گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: هادی دهقان‌پور، هنرمند عکاس در گفت‌وگو با هنرآنلاین در خصوص نمایشگاه انفرادی «سبز سرخ» گفت: 30 اثر در این نمایشگاه ارائه شده که طی حدود دو دهه کار روی پروژه محرم گردآوری شده است. نکاتی که برای من اولویت داشت، مفاهیم و عناصری است که در این ایام به کار می‌رود و نیز چگونگی استفاده از فلسفه رنگ که ما بهتر بتوانیم عکس‌ها را در معرض دید عموم قرار دهیم.

دهقان‌پور در خصوص عنوان نمایشگاه اظهار داشت: همانطور که می‌دانید رنگ سبز در جامعه ایرانی یک مظهر به‌شمار می‌آید، یعنی رنگ سبز در مذهب ما مقدس تلقی می‌شود و همچنین رنگ سرخ که رنگ خون است در واقع تلفیق این‌ها در واقعه «عاشورا» مورد استفاده قرار می‌گیرد، من سعی بر آن داشتم از این دو رنگ برای عنوان نمایشگاه ایده بگیرم و «سبزسرخ» را به همین خاطر نام‌گذاری کردم.

دهقان‌پور ادامه داد: سوژه‌ بیشتر عکس‌هایم آیین‌ عزاداری مردم شهر و روستاهای مختلف ایران خصوصاً شهر سبزوار است و عکس‌هایم از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۲ عکسبرداری شده است.

وی در مورد سوژه اصلی عکس‌هایش و بازتاب آن در این رویداد عنوان کرد: در عکاسی مستند سوژه اصلی انسان‌ها و کُنش‌ بین انسان‌ها و رویدادهای اطرافشان هستند و من تقابل واکنش انسان‌ها نسبت به محرم و عزاداری امام حسین(ع) را عکاسی کردم.

این هنرمند عکاس اضافه کرد: یکی از عکس‌هایم را خیلی دوست دارم که ماجرایش اینگونه بود که در یک شب بارانی داشتم از هیئت به سمت منزل برمی‌گشتم و در راه متوجه یک علم شدم که یک عزادار سعی می‌کرد روی آن را با پلاستیکی بپوشاند تا محفوظ بماند. به دلیل فضای متفاوت این عکس آن را خیلی دوست دارم.

محرم001

دهقان‌پور با بیان اینکه تاکنون فقط یکبار به عتبات مشرف و موفق به عکاسی شده‌ام، گفت:‌ از پیاده‌روی اربعین فقط در خاک کشورمان عکاسی کرده‌ام.

وی در ادامه درخصوص برگزاری نمایشگاه مجازی اظهار داشت: با توجه به تغییر ساختار جامعه و پیشرفت تکنولوژی و دغدغه‌های روزمره انسان‌ها، بازدید از نمایشگاه‌های حضوری کمتر و سخت‌تر شده است و ارائه در فضای مجازی فرصت بهتری را مخاطب فراهم می‌کند که در هرجای دنیا به صورت آنلاین راحت عکس‌ها را ببیند و همان‌جا نظر خودش را سریع اطلاع دهد. از این روی بازدید و بازخورد در شبکه‌های مجازی سهل‌تر شده و این اتفاق را در نمایشگاه حضوری کمتر مشاهده می‌کنیم.

دهقان‌پور درخصوص بازتاب این نمایشگاه نیز اظهار داشت: بازخوردها نسبت به کارها خیلی خوب بوده است، بارها لینک نمایشگاه بین مخاطبان بازنشر شده است و در محافل مختلف در مورد آن‌ نقد و بررسی صورت گرفته است به همین خاطر یک سری جاها از من دعوت کرده‌اند تا در نمایشگاه‌های دیگری هم شرکت کنم و ما به‌زودی نمایشگاهی در شهر هرات با موضوع «محرم» هم برگزار خواهیم کرد.

محرم002

وی ادامه داد: برای من محرم هر سال جذاب‌تر از سال ‌پیش است یعنی علاوه بر اینکه حس خوبی به من می‌دهد و من هم می‌خواهم آئینی که به آن معتقدم را برپا داشته باشم اما هر بار وارد این حوزه‌ می‌شوم و عکسبرداری می‌کنم یک تجربه و زاویه جدید از این آئین را می‌بینم. حتی مراسمی که من ده سال عکاسی کرده‌ام را وقتی برای بار یازدهم عکاسی می‌کنم سوژه‌هایی را می‌بینم که قبلاً مشاهده نکرده بودم و این برای من خیلی جذابیت دارد و یک حالت نو و تازگی برای من به وجود می‌آورد.  

 

خبرنگار: غزاله صوفیانی