گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: علیرضا عطاریانی هنرمند عکاس در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: از سال 1364  عکاسی را به صورت خودآموز شروع کردم و نزدیک به چهار دهه است آن را دنبال می‌کنم. هم اکنون مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر  دارم و کارمند شهرداری تهران و همچنین مدرس دانشگاه آزاد هستم.

وی با اشاره به دبیری مسابقات مختلف عکاسی بیان کرد: به تازگی پنج نمایشگاه برگزار کرده‌ام که عنوان این نمایشگاه‌ها «تنهایی»، «آرامش»، «رُنسانس» و «طواف» بود. نمایشگاه طواف مجموعه‌ای از عکس‌های حج عمره را شامل می‌شد و پنجمین کار من با عنوان «کلاغ» بود که چگونگی رفتار این پرنده را به تصویر کشیده بودم.

وی در خصوص نحوه انتخاب سوژه‌های عکاسی‌اش توضیح داد: عکاسی از هنرهای تجسمی و یک کار میدانی و دلی است و برای گرفتن و شکار عکس‌های خوب باید حتماً از منزل خارج شد.

این عکاس با سابقه ادامه داد: من قبل از گرفتن عکس، اول سوژه را بررسی می‌کنم و اصطلاحاً سبک و سنگین می‌کنم و بعد از به نتیجه رسیدن درباره اینکه چه چیزهایی را و به چه دلیل انتخاب کنم، شروع به یادداشت‌برداری و برنامه‌ریزی می‌کنم.

وی افزود: من به دلیل وسواس بیش از حد، چندین بار سوژه را بررسی و سعی می‌کنم همه چیز را اعم از سوژه، محیط و امکانات مورد نیاز و تجهیزات عکاسی را بررسی کنم.

عطاریانی اضافه کرد: بیشتر عکس‌های من از مردم گرفته شده و دلیلش هم این است که مردم از جذاب‌ترین سوژه‌های من در عکاسی هستند، ایران بزرگ از نظر فرهنگی مشابه کمی در جهان دارد، من بیشتر عکاس مردم هستم تا اینکه بخواهم از معماری  و اینها عکاسی کنم. در بیشتر سفرهایی که چه در ایران و چه در خارج از کشور می‌روم بیشتر از مردم و فرهنگ‌های سنتی که در حال از بین رفتن هستند عکاسی می‌کنم.

این عکاس و هنرمند در ادامه با بیان اینکه در نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در زمستان 1387 نفر برگزیده شدم، گفت: در آن سال جایزه 20 سکه تمام بهار آزادی را دریافت کردم که فکر می‌کنم بزرگترین جایزه عکاسی در دوران 46 ساله بعد انقلاب است.

وی ادامه داد: در جشنواره‌های خارجی زیادی مقام کسب کرده‌ام از جمله سال 2004 که در مسابقات عکاسی در لس‌آنجلس در موضع کودکان مقام اول و در بخش فرهنگ ملل مقام سوم را کسب کردم.

عطاریانی به برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی عکاسی اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه‌های گروهی من بیش از 50 عکاس حرفه‌ای و آماتور حضور دارند و الحمدالله استقبال زیادی از آن می‌شود و من هر ماه چند نمایشگاه گروهی برگزار می‌کنم و به طور میانگین چند هزار عکس به دستم می‌رسد و از بین آن‌ها عکس‌های منتخب را برای نمایشگاه انتخاب می‌کنم.

وی عکاسی دیجتال را انقلاب بزرگی در هنر عکاسی دانست و گفت: عکاسی دیجیتال همه چیز را دگرگون و جهان تصویر را متحول کرده است، دوربین دیجیتال سرعت عکاسی را به شدت افزایش داده و قیمت تولید عکس را کم کرده است.

عطاریانی در ارتباط با حضور و رشد جوان‌ها در هنر عکاسی اذعان داشت: عکاسی زیبا‌ترین، ظریف‌ترین و موثرترین جلوه‌های هنر بصری است و از زمان حضور دوربین‌های دیجتال بیشتر مردم به سمت و سوی عکاسی رفته‌اند و خصوصاً دوربین گوشی همراه و کیفیت بالای آن یکی از علت‌هایی است که جوان‌ها به عکاسی علاقه‌مند شده‌اند.

وی افزود: به وجود آمدن رشته عکاسی در دانشگاه‌های مختلف نیز یکی از علل گرایش به عکاسی است، در گذشته فقط دانشگاه تهران رشته عکاسی داشت اما اکنون خیلی از دانشگاه‌های دیگر حتی در شهرهای کوچک هم این رشته دایر شده که همین باعث می‌شود میل و رغبت جوانان بیشتر شود.

عطاریانی در پایان درخصوص کارگردانی فیلم‌های کوتاه و مستند، خاطرنشان کرد: من فیلمساز نیستم ولی یک مستند دلی کوتاه در یکی از روستاهای نزدیک مشهد ساختم ولی در چندین مستند مطرح تلویزیونی با کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان معروفی از جمله محسن اسلام‌زاده، مهدی خوش‌نژاد، علی تک‌روستا و امیر عسکری در قامت مشاور هنری کارگردان همکاری داشته‌ام که تجربه بسیار جالب و ارزشمندی برایم بوده است و بعد از بازنشستگی به طور جدی مستندسازی را ادامه خواهم داد.

 

خبرنگار: غزاله صوفیانی