محمد علی رجبی دوانی عضو شورای هنر در گفتگو با هنرآنلاین درباره دستاوردهای فرهنگی دولت گفت: از برکات دولت فخیمه شهید رئیسی، تحولی بود که در بخش فرهنگ و هنر اتفاق افتاد. آقای اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ، به مانند خود آیت‌الله رئیسی، فعالیت‌های خود را از صبح زود آغاز می‌کرد و در راه پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری کشور بسیار وقت می‌گذاشت و شب و روز نمی‌شناخت. این پرکار بودن ایشان باعث شد بسیاری از کارهای انجام نشده که فقط اسمی از آن باقی مانده بود محقق شود.

وی افزود: فعالیت‌هایی هم بود که همیشه ناقص و بی‌نتیجه پیش می‌رفت و دکتر اسماعیلی آن‌ها را به نتیجه رساند و کامل کرد. از جمله این کارها، شورای هنر بود. بنده از زمانی که دکتر لاریجانی ریاست شورای هنر را به عهده داشت در جلسات آن شرکت می‌کردم. متاسفانه جلسات این شورا منظم برگزار نمی‌شد و مصوبات آن به سرانجام درستی نمی‌رسید. حتی گاهی نتایج جلسات این شورا به شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌رفت و اگر هم می‌رفت مورد بحث و بررسی قرار نمی‌گرفت. یکی از مشکلات این بود که حتی روسای جمهور سابق، می‌گفتند که اجرای مصوبات شورای هنر ضرورت ندارد.

رجبی دوانی افزود: شورای هنر جایگاه مهمی است و تصمیمات اساسی در سطح کشور در آن مطرح می‌شود. وزارت خانه‌ها و  سازمان‌ها بیشتر جنبه اجرایی دارند و باید مصوباتی که از جای دیگر می‌آید را اجرا کنند. در حالی که باید همه ایده‌ها در مرکزی تجمیع شود. از این جهت تمام مسائل از ارگان‌های مختلف به شوراهایی مثل شورای هنر می‌رود و به شکل طبقه‌بندی شده، مراحل خود را طی می‌کند. این شوراها نتایج مطلوب را به شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقال می‌دهد و پس از تصویب توسط ریاست محترم جمهور ابلاغ می‌شود. سپس نتایج آن مصوبه  پس از اجرا، در شورا مطرح می‌گردد و همین روال به شکل یک فرایند فعال و عالمانه نسبت به هنر پیش خواهد رفت.

عضو شورای هنر اضافه کرد: یکی از مشکلات هنر، بی‌سامان بودن این عرصه در کشور است. متاسفانه پیش از مصوبات شورا، وضعیت بسیاری از رشته‌های هنر به شکل دقیق معلوم نبود. به عنوان مثال، کنسرتی برگزار می‌شد و رفتارهای عجیب و غریبی با آن صورت می‌گرفت. یه عده طرفدار آن بودند و عده‌ای مخالفش. گاهی می‌شد برخی بخش‌ها که دارای شان و منزلتی در جامعه بودند، در موضوع کنسرت‌ها دخالت می‌کردند و پلیس هم نمی‌توانست جلوی آن‌ها را بگیرد. این جا شورا وارد شد و سند موسیقی را تصویب کرد و در پی آن این سند توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد. سند موسیقی شرایط و ضوابط این هنر در کشور را تعریف کرد و وزارت فرهنگ را مسئول حوزه موسیقی دانست. بعد از این سند، هنرمندان موسیقی و مسئولان اجرایی خرسند شدند، زیرا تکلیف آن‌ها در زمینه موسیقی روشن شد

از طرفی تئاتر هم مشکلات و مسائل مختلفی در کشور داشت. برای رفع این مشکلات، سند تئاتر تصویب و ابلاغ شد و وزیر محترم فرهنگ اعلام کرد که بنیاد تئاتر هم تشکیل خواهد شد. به این شکل که مثل بنیاد فارابی که در جهت کمک به سینما تاسیس شده است، مرکزی جهت حمایت از تئاتر ایجاد خواهد شد.

دکتر رجبی دوانی در پایان عنوان کرد:در حال حاضر سند هنرهای تجسمی در دستور کار شوراست. پیش از این هم سند معماری مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. شایان ذکر است وقتی سندها توسط ریاست جمهور ابلاغ می‌شود، حکم قانون را دارد و لازم الاجراست.

وی در پایان گفت: پیگیری احیای مراکزی مثل شورای هنر، از جمله کارهای بنیادی و ریشه‌ای بود که دولت شهید رئیسی انجام داد. در گذشته دولت‌ها، صرفا به دنبال این بودند که کارها و فعالیت‌هایشان به شکل کوتاه‌مدت و روزمره حل شود و صرفا به کارهای ظاهری پرداختند. رئیس جمهور شهید و وزیر محترم فرهنگ محکم ایستادند و این مسائل را حل کردند. به اعتقاد من دولت آقای رئیسی به هنر سامان بخشید و در دولت‌های قبل این کارهای مبنایی سابقه نداشته است.