به گزارش هنرآنلاین، محمد اللهیاری، مدیرعامل بنیاد رودکی در مراسم افتتاحیه «سوگواره هنر عاشورایی» که عصر دیروز در برج آزادی برگزار شد، گفت: امروز در سومین روزماه محرم الحرام مجموعه‌ای از سوگواری‌های فرهنگی و هنری در برج آزادی در حال برگزاری است. نمایشگاه عکسی از مراسم عزاداری در سراسر کشور با قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در برج آزادی برای علاقمندان فراهم است و مردم می‌توانند با یک گردش کوتاه عشق به خاندان آل‌الله در سراسر کشور را مشاهده کنند.

وی افزود: همینطور پرده‌های مختلفی از وقایع صبح تا عصر عاشورا توسط هنرمندان عزیزمان به تصویر کشیده شده و در بخش‌های مختلف برج آزادی نصب شده و پرده‌خوانان مشغول سنت پرده‌خوانی هستند، سنتی که در سال‌های اخیر ممکن است فکر کنیم به فراموشی سپرده شده است ولی مجموعه برج آزادی این رسالت را برای خودش قائل است که سنت پرده‌خوانی و نقالی را احیا کند.

اللهیاری همچنین به برپایی مراسم و تعزیه‌خوانی در جای جای برج آزادی برای علاقمندان خصوصاً نسل کودک و نوجوان اشاره کرد و اظهار داشت: این مراسم در حال ارائه است برای اینکه ما تصویری عینی‌تر و واقعی‌تری از جان فشانی‌های 72 شهید دشت کربلا و همینطور روشنگری‌های حضرت زینب‌(س) داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در ادامه اینها فعالیت‌هایی است که در مجموعه بنیاد رودکی، پهنه رودکی و تالار وحدت پیش‌بینی شده و آنجا هم شب‌ها ما شاهد مراسم تعزیه‌خوانی هستیم و همینطور مراسم عزاداری که طی روزهای آتی در تالار وحدت خواهیم داشت.

مدیرعامل بنیاد رودکی ادامه داد: واقعه عاشورا آنقدر قضیه‌ بزرگی است که در طول هزار چندسال از آن می‌گذرد همواره هنرمندان رشته‌های مختلف تلاش کرده‌اند قطره‌ای از دریای جانفشانی و بزرگی را به رخ بکشند که امروز هم می‌بینید که هنرمندان در حوزه موسیقی، خطاطی، نقاشی، عکاسی و نمایش در اینجا یک مجموعه‌ای از کارهای هنری را به نمایش گذاشته‌اند که قطعه‌ای از این دریای بزرگ به نمایش کشیده شود.

وی افزود: قطعاً این عرض ارادت‌ها، عظمت و بزرگی آن واقعه را به رخ نمی‌کشد ولی به هر حال انشاءالله از هنرمندان عزیز ما که گام‌هایی جهت تعظیم شعائر اسلامی برمی‌دارند، ماجور است.

اللهیاری ادامه داد: در پهنه تالار رودکی هم از شب اول محرم مراسم تعزیه آغاز شده است و ما این آمادگی را داریم که در صحن تالار وحدت و در لابی‌ها بتوانیم نمایشگاه عکس را داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی تاکید کرد: به‌زودی یک کار دیگر هم با مرکز هنرهای نمایش برگزار خواهد شد که آن هم گنجینه‌ای‌ ابزار و ادوات تعزیه است که بسیار ارزشمند است و در همین برج آزادی قرار است در معرض دید علاقه‌مندان قرار بگیرد.

وی گفت: در حوزه نمایشی از دهه اول مرداد ماه یک کار نمایشی در تالار وحدت به مدت 20 شب خواهیم داشت که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد همینطور با برخی از هنرمندان حوزه موسیقی هماهنگی‌هایی شده است و در تالار وحدت شاهد اجرای موسیقی خواهیم بود.

اللهیاری افزود: موسیقی‌ مذهبی و سنت چارپایه‌خوانی که در تهران و شهرستان‌ها دارای سال‌ها قدمت است آن نوحه‌ها و دم‌های آیینی توسط گروه‌های موسیقی باز اجرا خواهد شد که اطلاع‌رسانی‌اش در روزهای اخیر اتفاق می‌افتد.