویداد فرهنگی و هنری در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه بنده اثر هنریم را بر روی تیغه‌هایی که نماد مظلومیت آقا سیدالشهدا است را به صورت زنده به اجرا در می‌آورم.

باقرنژاد

وی افزود: با حضور 109 نفر هنرمند که در این رویداد شرکت کرده اند، تعداد 200 عدد تیغه آماده می شود و در دو محل یعنی پارک شهر و یکی هم در پارک لاله و جای گذاری می شوند.

این هنرمند آیینی درباره میزان استقبال از خیمه هنرهای عاشورایی گفت: حوزه‌ کاری من کالیگرافی بود و بازخورد مثبتی دیدم و خیلی‌ از هنرمنان هم دوست داشتند بیایند و قلم بزنند و در این کار سهیم باشند. حتی برایم جالب بود که نیت می‌کردند که قلم بزنند یا در آن فضایی که می‌خواستند پر کنند خیلی حس خوبی داشتند می‌گفتند که خوشبحالتان که دارید این کار را انجام می‌دهید.

باقرنژاد گفت: خوشنویس‌ها برای این رویکرد کلاً 109 نفر بودند مجموع خوشنویس‌ها و تصویرسازها  عنوان این برنامه خیمه هنرهای عاشورایی است که روی تیغه‌ها ما یک سری ما طرح پیشنهاد می‌دهیم و درکار اجرا می‌شود

هنرمند حوزه تجسمی در پایان گفت: این رویکرد خوبی است که گویی من در حسینه نشستم در عین اینکه من نذر و نیتی که داشتم بر روی کار از فضای معنوی هم می‌خواهم استفاده کنم.

میثم نامدار، دیگر هنرمند تجسمی گفت: من با دو اثر در خیمه هنرهای عاشوری وارد شدم و با مضمون تاسوعا و عاشورا کارهایم را شروع کردم و این دو اثر در روز تاسوعا و عاشورا رو نمایی می‌شود.

نامدار

 وی در باره سابقه کاری خود گفت: شروع کار من از سال 83 بود که در سال 90 به صورت حرفه‌ای مشغول به کار شدم.

نامدار درباره استقبال مردمی گفت: بازخوردها خوب بود و مردم می‌پرسیدند چرا هم نقاشی است و هم تعزیه خوانی است که من گفتم برای اینکه ارزش کار آن اثر به صورت زنده برای شما روشن شود که با چه سختی و روندی در این حال و احوال به اجرا می‌رسد

این هنرمند درباره هدف خود گفت: هدف است به عنوان نشر اثر است زیرا در کشور ما راهی است که از طریق آن سازمان و آن ارگان بخواهی کارت و نشر بدهی و بیشتر دیده می‌شود مالکیت بیشتر درش تثبیت می‌شود تا در دنیای مجازی است.

وی از مسئولان خواست که این حرکت باید بیشتر ترویج پیدا کند و به تهران فقط معطوف نباشد بلکه به تمام شهرها هم وصل شود.

نامدار در انتها افزود: به نظر من کاری که در عین واحد زنده اجرا می‌شود برای عموم بهتر درک می‌شود دلیل اینکه جوان‌ها به این رشته استقبال نمودن این است که تصویر و صدا باعث می‌شود که هنرمند جوان در این عصر به سمت گرافیک کشش پیدا کند.  در این مراسم سبک کاری من نقاشی به شیوه قهوه‌خانه‌ای است.

به بهانه برگزاری این رویداد سراغ آقا علی بازگشا، مدیر ارتباطات سازمان زیباسازی استان تهران رفتیم. وی درباره برگزاری خیمه هنرهای عاشورایی گفت: امسال در راستای تمهیداتی که داشتیم تصمیم گرفتیم خیمه برپایی عاشورا را برگزار کنیم. ما مجوعه‌ای از هنرهایی را داریم که برای حوزه عاشورا و محرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنرهایی مثل خوش‌نویسی، نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نقاشی پارچه‌ نویسی که پرده‌های روایت عاشورا را مطرح می‌کند زیر علم این خیمه بر پا کردیم.

بازگشا

وی درباره محل برگزاری این خیمه توضیح داد: برای این خیمه محلی انتخاب شده که مردم بتوانند بازدید داشته باشند و هنرمندان در طول برنامه بتوانند آثارشان را تولید کنند و انشاالله تا خیمه‌ عاشورایی به خروجی مطلوب برسند.

بازگشا درباره زمان برگزاری خیمه هنرهای عاشورایی گفت: این مراسم از شب اول محرم شروع شده و تا روز سیزده محرم از ساعت 16 تا ساعت 22 ادامه دارد. همچنین از ساعت 18 برپایی هنرهای عاشورایی بر روی صحنه برگزار می‌شود و هنرمندانی آثاری مثل تعزیه و پرده‌خوانی و سرود، مداحی و نمایش خیابانی را مرتبط با عاشورا و ایام محرم ارائه می‌دهند.

مدیر ارتباطات سازمان زیباسازی تهران افزود: روزانه 70 هنرمند در حال فعالیت هستند بخشی از هنرمندان در غرفه به صورت دائم در حال فعالیت هستند و بخش دیگری از عزیزان صحنه نمایش به برگزاری برنامه مشغول هستند.

راهگشا در ادامه گفت: یکی از وظایف ما در زیباسازی تهران، این است که بتوانیم هنرهایی را که رو به فراموشی است و متعلق به حفظ فضا و هویت شهر تهران است را زنده نگهداریم و یکی از اهداف خیمه عاشورایی همین است.

مدیر ارتباطات سازمان زیباسازی تهران در توضیح فعالیت های این سازمان در ماه محرم عنوان کرد: امسال در کنار خیمه هنرهای عاشورایی و در کنار کمپین‌های محتوایی و در کنار بحث نورپردازی و پرچم مشکی‌هایی که در سطح شهر داشتیم در چهار نقطه مجموعه‌ای با عنوان رواق عاشقی راه اندازی کردیم. در این 4 رواق، مجموعه کوچک شده ای از خیمه هنرهای عاشورایی است اما در گذر قرار دارد یعنی در پیاده روهایی که مردم در حال عبور هستند. این رواق های عاشقی در محل تئاتر شهر، بلوار کشاورز، میدان جهاد و پارک ملت دایر هستند.

خیمه هنرهای عاشورایی

خبرنگار: غزاله صوفیانی