گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: سوگواره هنر عاشورایی روز سه‌شنبه ١٩ تیرماه با حضور محمد اللهیاری مدیرعامل بنیاد رودکی در قسمت ورودی شرقی مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی افتتاح گردید. ضمن بازدید از نمایشگاه با مدیر مجموعه برج آزادی و یکی از هنرمندان حوزه تجسمی نمایشگاه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

این سوگواره ویژه برنامه آغاز ماه محرم 1446 هجری قمری است. شروع مراسم با اجرای تئاتر «لالایی مادر شهید» در ورودی مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی همراه بود و در ادامه اجرای برنامه تئاتر، سه هنرمند نقاش در همان محل به خلق آثار خود با موضوع ماه محرم پرداختند، ‌پس از آن مراسم با اجرای پرده‌خوانی و چهارپایه‌خوانی عاشورایی و عزاداری در تالار این مجموعه ادامه یافت.

بعد از حضور در مراسم افتتاحیه گپ‌وگفت کوتاهی با حمیده گیوی «هنرمند نستعلیق‌نویس» زدم و از وی پرسیدم که هدفش از حضور در این مراسم چه بوده است، این هنرمند،‌ پاسخ سوالم را اینگونه بیان کرد: در این محوطه تمامی هنرمندان خوب کشور جمع شده‌اند و قرار است کار خود را برای سیدالشهدا به اجرا دربیاورند و من هم به عنوان یک نستعلیق‌نویس در این مراسم کارهایم را ارائه می‌دهم، هدف از این کار بیعت با امام حسین(ع) است.

 وی در ادامه گفت: حرکت خوبی آغاز شده است، این حوزه در گذشته آنقدر شناخته شده نبود و کارهای زیادی عرضه نمی‌شد و خیلی‌ها با این سبک از هنر اصیل ایرانی آشنایی نداشتند. ورکشاپ‌ها و کارگاه‌هایی که اخیراً به مناسبت‌های مختلف چه مذهبی و چه غیر مذهبی برگزار می‌شود از نظر من یک انگیزه‌ برای هنرمند خواهد شد، همین‌ها شاید باعث شود که دیگران آثار یک هنرمند را ببینند و بخواهند این حرفه را دنبال بکنند و قدم در این عرصه ‌بگذارند. ما در این مراسم بداهه‌نویسی انجام می‌دهیم و قرار است به صورت کارگاه آموزشی آن را اجرا کنیم.

پس از گفتگو با این هنرمند به سراغ مدیر مجموعه فرهنگی برج آزادی، سید محسن حسینی رفتم و درخصوص این سوگواره با وی گفت‌وگو پرداختم. حسینی ایده اولیه‌ راه‌اندازی «سوگواره هنر عاشورایی» را اینگونه بیان کرد: ما تقریباً 58 پوستر از آثار برگزیده جشنواره طراحی پوستر مرکز تجسمی حوزه هنری و همزمان 84 عکس منتخب از میان تقریباً 700 عکس داشتیم که 30 عکاس البرزی از آئین‌های عزاداری در مناطق مختلف کشور ثبت کرده‌اند. سوگواره هنر عاشورایی در بخش عکس قبلاً برگزار شده بود و ما ترجیح دادیم که امانت‌دار دوستانمان باشیم و از همان نام استفاده کنیم، 40 هنرمند عکاس و 58 نفر هنرمند طراح پوستر در این سوگواره حضور دارند و در نقاشی از آثار گنجیه مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی که حال و هوای عاشورایی دارند که حدود 20 تابلو هستند، استفاده کردیم.

وی ادامه داد: با دوستان گفت‌وگویی انجام دادیم و توضیح دادیم که در زمانه‌ای هستیم که با پرفورمنس یعنی هنرهای میان رشته‌ای ترکیبی مواجهیم یعنی اگر یک اثر را می‌خواهیم نمایش بدهیم با هنرهای ترکیبی می‌توانیم این کار را بکنیم. مثلاً زمانی که شما یک پوستر با موضوع عاشورا می‌بینید و ما می‌خواهیم شما را تحت تاثیر این پوستر قرار بدهیم، همان لحظه یک آئین عزاداری برگزار می‌کنیم و ما این کار را کردیم زمانی که پوسترها به نمایش گذاشته می‌شد، صدای سینه‌زنی گذاشتیم یا یک کسی آمد آنجا یک اسپندی دود کرد یا یک بچه‌ای آنجا پرچم تکان داد حتی برای آب دادن به حضار در یک مشک آب ریخته شده بود یا مثلاً در ادامه نمایشگاه عکس و پوستر یک خوشنویس خلق اثر می‌کند و یا یک هنرمندی نی می‌نوازد یا یک کودکی شعر عاشورایی می‌خواند و پرده‌خوانی می‌کند.

مدیر مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی اضافه کرد: ما در این رویداد سعی کردیم از نوجوانان بهره ببریم، افرادی که اینجا برای آقا اباعبدالله کاری را انجام می‌دهند این مسئله تا آخر عمر در ذهنش می‌ماند و عشق امام حسین(ع) در درونش شکل می‌گیرد چون همه‌ ما هم همنیطور هستیم یعنی عشق به اباعبدالله از کودکی در ما شکل گرفته است.

غزاله صوفیانی

حسینی با تاکید بر اینکه ارتباط قلبی کودکان و نوجوانان با امام حسین(ع)، مسئله‌ای است که ما از حیث محتوایی در این سوگواره به آن توجه کرده‌ایم، گفت: 70 الی 80 درصد کل کار در حوزه‌های نمایشی و پرفورمنس به عهده نوجوانان است ولی آثار برجسته‌ای هم در حوزه تجسمی داریم یا اساتیدی که در بخش خوشنویسی در اینجا حضور دارند همه اساتید درجه یک انجمن خوشنویسان هستند و نقاشان بهترین نقاشانی بودند که در حوزه هنرهای آیینی کار کرده‌اند.

مدیر مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی تاکید کرد: نقطه متفاوت و تاثیرگذار این برنامه حضور هنر‌های میان رشته‌ای در ارائه یک کار متفاوت است. نکته اصلی این است که حمایت یک مدیر فرهنگی آگاه می‌تواند کمک کند رویدادهای اینچنینی با کیفیت بهتری برگزار شود.

وی افزود: این کار چون با عشق امام حسین(ع) همراه است معنا و مفهوم متفاوتی دارد. در این سوگواره تلاش شد به جزئیات هم توجه شود و این می‌تواند درسی باشد برای مدیرانی که اگر می‌خواهند کاری را انجام دهند که صرفاً نروند به سمت اینکه کاری را انجام بدهند.

خبرنگار: غزاله صوفیانی